رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه محله‌محوری استراتژی برنامه‌های محرم این اداره است، گفت: برنامه‌های متنوع هنری با رویکرد تخصصی و لایه‌هایی که از جنس هویت شهر اصفهان است، در ایام محرم و صفر توسط این اداره هنری اجرا می‌شود.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همانند سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی را در بحث ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) طراحی کرده است.

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها «دور عاشقان» با موضوع نمایشگاه محرم است که از دو ماه گذشته فراخوان آن اعلام شد و گروه‌های خیابانی طرح‌های خود را معرفی کردند.

نمایش گنجینه‌های مختلف از سراسر کشور در نمایشگاه «نسخه‌های خطی و ادوات»

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این زمینه ۲۵ طرح به اداره هنری ارسال شد و در نهایت ۱۲ اثر مورد پذیرش قرار گرفت که در حال حاضر برخی هنرمندان در حال انجام اصلاحاتی در آثار هنری خود هستند.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه از دهه دوم محرم تا دهه‌های اول، دوم و سوم ماه صفر به‌صورت تئاتر خیابانی در شهر اصفهان به اجرا درمی‌آید.

فضاسازی محرم با استفاده از تصاویر سقاخانه‌های مطرح شهر

عطریان اضافه کرد: در دهه دوم محرم، نمایشگاهی تحت عنوان «نسخه‌های خطی و ادوات»، در گالری کتابخانه مرکزی افتتاح خواهد شد، این در حالی است که نمایشگاه آثار تاریخی و گنجینه‌های مختلف از سراسر کشور در خصوص نسخه‌های خطی تعزیه و ادوات مورد استفاده در ماه محرم و عزاداری گردآوری می‌شود و در نمایشگاه به نمایش درمی‌آید.

وی ادامه داد: فضاسازی شهری یکی دیگر از برنامه‌های اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ایام محرم و صفر است که از سقاخانه‌های مطرح شهر اصفهان عکس‌برداری شده، تعدادی از این مکان‌ها انتخاب و با شعرهایی از شعرای معاصر به خط نستعلیق توسط هنرمندان خطاطی اصفهانی تزئین شده است و برنامه داریم که در تابلوهای شهری اصفهان نیز به نمایش گذاشته شود.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بابیان اینکه فضاسازی محرم در سقاخانه‌ها از هویت تاریخی ما الهام گرفته است، تأکید کرد: یکی دیگر از اقدامات اداره هنری سازمان، تولیدات مختلف هنری است که در تابلوهای شیشه‌ای سطح شهر به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: بسته‌هایی از مجموعه تولیدات صوتی و تصویری برگزارشده سال‌های مختلف، همراه با سی‌دی‌هایی با عنوان «نوای عشق» و «تجسم عشق»، قطعات ضبط‌شده از مداحان سنتی اصفهان به همراه شیشه‌های عطر و آلبوم موسیقی «بانگ سرخ» تهیه‌شده است که به بزرگان هیئات مذهبی هدیه داده می‌شود.

توزیع‌کارت‌پستال‌های ویژه ایام محرم

عطریان اضافه کرد: توزیع‌کارت پستال‌های ویژه ایام محرم از دیگر برنامه‌های اداره فرهنگی در ماه محرم به شمار می‌آید که در راستای برنامه سقاخانه‌ها انجام و در بین مخاطبان توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه «شیوه ما مردمان» به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ایام محرم و صفر، تصریح کرد: برنامه دیگری با عنوان «عاشورایین» خواهیم داشت که با حضور اساتید و بزرگان حوزه آئین‌های محرم در اصفهان برگزار می‌شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گفت: برنامه آئین‌های مختلف عاشورایی، منبعث از فرهنگ‌های اصفهان از جمله آیین سنگ‌زنی، آیین زنجیرزنی و آیین‌های مختلف است که در شهرهای دیگر استان مرسوم بوده است و به شیوه‌های عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای نمایش صحنه‌ای یکی دیگر از برنامه‌های طراحی‌شده در ایام محرم و صفر است که با همکاری گروه‌های فعال فرهنگی مناطق مختلف شهر اصفهان و در تالار هنر اجرا می‌شود.

محله‌محوری استراتژی اداره هنری در برگزاری برنامه‌های محرم

عطریان با بیان اینکه محله‌محوری یکی از استراتژی‌های این اداره در برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های هنری است، اضافه کرد: برنامه‌های تدارک دیده‌شده در ایام محرم و صفر همچون برنامه غدیر و صائب با همکاری مناطق مختلف شهرداری در سطح شهر اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، برنامه‌های ماه محرم و صفر توسط شهروندان و به‌صورت خودجوش اجرا می‌شود، اظهار کرد: سعی می‌کنیم برنامه‌های خود را در دل محلات اجرا کنیم و به لایه‌های کمتر دیده‌شده محرم و لایه‌هایی که از جنس هویت شهر اصفهان است، بپردازیم تا فضای روشنگری را برای مردم اصفهان فراهم کنیم.