زباله‌سوز ساری با قدمتی ۱۵ ساله از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در حال حاضر به ۹۷ درصد رسیده است که با تکمیل آن سالانه ۱۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی برای شهر ساری به همراه می‌آورد.

به گزارش پردیسان آنلاین از مازندران، در این سال‌ها اگر سری به سواحل بابلسر، فریدون‌کنار، محمودآباد، سرخ‌رود و نوشهر زده باشید یا از محور هراز عبور کنید، جنگل‌های نوشهر، رامسر و مناطق دیدنی بابل و جلگه‌ای بهشهر بروید و حتی به رودخانه تلار قائم‌شهر نزدیک شوید با یک صحنه زشت و نازیبا از انباشت زباله مواجه خواهید شد. دفن زباله‌ها، یکی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی مازندران در دهه‌های کنونی است که مدیران بسیاری در هر دولتی به این استان آمدند و رفتند با این معضل دست و پنجه نرم کردند، اما با حرکت‌های لاک‌پشتی و با بهانه‌های بی‌اساس تاکنون این معضل در مازندران نه تنها حل نشده است، بلکه مشکلات دیگری نیز به آن اضافه شده است.

این روند تا جایی پیش رفته است که زباله با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان به‌عنوان طلای کثیف و بهترین فرصت اقتصادی محسوب می‌شود، در سبزترین خطه کشور پهناور ایران به یک خطر بزرگ تبدیل شده است، به‌طوری که راهکارهای مختلفی برای رفع این خطر ارائه شده است و با وجود ساخت دو کارخانه زباله‌سوز در ساری و نوشهر هنوز این مشکل حل نشده است.

از سال ۱۳۸۸ کلنگ عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله‌سوز شهرستان ساری بر زمین زده شد تا با این امید که بار اضافه چندین دهه‌ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست‌محیطی این استان برداشته شود.

پس از این کلنگ‌زنی و با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم اجرای این پروژه مهم آن‌قدر کند پیش رفت که مردم شهرستان ساری دیگر امیدی به این راه‌اندازی و حتی رفع معضل زباله نداشتند و به‌نوعی بی‌خیال کارخانه زباله‌سوز شدند، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور شهید، مسئله زباله دو شهرستان ساری و آمل مورد توجه ایشان قرار گرفت و دستور ضرب‌الاجلی ۱۵ روزه برای پیگیری مشکلات سد راه تکمیل کارخانه زباله‌سوز ساری داده شد.

در این دولت مردمی این پروژه مهم عمرانی مرکز مازندران به پیشرفت فیزیکی خوبی دست پیدا کرد و با تزریق منابع مالی مورد نیاز و پیگیری‌های مسئولان استانی و شهرستانی به مراحل پایانی نزدیک شد.

زباله‌سوز ساری با قدمتی ۱۵ ساله؛  از پیشرفت ۴۰ درصدی تا ۹۷ درصدی در دولت سیزدهم

صرفه‌جویی مالی سالانه ۱۴۰ میلیارد تومانی با راه‌اندازی زباله‌سوز ساری

محمدحسین قبادی شهردار ساری در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در مازندران با بیان اینکه نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله‌سوز ساری از جمله پروژه‌های زیست محیطی در مرکز استان است که تکمیل آن مورد تاکید شهید آیت‌الله رئیسی در سفر آخر به استان مازندران بود، اظهار کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی نیروگاه زباله‌سوزی ساری تا پیش از فعالیت دولت مردمی سیزدهم در بخش ابنیه ۴۰ درصد و در بخش نصب تجهیزات نیز ۶۵ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: از زمان روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، میانگین پیشرفت فیزیکی این نیروگاه در بخش ابنیه به ۹۷، در بخش نصب تجهیزات ۸۹ و در بخش ورود تجهیزات نیز به ۹۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

شهردار ساری با بیان اینکه افتتاح این پروژه سالانه ۱۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی برای شهر ساری به همراه خواهد داشت، گفت: مدیریت شهری با همکاری بسیج سازندگی با جدیت پای کار تکمیل این پروژه در مرکز استان است.

پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه در دولت سیزدهم

یوسف نوری استاندار مازندران نیز در آخرین روز در جلسه پیگیری این نیروگاه زباله‌سوز ساری با بیان اینکه نیروگاه زباله‌سوز با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم تحویل شد، افزود: با پیگیری، تلاش دولت و تخصیص سه هزار میلیارد ریال اعتبار در دو سال گذشته، در حال حاضر این طرح به پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی رسیده است.

وی روند تکمیل طرح نیروگاه زباله‌سوز ساری را از جمله مصوبات سفر رئیس‌جمهور شهید به این استان با رفع برخی مشکلات و تخصیص به موقع اعتبارات دانست و گفت: پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی و نصب ۸۶ درصدی تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز ساری در مدت دو سال اخیر بیانگر اهتمام ویژه دولت مردمی سیزدهم در تکمیل این طرح مهم عمرانی در مرکز مازندران است.

زباله‌سوز ساری با قدمتی ۱۵ ساله؛  از پیشرفت ۴۰ درصدی تا ۹۷ درصدی در دولت سیزدهم

لزوم بر نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در مازندران

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی این طرح که از سال ۸۸ آغاز شده است، در چند سال گذشته نیمه‌کاره رها شده بود که از زمان روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، در حال حاضر این طرح عمرانی-زیست محیطی به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی رسیده است، اظهار داشت: وجود اختلاف بین کارفرما و پیمانکار علت اصلی تأخیر در تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری بود و مقرر شد این مشکلات در کم‌ترین زمان رفع شود تا روند تکمیل این طرح شتاب گیرد.

نوری ادامه داد: موانع فراروی تکمیل نیروگاه زباله‌سوز باید رفع شود، مانع اصلی در تکمیل این طرح مهم اگر نیروی انسانی باشد، باید با حفظ کرامت انسانی نسبت به تعویض آن و جایگزینی فرد دیگری اقدام کرد و اگر هم مانع فیزیکی بود، باید به هر شکل ممکن تخریب شود.

وی با تاکید بر اجرا و لزوم نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله از مبدا تصریح کرد: باید از ظرفیت گروه‌های مردمی، بسیج سازندگی، آموزش‌وپرورش و صداوسیما برای تحقق این مهم استفاده کرد.

نماینده دولت سیزدهم در مازندران با اشاره به اینکه باید با کاربرد راهکار درست و اصولی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بنیاد علمی نخبگان و مراکز دانشگاهی برای مردمی‌سازی مدیریت پسماند به شکل مطلوب استفاده کرد، افزود: بخش زیادی از زباله‌های تولیدی در مازندران مربوط به مناطق روستایی است، یعنی هزار و ۹۰۰ تن زباله که برابر با ۴۷ درصد زباله‌های تولیدی در این استان است و باید با استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی، گروه‌های مردمی و دانش‌آموزان نسبت به فرهنگ‌سازی تفکیک زباله در این مناطق گام برداشت.

نوری خاطرنشان کرد: طرح‌های مربوط به تکمیل نیروگاه‌های زباله‌سوز استان باید در قالب یک برنامه زمان‌بندی تهیه شود تا در کم‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد و مردم نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

زباله‌سوز ساری با قدمتی ۱۵ ساله؛  از پیشرفت ۴۰ درصدی تا ۹۷ درصدی در دولت سیزدهم

به گزارش پردیسان آنلاین، اکنون با توجه به پیشرفت ۹۷ درصدی این نیروگاه زباله‌سوز و نیاز بر تکمیل این پروژه با وجود آلودگی زیست‌محیطی با روی کار آمدن دولت جدید و باید منتظر بمانیم که تکمیل و راه‌اندازی این پروژه چه زمانی تحقق پیدا می‌کند و برخلاف زباله‌سوز نوشهر که مشکلاتی چون خروج شیرابه‌ها و نارضایتی مردم آن منطقه را به‌دنبال داشته است، بدون هیچ‌گونه نقصی به بهره‌برداری برسد، در جای جای این خطه سرسبز با معضل زباله روبه‌رو هستیم و کوه زباله آمل معروف به عمارت تقریباً ۴۰ ساله که با آن حجم زیادش مانع اجرای دو پروژه مهم و ملی استراتژیکی همچون بزرگترین سد مخزنی هراز و چهاربانده کردن محور هراز شده است، نمونه‌ای بارز از این معضل زیست محیطی محسوب می‌شود.

گزارش از کبریا مقدس، خبرنگار پردیسان آنلاین در مازندران