معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در پروژه بسط شرقی حرم مطهر، ۲۰۰۰ پارکینگ ساخته می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در پروژه بسط شرقی حرم مطهر، ۲۰۰۰ پارکینگ ساخته می‌شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، عباس حلوایی‌زاده در جلسه شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری قم اظهار کرد: بنا بر مصوبه شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری قم، معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم نظارت بر ساخت‌وساز در پروژه بزرگ بسط شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) را به عهده گرفته است.

وی با اشاره به پیگیری‌ها برای رفع معارضات تأسیساتی در این پروژه افزود: با توجه به بافت قدیمی شهر قم هر آنچه معارض تأسیساتی ممکن بود وجود داشته باشد در آن منطقه است، همچنین نقشه مناسبی هم وجود نداشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: با تعامل با دستگاه‌های زیرساختی مثل شرکت برق، آب، گاز و آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) جابه‌جایی‌ها اتفاق افتاد.

حلوایی‌زاده با بیان اینکه تخریب یک فروشگاه در این محدوده انجام شد، ادامه داد: در چند مرحله بحث‌های تخریب پارکینگ مطرح شد و در حال حاضر ۲۰ درصد عرصه که پارکینگ در جنب بلوار عمار یاسر است هنوز تخریب نشده است تا مردم استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای آغاز اجرای نقشه فاز دو سازه نیاز داریم این قسمت از پارکینگ نیز تخلیه شود و گودبرداری اتفاق بیفتد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: زمینی به مساحت حدود ۱۵۰ مترمربع بالای محوطه کارگاهی روی سقف تونل عمار یاسر به‌عنوان تجهیز کارگاه اصلی قرار داده شد، حدود ۴ هزار مترمربع روی لوپ تونل غدیر به‌عنوان محوطه تجهیز کارگاهی و عوامل کارگاهی تحویل داده شده است.

حلوایی‌زاده با اشاره به طراحی پروژه توسط پیمانکار تأکید کرد: چند موضوع از ابتدا خیلی مهم بود، اول اینکه متراژ زمین، کاربری و تعداد طبقات دچار تغییر نشود، بنابراین چهار طبقه منفی تجاری، همکف و یک نیم‌طبقه اول به قوت خود باقی است و متراژ زیربنا نیز حفظ شد.

وی ادامه داد: چند تغییر اساسی در این طرح وجود داشت، یکی بحث منفی و پایانه بود که با طرح اولیه مغایرت داشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به بررسی کارشناسان در این موضوع عنوان کرد: از لحاظ پدافندی به این جمع‌بندی رسیدند که انتقال پایانه به نزدیک شبستان حضرت فاطمه زهرا (س) مناسب نیست و این فضا در قسمت دیگری از طرح شکل گرفت تا بستر بهتری برای استقرار دیگر کاربری‌ها ایجاد شود و فضای پارکینگ گسترش پیدا کند.

حلوایی‌زاده با تأکید بر اینکه موضوع دیگر دسترسی‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌های بلوار عمار یاسر بود گفت: تأکید بر این بود که از سمت کمربند امام علی (ع) و جاده گرمسار بتوان یک دسترسی حداقلی به این فضا داشته باشیم، همچنین یک خروجی از پارکینگ بسط شرقی به سمت بلوار جعفر طیار (ع) مرتبط شود.

وی با بیان اینکه تعداد پارکینگ در این پروژه به دو هزار عدد افزایش‌یافته است، اضافه کرد: در جلسات قرار بر این شد که مشاور ترافیکی به خدمت گرفته شود تا طراحی کلی این تونل غدیر با توجه به مطالعات اولیه مدنظر قرار گیرد و خروجی‌ها مطرح شود.

انتهای پیام/۱۰۳