کولاک انتصابات در آموزش و پرورش با انتصاب ۴ معاون وزیر

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت پردیسان آنلاین، امروز طی مراسمی با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، تکریم و معارفه ۳ معاون وزیر و یک رئیس مرکز، در سالن اجتماعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

مهدی فیاضی به عنوان رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور جایگزین میترا تیموری شد؛ صادق ستاری‌فرد جای مهرزاد حمیدی در معاونت تربیت‌بدنی و سلامت را گرفت؛ مجتبی همتی‌فر جایگزین علیرضا حاجیان زاده به عنوان رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شد و حمید طریفی حسینی هم به جای سید جواد حسینی به عنوان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی معارفه شد. 

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: در حال حاضر به همت دولت همه واکسن زدند و می‌توانیم فعالیت کنیم و این در شرایطی است که اکنون مدارس کشورهای اطراف ما تعطیل شده‌اند و این نشان از هم و غم دولت نسبت به واکسیناسیون دارد.

وی با بیان اینکه سلامت مردم و دانش‌آموزان در درجه اول اولویت دولت است، گفت: همینجا از همه کسانی که زحمت کشیند، تشکر می‌کنم؛ رئیس جمهور هم در جلسه اخیر دولت از زحمات جامعه تعلیم و تربیت قدردانی کرد.

نوری با اشاره به اینکه در مرکز امور بین الملل مشکلاتی داریم و فقط ۸ هزار دانش آموز ایرانی را در مدارس خارج از کشور تحت پوشش قرار دادیم که تعداد آنها خیلی بیشتر است، افزود: نیاز است در این بخش جدی‌تر کار کنیم و با دانش‌آموزان ایرانی مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط داشته باشیم تا هویت ایرانی ـ اسلامی آنها را حفظ کرده و ارتقاء دهیم.

وی ادامه داد: بچه‌های‌مان با ما فاصله زیادی پیدا کرده و داریم از مرجعیت خارج می‌شویم، مگر اینکه خودمان را به آنها برسانیم و این فاصله را کاهش دهیم.

* اجازه ندادیم یک نفر خارج از رویه مدارس خارج از کشور اعزام شود

میترا تیموری سرپرست سابق مرکز امور بین الملل و پرورش خارج از کشور با اشاره به فعالیت ۱۰ ماهه‌اش به عنوان سرپرست در این مرکز، اظهار کرد: نگاه ما، نگاه راهبردی در اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر بود و اجازه ندادیم یک نفر خارج از رویه مدارس خارج از کشور اعزام شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماه اخیر تلاش‌هایی را برای اصلاح قوانین مدارس خارج از کشور  انجام داده‌ایم، افزود: رصد تحولات آموزشی دنیا همواره در دستور کار ما قرار داشته تا از تجارب دنیا  به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا بهره‌مند شویم. 

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات کشور افغانستان، با مهاجرت مردم این کشور به ایران و ورود دانش‌آموزان افغانستانی مواجه شدیم لذا در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب، پوشش حداکثری آنها  را در دستور کار قرار داریم.

سرپرست سابق مرکز امور بین الملل و پرورش خارج از کشور گفت: یونسکور از ما درخواست کرده است تا تجربه منحصر به فرد ایران را در زمینه آموزش اتباع خارجی، الگوسازی کرده و در اختیار سایر کشورها قرار دهد.

تیموری تصریح کرد: عدم استقلال مالی از چالش‌های این مرکز است که باید برای حل این مشکل  تلاش کرد.

* تلاش کردیم ورزش را توأم با اندیشه به پیش ببریم

مهرزاد حمیدی معاون سابق تربیت بدنی و سلامت در این مراسم با بیان اینکه در دوره ۸ ساله فعالیتم تلاش کردیم در قالب سند تحول، ورزش را توأم با اندیشه به پیش ببریم، گفت: مدرسه محوری، کیفیت گرایی، علم گرایی و مشارکت محوری، سیاست‌های کلی ما را تشکیل داد و برنامه‌های خود را بر اساس آن تعریف و  ایده سندتحول را به اجرا نزدیک کردیم.

وی ادامه داد: المپیاد‌های درون مدرسه‌ای، مدرسه قهرمان، طرح حیاط پویا، سواد حرکتی ورزش صبحگاهی، کانون قهرمان، انجمن‌های ورزشی  و … از جمله برنامه‌های اجرا شده است.

معاون سابق تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استقلال حقوقی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی را در هیأت دولت پیگیری کردیم، افزود: اجرای طرح‌های مدرسه محوری همواره در دستور کار ما بوده است و امروز مدیر مدرسه، یاور ما محسوب می‌شود و در اجرای برنامه‌ها کمک می‌کند ؛ همچنین چهار حکم در برنامه ششم توسعه تصویب و دنبال کردیم و از معاون جدید می‌خواهیم که خودش را برای برنامه هفتم توسعه آماده کند.

وی با اشاره به افتخارات مختلفی در این مدت کسب شده است، افزود: از همکارانم که در این هشت سال خستگی ناپذیر برای ارتقای نقش تربیت بدنی و سلامت زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم؛ امروز جایگاه معلم تربیت بدنی بهبود یافته و قدش بلند شده است. رمز موفقیت ما این بود که یک مدیریت تیمی ۴۰ هزار نفره در کشور را جلو بردیم.

*مهدهای بدون مجوزی زیرنظر سازمان‌ها و نهادها داریم

علیرضا حاجیان‌زاده رئیس سابق سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: در گام اول، راه‌اندازی و استقرار سازمان را دنبال کردیم که به نتیجه رسید؛ تخصیص اعتبار مصوب انجام و مراحل اداری آن طی شد و همچنین جذب نیرو به مرحله اجرایی رسیده است و امروز همه موارد ابتدایی گذرانده شده و ساختار استقرار یافته و چند روز است که بودجه به جریان افتاده است.

وی با بیان اینکه چینش‌های اولیه نیروی انسانی نیز انجام شده و در بودجه ۱۴۰۱ نیز ارتقای خوبی نسبت به بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است، افزود: پیشنهاد ساختار استانی را آماده و در سازمان اداری استخدامی در دست بررسی است و در مجموع برای ورود به عرصه جدید آماده می‌شویم.

حاجیان‌زاده با تأکید بر اینکه حفظ وضعیت موجود در مهدها را دنبال کردیم، گفت: حدود ۸ میلیون کودک مخاطب این سازمان هستند و ۵۰ هزار مهد کودک و پیش دبستانی تحت پوشش این سازمان نوپا قرار دارد که نمی‌توانستیم سکوت کنیم تا ساختار نهایی شود؛ چرا که بهزیستی از همان ابتدای تصویب سازمان، از اداره مهدها خلع ید و مهدها را رها کرد و ما باید آنها را سامان می‌دادیم. 

وی با اشاره اینکه مهدهای بدون مجوزی زیرنظر سازمان‌ها و نهادها داریم که با آنها نشست‌هایی برگزار شده است، افزود: محتوای آموزشی با کمک سازمان پژوهش تهیه و بسته‌های تربیت و یادگیری در اختیار استان‌ها قرار گرفت؛ همچنین واکسیناسیون مربیان مهدها همراه با معلمان انجام شد و سنجش سلامت پیش دبستانی‌ها نیز با کمک سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه علی رغم کمبود امکانات و تجهیزات، نگذاشتیم مهدهای کودک احساس بی پناهی کنند، گفت: بستر سازی برای جذب نوآموزان در مراکز پیش‌دبستانی انجام شده است اما تولید محتوا و پژوهش‌ها، ایجاد اتاق‌های فکر، صدور مجوزهای جدید مهدهای کودک، اجرای طرح توانمندسازی نیروی انسانی و … مواردی است که باید پیگیری شود.

* عیار نظام های تعلیم و تربیت دنیا را با میزان توجه به کودکان  استثنایی  می‌سنجند

سیدجواد حسینی رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در این مراسم گفت: عیار نظام های تعلیم و تربیت دنیا را با میزان توجه به کودکان  استثنایی  می‌سنجند.

 وی افزود: برای آقای حسینی آرزوی توفیق می‌کنم «یک حسینی رفت و یک حسینی آمد». آمدن و رفتن ها در حوزه‌های مدیریتی یک امر طبیعی است و بیش از ۱۵ بار چنین موقعیتی را تجربه کرده‌ام. برای وزیر آموزش و پرورش صمیمانه آرزوی توفیق می‌کنم.

حسینی ادامه داد: دوسال و پنج ماه قبل از دفتر ریاست جمهوری رزومه خواستند و چند ساعت بعد گفتند به جای آقای بطحایی که استعفا کرده، قصد معرفی شما را داریم. وقتی آمدم ساکم همراهم بود و بلیط برگشت در دست داشتم اما مرا نگه داشتند و دو سال و پنج ماه از آن زمان می‌گذرد.

وی با بیان اینکه مشی مدیریتی‌ام این است که معمولا بیش از دوسال یکجا نمی‌مانم که البته در یکی دوجا نقض شد و آموزش و پرورش استثنایی از آن جمله بود، گفت: از دیار امام رضا آمدم و فردا برخواهم گشت و دعاگوی شما هستم گفت: به بچه‌های استثنایی بیشتر برسید. مطالعات نشان می‌دهد اگر آموزش و پرورشی به آموزش و پرورش استثنایی‌اش کیفیت داد، می‌تواند به نظام آموزش عمومی‌‌اش نیز کیفیت بدهد.

وی ادامه داد: پوشش تحصیلی در این سازمان از زمان شکل گیری‌اش تا کنون ۱۸ برابر افزایش یافته است و دست همه همکارانم را برای تلاش‌های انجام شده می‌بوسم.

حسینی با بیان اینکه توسعه مشارکت‌ها، مداخلات بهنگام، توسعه آموزش‌های مهارتی و افزایش مشارکت اولیاء را در این مدت کلید زده‌ایم، گفت: درست است که مسؤولیت اداری‌مان پایان می‌یابد اما مسؤولیت اجتماعی‌مان در حوزه آموزش تمام نمی‌شود و با تمام وجود در خدمت هستیم.

* برند مدارس ما در خارج از کشور مخدوش است

مهدی فیاضی سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: به بنده پیشنهاد شده که سه سال در خارج از کشور، رایزن فرهنگی شوم، اما خدمت در لباس معلمی را به سایر پُست‌ها ترجیح دادم.

وی با بیان اینکه برند مدارس ما در خارج از کشور مخدوش است، افزود: ایرانیان خارج از کشور ۸ میلیون نفر هستند اما ۱۰۰ میلیون نفر ایران دوست وجود دارد که از کمبود مدارس و نبود برنامه‌های درسی در خارج، رنج می‌برند.

فیاضی با بیان اینکه غیر از دو کشور، هیچ کشوری مانع ایجاد مدارس اسلامی نیست، ادامه داد: ما کوتاهی می‌کنیم و محتوای درسی بین المللی نداریم. همچنین نتوانستیم بچه‌های خارج از کشور را جذب کنیم. بسیاری از ایران، دوستان غیرایرانی حاضرند فرزندشان را به این مدارس بفرستند. در خارج از کشور مدرسه‌ای دیدم که خانواده‌ها حاضر هستند ترمی ۱۰ هزار دلار شهریه بدهند تا فرزندشان در محیط سالم آن مدرسه درس بخواند. 

وی با بیان اینکه به مرکز بین الملل باید رسالتی نگاه کرد و نباید به صورت غنیمتی به آن نگریست، تاکید کرد:  اگر برنامه درسی، با هویت ایرانی اسلامی در خارج از کشور ارائه شوند مشکلات دوستداران ایران رفع خواهد شد.

*اگر می خواهیم  «ورزش قهرمانی» را تقویت کنیم، باید از مدرسه آغاز کنیم

صادق ستاری فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: جایگاه تربیت بدنی و سلامت در نظام اسلامی رفیع است  و در قانون اساسی بر تربیت‌بدنی رایگان و سلامت عمومی تأکید شده است لذا توسعه تربیت بدنی مورد تأکید و ساحت تربیت بدنی و ورزش یکی از ساحت‌های ثابت و اصلی سند تحول است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم نسل سالمی را تربیت کنیم، اگر می خواهیم ارزش‌ها را به دانش‌آموزان منتقل کنیم، اگر قصد ارتقای نظام بهره‌وری را در کشور داریم، باید به تندرستی دانش‌آموزان توجهی خاص کنیم.

ستاری‌فرد با بیان اینکه اگر می خواهیم «ورزش قهرمانی» را تقویت کنیم، باید کار خود را از مدرسه آغاز کنیم، عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا و تغییر سبک زندگی، موضوع تربیت‌بدنی دانش‌آموزان  در اولویت قرار دارد.

وی تصریح کرد: تلاش خواهم کرد تا سند تحول، سیاست‌های مقام معظم رهبری، برنامه تحولی دولت و برنامه وزیر آموزش و پرورش را با تکیه بر اصل عدالت محوری اجرایی کنم.

*موظفیم مسیر رشد و بالندگی کودک را تسهیل کنیم

مجتبی همتی‌فر  رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم با کار گروهی و با ایجاد سازمانی چابک اهداف را به پیش ببریم.

وی تصریح کرد: موظفیم مسیر رشد و بالندگی کودک را تسهیل کنیم.

*برش موضوعی آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر سند تحول را به زودی آماده خواهیم کرد

حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این مراسم با بیان اینکه این سازمان علاوه بر مأموریت‌های اختصاصی باید مأموریت های عمومی آموزش و پرورش را نیز عملی کند، گفت: اقداماتی که در سال‌های اخیر در این سازمان آغاز شده با قدرت ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه عدالت آموزشی کماکان سرلوحه کار ما قرار خواهد داشت و گروه های هدف را مورد توجه قرار خواهیم داد، ادامه داد: با توجه به ظرفیت خیرین برای تأمین منابع مالی تلاش خواهم کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: توانبخشی را تقویت و تجهیزات مورد نیاز گروه های هدف را توسعه خواهیم داد؛ همچنین برش موضوعی آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر سند تحول را به زودی آماده خواهیم کرد. عدالت تربیتی از جمله رویکردها در این سازمان خواهد بود.

 طریفی حسینی با بیان اینکه هسته دانا را با بهره‌مندی از جمیع دستگاه های تربیتی تشکیل خواهیم داد، گفت: شبکه‌ای از نخبگان درون سازمانی و سایر دستگاه‌های تربیتی تشکیل خواهد شد و در مسیر پیش رو از ظرفیت نیروهای جوان درون سازمان و تجربه بزرگان استفاده خواهد شد.

وی افزود: روزآمدسازی و تدوین قوانین و مقررات حوزه آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی، توسعه فعالیت‌های فنی‌وحرفه‌ای و روزآمدی رشته‌های ویژه دانش‌آموزان استثنایی متناسب با بازار کار، استفاده از فناوری‌های نوین، انجام غربالگری بهنگام و خانواده محوری از جمله برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواهد بود.

مهدی فیاضی، مهندسی الکترونیک و فوق لیسانس MBA دارد و در زمان حضور یوسف نوری در معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع جذب آموزش و پرورش شده و در شهر تهران خدمت خود را آغاز کرده است؛ از سوابق اجرایی وی می‌توان به پانزده سال سابقه معلمی و معاونت و مدیریت در  ۱۰ مدرسه شهر تهران، رئیس حوزه ریاست سازمان آموزش و پرورش شهر تهران سال ۸۷و ۸۸ و مشاور علمی و فرهنگی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش سال ۸۹ و ۹۰ اشاره کرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، پدیدآورنده کتاب مدارس بین الملل، مؤلف کتاب «نظام نامه تأسیس، احداث و اداره مدرسه» است ودارای مقالات و سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متعدد در رویدادهای مدرسه‌ای در خارج و داخل کشور است.

مجتبی همتی‌فر که به عنوان رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک معرفی شده است، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد دارد و در زمان حضور یوسف نوری به عنوان دبیر کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج، عضو دبیرخانه بوده است.

 وی عضو کمیته مشورتی ترمیم سند تحول بنیادین شورای عالی آموزش و پرورش و مدیر راهبری پردیس تربیتی توانا (آستان قدس رضوی ) است و از سوابق تجربی وی می‌توان به مشاور سازمان امور استخدامی و اداری کشور در طراحی شاخص‌های ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش،کارشناس مشاور کمیته آموزش و پرورش همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی (دانشگاه صنعتی شریف)، مدیر اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ و عضو مؤسس و عضو بنیاد تربیتی حیات، اشاره کرد.

حمید طریفی حسینی که به عنوان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور منصوب شد، دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه شهید چمران اهواز دارد و از سال  ۱۳۸۲ به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آمده و در دوره‌های مختلف تحصیلی به خدمت در آموزش و پرورش مشغول بوده است.

از سوابق تجربی وی می‌توان به خدمت در مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری زیرمجموعه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کارشناس کمیسیون اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو حقیقی شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور، عضو کارگروه طراحی اپلیکیشن اندرویدی آشنایی دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری و معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اشاره کرد.

صادق ستاری فرد نیز امروز به عنوان معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. وی دکترای تربیت‌بدنی از دانشگاه تهران دارد و از سوابق تجربی وی می‌توان به مدیرکل مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس، مدیرگروه مطالعات تربیت‌بدنی و جوانان مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناس امور فوق برنامه مدارس معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معلم تربیت بدنی و مربی ورزش مدارس و آموزشگاه‌های وزارت آموزش و پرورش، سابقه تدریس دروس تخصصی و عملی تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه دولتی یزد (عضو هیأت علمی دانشگاه یزد) و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علم و فرهنگ  و عضو شورای راهبردی معاونت فرهنگی وزیر ورزش و جوانان اشاره کرد.

انتهای پیام/


لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=186073

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: