به گزارش پردیسان آنلاین، با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و گسترش شهر اصفهان، جلوگیری از بههمریختگی ترافیک ناشی از تردد وسایل نقلیه برونشهری ازدحام گاراژهای مسافربری و مسائل مربوط به تأمین رفاه اجتماعی شهروندان چنین ایجاب کرد که سازمان پایانهها برای احداث پایانههای مسافربری و اداره امور تجمع اتوبوسها، مینیبوسها و انجام خدمات مربوط به آن تأسیس شود.
پایانههای مسافربری در پنج نقطه شهر اصفهان برای دسترسی آسان شهروندان این کلانشهر جانمایی و راهاندازی شد و یکی از کلیدیترین آنها پایانه کاوه است.
اواخر سال ۱۳۶۷ با توجه به سیاستهای اجرای پایانهها و بهمنظور ساماندهی پایانهها و گاراژهای سطح شهر اصفهان، ابتدا پایانه کاوه و سپس پایانههای صفه، جی، صمدیه و زایندهرود در حواشی شهر اصفهان احداث شد.
پایانهها در زمان تأسیس بهصورت پراکنده بودند و با توجه به اینکه در آن زمان توسعه شهر هنوز اتفاق نیفتاده بود، جانمایی پایانهها بر اساس ورودیهای شهر در شمال، جنوب، شرق و غرب تأسیس شد، همچنین پیشبینی شد که پایانهها در چند جهت در دسترس شهروندان، مسافران و گردشگران قرار گیرند.
آن زمان موضوع جانمایی توسط مسئولان وقت در شهرداری اصفهان در کنار شهر مدنظر بود و در حاشیه شهر اتفاق افتاد، اما با گذشت زمان، افزایش جمعیت، توسعه شهر و توسعه منازل مسکونی در کنار پایانهها، پایانهها از حاشیه شهر در مرکز شهر قرار گرفت.
در شرح وظایف سازمان پایانهها، وظیفه اصلی آنها تعمیر، مرمت و نگهداری است و تصمیمگیری درباره سیاستهای کلان توسط شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر انجام میشود؛ سازمان پایانهها در سیاستهای کلان یا هرگونه تصمیمی کلان نقشی ندارد، اما امروزه پایانههای ترکیبی موضوعی است که در کل کشور و صنعت حملونقل شهری و برونشهری مطرح میشود، بهعنوان مثال پایانههای مسافربری کاوه و صفه در کنار سفرهای برونشهری خود، ایستگاههای اتوبوس، تاکسی، دوچرخه و قطار شهری دارند، پایانهها در سیاستهای جدید علم و صنعت بهصورت ترکیبی درون شهر قرار میگیرند.
پایانه مسافربری کاوه در زمان افتتاح، به نوعی بیرون از بافت شهر اصفهان و در فضایی باز قرار داشت، توسعه فضاهای مسکونی و تجاری در شمال شهر اصفهان از زمان افتتاح پایانه، موجب شده است در حال حاضر این پایانه در یکی از پرتراکمترین نقاط جمعیتی شهر باشد.
پایانه کاوه جزو پایانههای اصلی شهر اصفهان است که بهمنظور سفر به نقاط مختلف کشور، از آن استفاده میشود، علاوه بر این حجم اصلی، بخشی از اتوبوسها در حاشیه این خیابان اقدام به مسافرگیری میکنند که این مسئله در تمام طول روز ادامه دارد و موجب اختلال در روند حملونقل منطقه شده است.
خیابان کاوه، کریدور اصلی برای دسترسی حدود ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شمال اصفهان بهویژه شهرک کاوه، ملکشهر و حتی شاهینشهر به مرکز شهر اصفهان است و در نقشهها و مدارک قدیمی عملکرد این خیابان، بزرگراه بوده که بهتدریج با بارگذاریهای متعدد تجاری و مسکونی عملکرد آن به خیابان تقلیل یافته است.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار پردیسان آنلاین با ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری اصفهان درباره بررسی مکان استقرار پایانه کاوه و دلایل ترافیک اطراف این پایانه است.
پردیسان آنلاین: ترافیک سنگین و مشکلات پیرامون پایانه کاوه اصفهان بهعنوان یک معضل شهری جدی شناخته میشود؛ برای رفع آن، چه تدبیری اندیشیده شده است؟
توکلی: در سالهای پایانی دهه ۶۰، اصفهان شاهد گاراژهایی در نقاط مختلف شهر بود که مشکلاتی از جمله ترافیک و بینظمی ایجاد میکرد و مدیریت شهری وقت برای ساماندهی این وضعیت، اقدام به استقرار پنج پایانه در چهار جهت اصلی شهر کرد.
این پنج پایانه به ترتیب شامل پایانه کاوه در شمال شهر برای سفرهای شمال کشور، پایانه صفه در جنوب شهر برای سفرهای جنوب کشور، پایانه جی در شرق شهر و پایانههای زایندهرود و صمدیه در غرب میشود.
این اقدامات در زمان خود یکی از تصمیمات ماندگار مدیریت شهری بود که توانست شرایط حملونقل بینشهری این کلانشهر را تا حد زیادی بهبود ببخشد، با این حال، توسعه شهر اصفهان و گسترش ساختوسازها، پایانه کاوه را که زمانی در حاشیه شهر بود، به درون شهر منتقل کرد.
مدیریت شهری اصفهان نشان داده که دغدغهمند رفع مشکلات شهروندان است و با اجرای طرحهای جدید و بهرهگیری از تجربه گذشته، میتوان آینده بهتری را برای حملونقل شهری رقم زد.
موضوع پایانه مسافربری کاوه در اصفهان یکی از دغدغههای جدی شهروندان و مسئولان شهری است که از گذشته تاکنون بارها در جلسات مدیریت شهری، برنامههای رادیویی و تلویزیونی همچون انعکاس و صدای شهر و تماسهای مردمی مورد بحث قرار گرفته است.
شهروندان اصفهانی بهدرستی به این موضوع اعتراض دارند، زیرا ترافیک سنگین و مشکلات پیرامون این پایانه در خیابان کاوه، بهعنوان یک معضل شهری جدی شناخته میشود.
پردیسان آنلاین: پایانه کاوه چه نقشی در ترافیک معابر اطراف خود دارد؟
توکلی: یکی از نکات جالب در ارزیابی وضعیت ترافیکی خیابان کاوه، این است که طبق بررسیها، ۹۰ درصد مشکلات ترافیکی این محدوده به پایانه کاوه مربوط نیست و اتوبوسهای مسافربری پایانهها موظفند ورود و خروج خود را طبق قانون و تحت نظارت اداره کل راهداری انجام دهند.
در واقع مشکل اصلی ترافیک این خیابان، اتوبوسهای غیرمجاز و خودروهای شخصی است که به دلایل مختلف از جمله بارگیری و خرید در این محدوده توقف میکنند.
اتوبوسهایی که از استانهای مجاور وارد اصفهان میشوند و در مسیر خود به دلایلی همچون استراحت توقف میکنند نیز بخشی از این معضل هستند و نظارت بر این اتوبوسها برعهده پلیس راهور و اداره کل راهداری است، از طرفی، خودروهای شخصی که برای خرید یا کارهای دیگر در این محدوده توقف میکنند، به ترافیک دامن میزنند.
پردیسان آنلاین: شهرداری اصفهان تاکنون چه اقداماتی در راستای رفع مشکل ترافیکی خیابان اطراف این پایانه انجام داده است؟
توکلی: شهرداری اصفهان در سالهای اخیر اقداماتی از جمله نصب هفت دوربین پلاکخوان در محدوده پل هوایی کاوه برای ثبت تخلفات و راهاندازی خودروهای متحرک ثبت تخلف برای نظارت در محدوده کاوه برای کاهش این معضل انجام داده است.
برنامهریزی برای همکاری با پلیس راهور برای کنترل و برخورد با تخلفات از دیگر اقدامات شهرداری بوده و در نهایت این اقدامات توانسته تا حدی ترافیک را کاهش دهد، اما معضل اصلی همچنان پابرجا است.
پردیسان آنلاین: آیا برای جابهجایی پایانه کاوه، تاکنون طرحهایی پیشنهاد شده است؟
توکلی: یکی از موضوعات مطرح در مدیریت شهری اصفهان، امکان جابهجایی پایانه کاوه به مکانی دیگر است که در این راستا، تیمی از مشاوران دانشگاهی و متخصصان حوزه حملونقل شهری در حال بررسی این طرح هستند؛ با این حال، جابهجایی این پایانه به دلایلی همچون نیاز به زیرساختهای مناسب، دسترسی به مترو و تاکسی و تأمین زمین، چالشبرانگیز است.
یکی از نکات مهم در طراحی پایانههای مسافربری، ترکیب آنها با دیگر وسایل حملونقل است و پایانهای که به مترو، تاکسی و اتوبوس واحد دسترسی نداشته باشد، نمیتواند نیازهای مسافران را برآورده کند.
نمونههایی از این مدل پایانهها را میتوان در شهرهای بزرگ همچون تهران مشاهده کرد؛ مکانی که ترمینالها با ایستگاههای مترو و تاکسی تلفیق شدهاند.
پردیسان آنلاین: رفع معضلات بارگیری اتوبوسها در معابر اطراف این پایانه از دیگر خواستههای شهروندان بوده است؛ راهکار چیست؟
توکلی: یکی از موضوعات دیگر، بارگیری اتوبوسهای مسافربری است که از زمان شیوع کرونا به دلیل کاهش سفرهای مسافری آغاز شد؛ این اتوبوسها بهجای حمل مسافر، اقدام به حمل بار میکنند که مشکلاتی از جمله توقفهای غیرمجاز و ایجاد ترافیک به همراه داشته است و نظارت بر این موضوع نیازمند قوانین مشخصتر و همکاری نهادهای متولی است.
پردیسان آنلاین: شهروندان در مدیریت ترافیک خیابان کاوه چه نقشی دارند؟
توکلی: یکی از نکات قابل تأمل این است که شهروندانی که در نزدیکی پایانه کاوه ساکن هستند، از ابتدا با وجود این پایانه آشنا بودهاند و از معضلات احتمالی آن آگاهی داشتهاند، با این حال، همکاری شهروندان با مدیریت شهری و رعایت قوانین میتواند به کاهش این مشکلات کمک کند.
پایانه کاوه و ترافیک پیرامون آن موضوعی است که نیازمند بررسیهای عمیق و همکاری بین دستگاههای مختلف است و طرحهای مشاورهای برای جابهجایی پایانه یا بهبود وضعیت کنونی در دست بررسی است، اما اجرای آنها مستلزم زمان و تأمین زیرساختهای لازم است و تا آن زمان، اقدامات نظارتی شهرداری و پلیس راهور، همراه با همکاری شهروندان، میتواند نقش مهمی در کاهش این معضل داشته باشد.