استاد حوزه علمیه گفت: کشتن هابیل به دست قابیل برای این بود که هابیل رهبر عالم و عادلی بود که خداوند برای جامعه قرار داده بود ولی قابیل بدون شایستگی آن جایگاه را غصب کرد تا خود بر اوضاع مسلط شود و این در همه دوره‌ها تداوم داشته است؛ انبیا می‌آمدند و جامعه عدل را برپا می‌کردند و از طرف دیگر عناصر فاسد جامعه نیروهای خود را علیه انبیا بسیج می‌کردند تا عالمان عادل، حکومت عدل را در جامعه برپا نکنند.

به گزارش پردیسان آنلاین، آیت الله محسن اراکی در سخنرانی شب ۲۲ بهمن در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اساسی‌ترین ویژگی‌های رهبری علم و عدل است، اظهار کرد: خداوند این دو ویژگی را به هابیل سپرده بود و برای اینکه شایستگی هابیل برای دیگران ثابت شود گفته شد در راه خدا مالی را انفاق کنید؛ قربانی هر کدام قبول شد او رهبر جامعه است.

وی افزود: در روایت داریم که قابیل محصول بدی که به درد نمی‌خورد را برای قربانی آورد، ولی هابیل بهترین محصول خود را برای قربانی در راه خدا آورد و علامت قبولی هم این بود که آتشی بیاید و آن مال را بسوزاند که این آتش آمد و قربانی هابیل را سوزاند.

استاد حوزه علمیه گفت: کشتن هابیل به دست قابیل برای این بود که هابیل رهبر عالم و عادلی بود که خداوند برای جامعه قرار داده بود ولی قابیل بدون شایستگی آن جایگاه را غصب کرد تا خود بر اوضاع مسلط شود و این در همه دوره‌ها تداوم داشته است؛ انبیا می‌آمدند و جامعه عدل را برپا می‌کردند و از طرف دیگر عناصر فاسد جامعه نیروهای خود را علیه انبیا بسیج می‌کردند تا عالمان عادل، حکومت عدل را در جامعه برپا نکنند.

جنگ ابرقدرت‌ها با ایران بر سر برقراری حکومت عدل است

وی با بیان اینکه امروز هم جنگ ابرقدرت‌ها با جمهوری اسلامی برای این است که جمهوری اسلامی به دنبال برقراری عدل به وسیله عالمان عادل است، افزود: ظالمان می‌دانند که اگر جامعه بشر لذت و شیرینی عدالت انبیا و جانشینان آنها را بچشد دیگر زیر بار ظلم آنها نمی‌رود.

آیت الله اراکی با بیان اینکه عدلی که عالمان عادل برقرار می‌کنند هم عدل سیاسی و هم عدل فرهنگی و اقتصادی است، گفت: در نظام سیاسی اسلام تمام دستگاه حاکمیتی و تمام تشکیلات مدیریتی باید به دست عالمان عادل باشد بنابراین مدیر هر بخش هم باید علم اداره آن دستگاه را داشته باشد و هم باید عادل باشد.

علم و دانش مدیران کشور باید همراه با عدالت و ایمان باشد

وی ادامه داد: در برخی از دوره‌های مدیریت کشور بعد از انقلاب هم رؤسای دولت معتقد به صالح بودن و یا عادل بودن کارمندان و مدیران دولتی نبودند و مدیریت را دست افرادی می‌سپردند که می‌گفتند دانش آن را دارند و همین کافی است در حالی که این چنین نیست، بلکه علم و دانش باید همراه با عدالت و ایمان باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سیاست در اسلام عین دیانت است، افزود: پیامبر اکرم (ص) انسان‌هایی را ساخت که با همدیگر مهربان بودند و در راه خدا صبر و جهاد می‌کردند و دیگری را بر خود ترجیح می‌دادند و این اخلاقیات زمانی در جامعه رواج می‌یابد که فرمانروای آن جامعه با اخلاق و عادل باشد.

اگر حکومت عادل باشد مردم به تدریج عادل می‌شوند

وی با بیان اینکه اگر نظام سیاسی فرمانروایی، مبتنی بر عدل شد به تدریج مردم به عدل گرایش پیدا می‌کنند، افزود: برکاتی که امروز در جامع ما به وجود آمده و قبل از انقلاب اثری از آن نبود به خاطر فرمانروایی عدل است البته طبیعی است که جامعه‌ای که در برابر ابر قدرت‌ها ایستاده و می‌خواهد عدل را اجرا کند ابر قدرت‌ها مشکل برایش ایجاد می‌کنند ولی جامعه ما تا کنون در برابر این مشکلات ایستادگی کرده و مسئولان ما به تدریج این مشکلات را حل خواهند کرد.

آیت الله اراکی با اشاره به کارشکنی عوامل نفوذی دشمن در شبکه اقتصادی کشور گفت: هر جنسی که رهبر معظم انقلاب و دولت می‌گویند باید ارزان شود همان جنس را در بازار گران می‌کنند و هر مشکلی که دولت می‌خواهد حل کند کاری می‌کنند که آن مشکل حل نشود.

وی با بیان اینکه مسئولان کنونی دولت انصافاً هم دلسوزی است و هم تلاش دارند تا مشکلات را حل کنند، افزود: برخی مشکلات را هم حل کرده اند و باید به آنها مهلت داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مظلومیت جامعه یمن که تنها خواسته آنها استقلال است، افزود: صحنه یمن علامت روشنی است که امروز در جامعه بشری چه اتفاقی می‌افتد که برخی کشورها به خاطر منافع خود به خاک کشوری تجاوز می‌کنند و مردم را می کشند و اگر مقابله به مثلی هر چند اندک صورت می‌گیرد دستگاه‌های تبلیغاتی شأن سر و صدا به پا می‌کنند و مظلوم نمایی می‌کنند.

وی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب که آمریکایی‌ها در برابر ایران اقرار به شکست می‌کنند، گفت: این یک علامت روشن بر موفقیت مردم ایران است و اینکه پیروزی کامل هم در راه است.

انحراف در حکومت عدل مسلمانان را عقب نگه داشته است

آیت الله اراکی با بیان اینکه در تاریخ اسلام بعد از امام مجتبی علیه السلام با انحرافی که بنی امیه آغاز کردند تا زمان امروز مسلمانان را عقب نگه داشتند، افزود: بعد از انقلاب چه اتفاق بزرگی افتاده است که امروز کشور ما از نظر زیر ساخت‌های آبادانی و عمرانی مانند راه، بهداشت، مدرسه، آب، برق و گاز در سطح بالایی قرار گرفته است و کمتر روستایی است که این امکانات زیربنایی را نداشته باشد.

وی با اشاره به فسادی که در زمان شاه ملعون در جامعه گسترش یافته بود و زن‌ها برهنه در خیابان راه می‌رفتند، افزود: در آن زمان دختران متدین ما جرأت نداشتند به دانشگاه بروند زیرا دانشگاه فاسد بود ولی بعد از انقلاب موج تحصیل دختران جامعه ما به راه افتاد و دانشگاه محیطی امن برای آنها شد و دانشمندان زن در ایران رشد کردند و به درجات علمی رسیدند و امروز در مراکز علمی دست به اختراعات و اکتشافات می‌زنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: قبل از انقلاب حتی پسرها فرصت پیشرفت علمی نداشتند و اگر جوانی رشد علمی می‌کرد یا او را به خارج از کشور می‌بردند و خادم خود می‌کردند و یا اگر قبول نمی‌کرد سرش را زیر آب می‌کردند و چه بسیار نوابغی که به جرم نابغه بودن نابود شدند.

وی با تأکید بر اینکه قبل از انقلاب بهائیان، صهیونیست‌ها، انگلیسیان و آمریکایی‌ها بر مملکت ما حاکم بودند، افزود: قانون کاپیتولاسیون را در کشور ما تصویب کردند یعنی اگر یک آمریکایی در کشور ما هر جنایتی مرتکب می‌شد هیچ دادگاهی در ایران حق تعقیب و محاکمه او را نداشت؛ امروز هم آمریکا همین قانون را در عراق و افغانستان اجرا می‌کند و به جان و مال ناموس عراقی‌ها جسارت کرده ولی آنها جرأت نکردند یک آمریکایی را محاکمه کنند و یک سرباز را حتی به زندان محکوم کنند.

عقب ماندگی کشور به خاطر نظام طاغوتی بود

آیت الله اراکی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با حمایت مردم دست آمریکا را از مملکت ما قطع کرد در حالی که آنها در تمام شئون کشور دخالت می‌کردند، گفت: در طول تاریخ همیشه ایرانی‌ها در دانش، ایمان، اخلاق و فضیلت سرآمد بودند ولی نظام طاغوتی این مردم را عقب مانده نگه داشته بود و و این بزرگترین ظلم به مردم و جامعه بود.

وی با بیان اینکه امروز جوانان ما در سایه برقراری حکومت عدل الهی قله‌های علم و دانش را فتح می‌کنند و ایران از بالاترین قدرت‌های سیاسی جهان شناخته می‌شود، گفت: برقراری عدل در جامعه به معنای این نیست که هیچ کار خلافی در جامعه انجام نمی‌شود بلکه به این معنی است که کسی که خلاف مرتکب می‌شود را پای میز محاکمه ببرند و نتواند از عدالت بگریزد که این رفتار را امروز در قوه قضائیه مشاهده می‌کنیم که متخلفان بزرگ را پای میز محاکمه می کشند.