دلالت‌های فرهنگی-اجتماعی کرونا در ایران و جهان تحلیل می‌شود

جلسه ستاد مواجهه با بیماری کرونا در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با هدف بررسی طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه در مواجهه با ویروس کرونا، یکشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۹ با حضور رئیس پژوهشگاه، معاونان پژوهشی و اجرایی، رئیس پژوهشکده فرهنگ، مدیر دفتر طرح‌های ملی و مدیر روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار و مقرر شد، برنامه‌های پژوهشی درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی پیرامون ویروس کرونا در دستور کار قرار بگیرد.

در ابتدای این جلسه محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ضمن اشاره به اقدامات پژوهشگاه در مواجهه فرهنگی و اجتماعی با بیماری کرونا، بر لزوم کنش‌گری فعال درخصوص این بیماری تأکید کرد و افزود: تاکنون اقدامات فرهنگی خوبی از سوی پژوهشگاه انجام شده است.

گفت‌وگو با صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف علمی درخصوص نحوه مواجهه با کرونا و انتشار ۱۴ یادداشت علمی در سایت پژوهشگاه و کانال پژوهش فرهنگی، تهیه تعداد ۷ کلیپ تصویری با دو موضوع: مسئولیت ما در برابر کرونا و در قرنطینه  چگونه سکنی گزینیم؟ و انتشار آنها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نیز انتشار فراخوان دریافت تجربه‌های مردم از زندگی در سایه کرونا با هدف دستیابی به اطلاعات بیشتر از وضعیت زندگی مردم در دوران کرونا به‌منظور کمک به سیاست‌گذاری مطلوب برای رفع مسائل و مشکلات ایجاد شده از جمله این اقدامات است.

در ادامه این جلسه، مقرر شد اقدامات ذیل در دستورکار پژوهشگاه قرار گیرد:

– تدوین مجموعه مقالات ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا در قالب جُستار با همکاری جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف علمی و در موضوعاتی نظیر: سبک زندگی، خانواده، مطبوعات، صنایع خلاق فرهنگی، رسانه‌ها، مصرف فرهنگی، دین، تحولات فرهنگی اجتماعی و …

این جستارها پس از تهیه، تدوین و داوری، در فضای مجازی منتشر خواهد شد. نسخه مکتوب آن نیز به صورت کتاب (گزارش‌های پژوهشی- فرهنگی) از سوی پژوهشگاه منتشر خواهد شد.

-تهیه سه گزارش پژوهشی بر مبنای فراتحلیل مباحث علمی و فکریِ مطرح‌شده در سه موضوع دلالت‌های  فرهنگی اجتماعی کرونا در ایران، چشم‌اندازهای جهانی درباره کرونا به  مثابه پدیدار فرهنگی اجتماعی (مروری بر دیدگاه‌ها و نظرات مهم متفکران جهانی درباره کرونا) و کرونا و دین

– تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی با استفاده از داده‌کاوی (Data  Mining): در این بخش، محتوای سه شبکه اجتماعی توئیتر،  تلگرام و اینستاگرام با موضوع کرونا، به‌صورت هفتگی تحلیل محتوا خواهد شد.

– تهیه گزارش‌های کیفی از وضعیت زندگی مردم در شرایط کرونا (با استفاده از روش مصاحبه عمیق):  در این بخش تلاش می‌شود تا با طرح پرسش‌هایی، نگاه مردم به وضعیت فعلی شناسایی شود.

– اجرای نظرسنجی تلفنی (در سطح ملی) با موضوع کرونا با هدف کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در شرایط فعلی

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=29403

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: