معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه پارک دوبل مهم‌ترین عامل ترافیک در کلانشهر شیراز است، گفت: ۶۴ درصد طول صف ترافیک در نقاط پر تردد شهر به‌دلیل پارک‌های دوبل و نامناسب برخی خودروها است.

به گزارش پردیسان آنلاین از فارس و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، هادی شه‌دوست شیرازی، پارک خودرو را دغدغه بسیاری از شهروندان دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه پارک خودرو شهروندان را در برخی معابر با مشکل رو به رو می‌کند اما پارک دوبل خودروها به‌عنوان یکی از مصادیق نقض شهروندی و تخلفات شهری، موجب ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر می‌شود و حقوق دیگران را تضییع می‌کند و رفع این معضل نیازمند زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی است.

وی افزود: پارک دوبل خودروها، ایجاد راه بندان و سد معبر در سطح خیابان‌ها این روزها به یک صحنه عادی برای شهروندان در بافت‌های مرکزی شهر تبدیل شده است و هر روز نیز به تعداد آن اضافه می‌شود، این در حالی است که این معضل در بسیاری از خیابان‌های شهر شیراز موجب از دسترس خارج شدن یک خط از مسیر خیابان‌ها و در نتیجه افزایش ترافیک شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح کرد: طی مطالعات انجام شده، در یک روز معمولی پارک‌های دوبل به ظاهر عادی شهروندان در خیابان‌های پر تردد و در هسته مرکزی شهر شیراز می‌تواند تا ۶۴ درصد طول ترافیک را افزایش دهد.

شه‌دوست شیرازی ادامه داد: کمپین ۶۴ فقط یک عدد نیست و با توجه به نقش فرهنگ‌سازی در حمل و نقل توسط این معاونت برنامه‌ریزی و تدوین شده است تا نشان دهد همراهی شهروندان تا چه اندازه می‌تواند تقاضای سفر را در شهر شیراز مدیریت کند و چهره شهر را زیبا سازد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عامل انسانی بیشترین سهم را در کنترل عبور و مرور و آرام‌سازی فضای شهری داراست، در این کمپین تلاش شده است راهکارهای مدیریت تقاضای سفر از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به شهروندان با زبانی متفاوت در شیراز اکران شود.

معاون شهردار شیراز تاکید کرد: با اعلام آمار مهم افزایش ترافیک که با رفتارهای نامناسب ترافیکی برخی شهروندان ایجاد شده است، تلاش می‌شود تا با رعایت نکات ترافیکی و فرهنگی یک رانندگی اصولی را همراه با رعایت حقوق و احترام به یکدیگر برای مردم شیراز ارائه کند.

معاون شهرداری شیراز در ادامه به معضلات ناشی از پارک‌های دوبل پرداخت و اظهار کرد: روزانه در سطح این کلانشهر شاهد پارک دوبل و سوبل خودروها کنار خیابان‌ها هستیم و این امر موجب تنگنا و ایجاد گلوگاه می‌شود و پس زدگی ترافیک را به‌همراه دارد.

پارک مضاعف یا دوبل یک تخلف آشکار است

وی با بیان اینکه تا زمانی که پارک خودرو کنار خیابان‌ها ممنوع نشده باشد، شاهد پارک دوبل و سوبل در سطح شهر هستیم، افزود: شهروندان باید از مکان‌هایی استفاده کنند که فضای پارک خودرو در آنجا وجود داشته باشد و از پارک کردن خودرو در فضاهای عمومی از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و محل تردد معلولان قطعاً اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید پارک مضاعف یا دوبل یک تخلف آشکار است و مشکلات عمده‌ای را برای شهروندان و خدمات اورژانسی ایجاد می‌کند.

معاون شهردار شیراز یکی از وظایف دوربین‌های نظارتی سطح شهر را برخورد با تخلفاتی همچون پارک دوبل عنوان کرد و ادامه داد: در صورت بی‌توجهی، راننده متخلف با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد.

شه‌دوست شیرازی اضافه کرد: افزایش تعداد پارک دوبل خودرو، این معضل را عادی کرده و به‌عنوان یک رفتار ترافیکی قابل انجام و بدون هزینه در ذهن شهروندان نهادینه شده است، از این رو علاوه بر فرهنگ‌سازی، نیازمند اعمال قانون توسط پلیس است.

وی با بیان اینکه پارک دوبل خودرو هزینه‌های دیگری از جمله تأخیر بیشتر را به شهروندان تحمیل می‌کند، تاکید کرد: شهروندان باید قبل از مراجعه به مراکز خرید یا خدمات با استفاده از خودروی شخصی، برای محل پارک خودرو خود برنامه‌ریزی کنند و در ساعات شلوغ، بخشی از سفر خود را با حمل و نقل همگانی یا به‌صورت پیاده انجام دهند.