از نهم تا پانزدهم تیر، ۱۲۳ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که در این بازه زمانی شاهد رخداد زلزله ۴.۷ ریشتری در قصر شیرین استان کرمانشاه بوده‌ایم.

به گزارش پردیسان آنلاین، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی نهم تا پانزدهم تیر، ۱۲۳ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۱۰ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۲ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه بافق در استان یزد با رخداد چهار زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، دو زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، هشت زمین‌لرزه در اصفهان، دو زمین‌لرزه در بوشهر، دو زمین‌لرزه در تهران، شش زمین‌لرزه در چهارمحال‌وبختیاری، ۱۳ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، هشت زمین‌لرزه در خراسان شمالی و پنج زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، دو زمین‌لرزه در خوزستان، چهار زمین‌لرزه در سمنان، هشت زمین‌لرزه در فارس، یک زمین لرزه در قم، ۲۱ زمین‌لرزه در کرمان، پنج زمین‌لرزه در کرمانشاه، سه زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، سه زمین‌لرزه در گلستان، دو زمین‌لرزه در گیلان، دو زمین‌لرزه در لرستان، دو زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، چهار زمین‌لرزه در هرمزگان و ۱۳ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، ایلام، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به کرمان با ۲۱ زمین‌لرزه و خراسان رضوی و یزد با ۱۳ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز دوشنبه، یازدهم تیر ساعت ۰۰:۲۷:۳۷ با بزرگی ۴.۷ ریشتر در قصر شیرین استان کرمانشاه به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۹ تیر

در دهرم استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۸ کیلومتری دهرم استان فارس و ۴۱ کیلومتری ریز و ۵۰ کیلومتری جم استان بوشهر گزارش شد.

فهرج استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۵۳ کیلومتری فهرج، ۵۹ کیلومتری نرماشیر و ۶۸ کیلومتری بروات این استان گزارش شد.

شول آباد استان لرستان نیز زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۹ کیلومتری شول آباد، ۵۷ کیلومتری الیگودرز و ۵۹ کیلومتری ازنا این استان بوده است.

در رودبنه استان گیلان زلزله ۲.۹ ریشتری، در تربت حیدریه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری و در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

آبدان استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۳ کیلومتری آبدان، ۱۸ کیلومتری ریز و ۲۳ کیلومتری بندر دیر این استان گزارش شد.

یکشنبه ۱۰ تیر

در بابامنیر استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق هشت کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری بابامنیر استان فارس و ۳۳ کیلومتری باشت و ۴۰ کیلومتری دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری و در یزدانشهر استان کرمان زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۱ تیر

قصرشیرین استان کرمانشاه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری قصر شیرین و ۳۷ کیلومتری سرپل ذهاب این استان بوده است.

بی رم استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۲۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در سه کیلومتری بی رم، ۲۳ کیلومتری اشکنان و ۲۷ کیلومتری اهل این استان گزارش شد.

در کیانشهر استان گیلان زلزله ۲.۸ ریشتری، در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ ریشتری و در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۱۲ تیر

در دولت آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷ ریشتری، در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری، در بلوک استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری و در زمان آباد استان سمنان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

قصرشیرین استان کرمانشاه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری قصر شیرین این استان و ۳۷ کیلومتری عراق گزارش شد.

جزیره خارک استان بوشهر با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۱ کیلومتری جزیره خارک، ۳۷ کیلومتری بندر گناوه و ۴۱ کیلومتری امام حسن استان بوشهر بوده است.

چهارشنبه ۱۳ تیر

مراوه تپه استان گلستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق شش کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۰ کیلومتری مراوه تپه و ۵۰ کیلومتری گلی داغ این استان به ثبت رسید.

در سیلوانه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ ریشتری و در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

در اشنویه استان آذربایجان غربی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق پنج کیلومتری رخ داد و مرکز آن در ۲۲ کیلومتری اشنویه، ۲۷ کیلومتری سیلوانه و ۲۹ کیلومتری نالوس این استان به ثبت رسید.

پنجشنبه ۱۴ تیر

در قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری و در نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

هیر استان اردبیل با زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق شش کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری هیر و ۲۶ کیلومتری آبی بی گلوی استان آذربایجان غربی و ۲۶ کیلومتری حویق استان گیلان بوده است.

دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۹ کیلومتری دهدشت، ۲۰ کیلومتری گراب سفلی و ۲۱ کیلومتری چرام این استان بوده است.