به گزارش خبرگزاری تسنیم، این روزها ماجرای یک راننده اسنپ‌ که به‌دلیل عدم رعایت قانون، مسافر خانم خود را پس از مدت کوتاهی پیاده کرده بود، واکنشهای زیادی به‌همراه داشت و برخی از فعالان فضای مجازی کمپین #تحریم_اسنپ را به‌راه انداختند. مخاطبان پردیسان آنلایندر بخش #از_تسنیم_بپرسید در مورد جزییات این اتفاق پرسیده‌اند که در زیر به آن پاسخ […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این روزها ماجرای یک راننده اسنپ‌ که به‌دلیل عدم رعایت قانون، مسافر خانم خود را پس از مدت کوتاهی پیاده کرده بود، واکنشهای زیادی به‌همراه داشت و برخی از فعالان فضای مجازی کمپین #تحریم_اسنپ را به‌راه انداختند.

مخاطبان پردیسان آنلایندر بخش #از_تسنیم_بپرسید در مورد جزییات این اتفاق پرسیده‌اند که در زیر به آن پاسخ داده‌ایم:

۱۶ خردادماه امسال دختر جوانی در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که یک راننده اسنپ او را به‌دلیل بدحجابی در بزرگراه پیاده‌کرده است. وی در توئیت خود، عکس و مشخصات کامل راننده اسنپ را منتشر کرد و خواهان برخورد اسنپ با این راننده شد.

این اقدام با واکنش زیادی از سوی کاربران فضای مجازی مواجه شد. این کاربران معتقد بودند انتشار عکس راننده اسنپ، نقض حریم شخصی راننده و غیرقانونی است. همچنین خواهان تقدیر این شرکت تاکسی اینترنتی از این راننده شدند چراکه معتقد بودند وی طبق قوانین با این مسافر خانم برخورد کرده است.

در نتیجه همه منتظر واکنش اسنپ شدند.

چندی بعد این مسافر خانم در توئیتر خود اعلام کرد که اسنپ با او تماس گرفته و بابت رفتار راننده مذکور عذرخواهی کرده است!

این ادعا سبب شد موجی از واکنش‌ها نسبت به این ماجرا شکل گیرد و فعالان فضای مجازی مجدداً بر استفاده نکردن از این تاکسی اینترنتی تأکید کردند چراکه معتقد بودند طبق اساسنامه، قوانین و ضوابط اسنپ، مسافران پس از اتمام سفر خود نباید هیچ‌گونه استفاده‌ای از اطلاعات راننده داشته باشند و این اطلاعات را در گوشی خود ذخیره کنند. از طرفی بر اساس ماده‌ای دیگر از قوانین اسنپ مسافران باید متعهد شوند در حین استفاده از سرویس‌های این شرکت تمامی قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب مناسب را رعایت کنند.

راننده اسنپ چه می‌گوید؟

این راننده اسنپ که در این ماجرا اسم و عکس وی در فضای مجازی منتشر شده بود، سعید عابد ۵۴ساله و بازنشسته است. وی روز بعد از ماجرا در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره این اتفاق گفت:

«روز ۱۶ خرداد برای من تقاضایی از سمت این خانم در شهرک قائم تهران آمد که من آن را پذیرفتم. وقتی رسیدم، این خانم همان ابتدا در خیابان بدون روسری بود و من به خودم گفتم طبق روال گذشته وقتی سوار ماشین شد از ایشان تقاضا می‌کنم که به‌خاطر جریمه نقدی که برای ماشین‌هایی که چنین تخلفی دارند انجام می‌شود، روسری‌اش را سر کند. هنوز ۱۵۰ متر از محل سوار شدن خانم فاصله نگرفته بودیم که من از ایشان تقاضا کردم که روسری خود را سر کنند. اما ایشان با لحن تندی گفتند که “شما بهتر است در کار دیگران دخالت نکنید و رانندگی‌تان را بکنید”. بعد از شنیدن این جمله من نگه داشتم و گفتم که “با این حساب من نمی‌توانم شما را برسانم” و دقیقاً همان بلوار قائم و در حالی که تنها ۱۵۰ متر از مبدأ فاصله گرفته بودیم، نگه داشتم که خود خانم از ماشین پیاده شدند و من از ایشان نخواستم از ماشین پیاده شوند، حتی گفتم که می‌توانم ایشان را به مبدأ برگردانم.

بعد از پیاده شدن این خانم به من گفت که “من با اسنپ تماس می‌گیرم و شکایت می‌کنم”. من هم گفتم که “حتماً این کار را بکنید و من هم این کار را انجام می‌دهم”. اما بعد از آن با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و به پلیس گفت که “یک نفر در بلوار قائم با این شماره پلاک مزاحم من شده است”. من هم همان موقع به پلیس زنگ زدم و ماجرا را شرح دادم که پلیس گفت “همان‌جا بمانید تا مأمور بیاید”. اما خانم بعد از این تماس سوار یکی از ماشین‌های عبوری شد و رفت. من هم نیم‌ساعت منتظر ماندم و وقتی دیدم پلیس نمی‌آید به‌ناچار رفتم. همان لحظه با پشتیبانی اسنپ تماس گرفتم و اپراتور پشتیبانی به من گفت “شما کار درستی انجام دادید و طبق قوانین رفتار کردید”».

این راننده اسنپ درباره منتشر شدن اسم و مشخصاتش هم گفت: «تا پیش از انتشار این توییت توسط رفتار این خانم به‌جز خانواده، هیچ‌کس از اقوام و آشنایان نمی‌دانست که من در اسنپ هستم و الآن همه از این موضوع با خبر شدند و تماس‌های متعددی در این باره میان دوست و آشنا داشتم. من در طول این مدت که در اسنپ مشغول بودم حتی درخواست افرادی را که در نزدیکی محل سکونت اقوام و دوستانم زندگی می‌کردند قبول نمی‌کردم اما حالا این خانم با این کار همه را باخبر کرد. البته من شرمنده نیستم. من بازنشسته هستم و مثل خیلی‌های دیگر که در این شرایط اقتصادی نیازمند درآمد بیشتر هستند، در اسنپ مشغول شدم».

تقدیر اسنپ از راننده قانونمدار

در نهایت روز گذشته این شرکت تاکسی اینترنتی پس از مواجه شدن با موج  گسترده‌ای از انتقادات کاربران و تحریم آن از طریق حذف اپلیکیشن اسنپ از گوشی‌ها، اطلاعیه‌ای صادر و توضیحاتی مطرح کرد که به‌نحو واضحی نشان می‌داد اسنپ دست‌کم از آنچه در ابتدای این ماجرا خانم مسافر ادعا کرده بود (یعنی برخورد با راننده و دلجویی از مسافر قانون‌شکن) عقب‌نشینی محسوسی کرده است. اطلاعیه اسنپ به این شرح بود:

“اسنپ خود را مقید به رعایت چارچوب‌های قانونی و ارزش‌های اسلامی جامعه می‌داند و بر پایبندی به آن متعهد است و در قوانین شرکت اسنپ صراحتاً بر التزام به رعایت حجاب تأکید شده است.

این شرکت ضمن تکذیب شایعات مربوط به برخورد با راننده اعلام می‌کند حساب کاربری ایشان در هیچ مقطعی غیرفعال نشده است، علاوه بر این، از راننده مذکور بابت رعایت قوانین شرکت قدردانی به‌عمل خواهد آمد و اسنپ بابت افشای اطلاعات شخصی راننده، خود را محق به پیگیری موضوع می‌داند. همچنین لازم به ذکر است تماس با مسافر طبق رویه‌های معمول شرکت در مورد سفرهای ناتمام صورت گرفته و به‌منزله تأیید رفتار مسافر نبوده است.

در پایان شرکت اسنپ با اجتناب از ورود به حواشی ایجادشده در فضای مجازی و تأکید بر قوانین و حقوق شهروندی و ضمن ابراز تأسف از اتفاق رخ‌داده از کلیه کاربران محترم راننده و مسافر تقاضا دارد با رعایت هرچه بیشتر قانون و توجه به ارزش‌ها و اخلاق اسلامی و رفتار توأم با احترام متقابل و شکیبایی، فضایی مناسب برای سفرها ایجاد کنند. همچنین در صورت بروز هرگونه اختلاف در حین سفر پیش از هر اقدامی با پشتیبانی این شرکت تماس بگیرند و اطمینان داشته باشند که اسنپ مدافع حقوق‌ مسافر و راننده خواهد بود”.

انتهای پیام/*