مرتضی حیدری عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طرح فوق از ابتدای آذرماه آغاز شده و دارای هفت راهبرد، چهار کمیته و سه تیم است که ذیل این تیم ها، تیم های مختلفی نیز در ابعاد کلی شهرستان قم تشکیل شده است. وی  با بیان اینکه استان قم در این طرح به پنج […]

مرتضی حیدری عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طرح فوق از ابتدای آذرماه آغاز شده و دارای هفت راهبرد، چهار کمیته و سه تیم است که ذیل این تیم ها، تیم های مختلفی نیز در ابعاد کلی شهرستان قم تشکیل شده است.

وی  با بیان اینکه استان قم در این طرح به پنج زون تقسیم شده است و در زیر مجموعه این زون ها نیز ۹۰ محله قرار دارند که تمرکز اصلی بر روی مناطق حاشیه ای است یادآور شد: تیم های نظارتی، مراقبتی و رهگیری و همچنین حمایتی سه تیم فعال در این طرح است.

وی ادامه داد: تیم نظارتی و بویژه مرکز بهداشت استان حدود ۳۷ هزار و ۳۹۷ بازرسی را انجام داده است.

حیدری ستاد مرکزی قرارگاه مذکور را متشکل از فرمانداری، هلال احمر، بسیج و مرکز بهداشت دانست و گفت: توسط این مجموعه ها به همراه دستگاه های دیگر مانند صمت، ناجا و بازرسی در مجموع ۵۷ صنف مورد بازدید قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: نتیجه این بازرسی ها نشان داده که ۷۰ درصد صنوف و مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند.

حیدری افزود: متخلفان در جریان این بازدیدها هزار و ۵۲۷ مورد اخطار دریافت کردند و ۵۸ مرکز نیز پلمب و به برخی نیز تذکر شفاهی داده شده و حدود پنج هزار و ۳۰۰ واحد صنفی نیز غیرفعال شده است.

وی فعالیت تیم های مراقبتی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این تیم ها با خانواده ها تماس گرفته و وضعیت آنها را پُرس و جو می کنند که تاکنون ۵۹ هزار تَن غربال شدند.

وی اضافه کرد: در تیم مراقبتی ۲ آزمایش پی. سی.آر و رپید نیز صورت می گیرد که تا به حال چهار هزار و ۵۴۳ مورد آزمایش انجام شده که نتیجه آزمایش ۹۸۷ تَن مثبت بوده است.

فرماندار قم همچنین آماده شدن مرکز نقاهتگاه بیماران کرونایی در کنار بیمارستان فرقانی را از اقدام های صورت گرفته از سوی تیم مراقبتی دانست و افزود: در این مرکز بیش از ۶۰ تخت وجود دارد و بیمارانی که برای قرنطینه به محیطی غیر از خانه نیاز دارند به این مرکز هدایت می شوند.

وی افزود: ۲۷ مراجعه به منازل افراد مثبت کرونایی توسط تیم های رهگیری متشکل از بسیج و مرکز بهداشت صورت گرفته و ۶۷ تَن نیز رهگیری شدند.

وی گفت: با توجه به مراجعه تیم های مراقبتی به منازل بیماران هفت بیمار توسط این تیم تحت مراقبت قرار گرفتند.

فرماندار قم همچنین با اشاره به فعالیت های تیم حمایتی از برقراری ارتباط این تیم با هزار و ۱۵۶ خانواده خبر داد و گفت: ۷۲۴ مورد بسته حمایتی، سه هزار و ۵۰۰ پُرس غذای گرم توزیع و ۱۹۷ مورد اقلام ضروری نیز خریداری شده است.

وی افزود: ۹۵۰ بسته بهداشتی شامل ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده نیز توسط این تیم توزیع شد.

فرماندار قم همچنین با تاکید بر اینکه تغییر وضعیت کرونای قم به رنگ زرد به معنای نابودی قطعی کرونا نیست بلکه به ثمر نشستن تلاش همه فعالان مبارزه با این بیماری است افزود: اگر این موضوع را نادیده بگیریم ممکن است ویروس بار دیگر گریبانگیر جامعه شود.

فرماندار قم همچنین با بیان اینکه کرونا سبک زندگی جامعه را تغییر داده و برخی از صنوف و حِرَف شغلی از جمله نانوایی ها به سختی این مسیر را طی می کنند یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا از حدود ۹۰۰ نانوایی موجود در قم بیش از ۲۷۰ واحد مورد جریمه و اعمال مقرراتی از قبیل تعطیلی و پلمب و قطعی سهمیه آرد و تذکرهای مختلف قرار گرفتند.

حیدری خاطرنشان کرد: کسانی که به نانوایی ها مراجعه می کنند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و ماسک بهداشتی داشته باشند و از کارت عابر بانک استفاده کنند.

وی با اشاره به تقاضای اتحادیه نانوایان و شورای سیاستگذاری آرد و نان استان برای افزایش قیمت نان این اقدام را مشروط به ارتقای کیفیت نان و همچنین کیفیت نانوایی ها دانست و گفت: نانوایی بر خلاف آنچه که در جامعه به آن دامن زده می شود یک مرکز استراتژیک، مورد نیاز و تامین کننده قوت مستمر، وسیع و گسترده مردم است.

فرماندار قم بیان کرد: نانوایان مانند پزشکان و پرستاران با جان مردم سر و کار دارند از این رو نانوایی جز مشاغل پایین دست نیست‌.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از امروز ششم دی در وضعیت زرد قرار دارد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.