محمدحسین باقری در این باره به خبرنگار پردیسان آنلاین گفت:‌ تعداد پیمانکاران در حوزه تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز با احتساب شرکت ایران خودرو (با امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو عمومی به دوگانه‌سوز) به هشت پیمانکار رسیده است و هم‌اکنون حدود ۳۱۷ کارگاه در سراسر کشور تجهیز شدند که کار تبدیل خودروها را انجام می‌دهند. […]

محمدحسین باقری در این باره به خبرنگار پردیسان آنلاین گفت:‌ تعداد پیمانکاران در حوزه تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز با احتساب شرکت ایران خودرو (با امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو عمومی به دوگانه‌سوز) به هشت پیمانکار رسیده است و هم‌اکنون حدود ۳۱۷ کارگاه در سراسر کشور تجهیز شدند که کار تبدیل خودروها را انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه مصوبه شامل خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌ها و وانت‌بارها می‌شود، تاکسی‌های نو از کارخانه به‌صورت دوگانه‌سوز تحویل می‌شوند و تعداد خودروهای باقیمانده تاکسی تک‌سوز تا حدودی محدود و در عمل وجود ندارد و در صورت موجود بودن تبدیل خواهند شد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مسافربرهای شخصی شامل خودروهای مسافربر اینترنتی و آژانس‌های ساماندهی‌شده در زیرمجموعه وزارت کشور نیز شامل این مصوبه می‌شوند که اطلاعات این خودروها را از طریق وزارت کشور دریافت و در سامانه ثبت‌نام و تبدیل خودروها (gcr.niopdc.ir) بارگذاری می‌کنیم و مالکان خودروها می‌توانند مراجعه و ثبت‌نام کنند.

باقری افزود: تاکنون ۱۱۸ هزار مسافربر شخصی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۴۵ هزار خودرو براساس مستندات لازم تأیید شده و از این تعداد ۳۳ هزار و ۸۰۰ خودروی مسافربر شخصی تبدیل شده و بقیه نیز در حال پیگیری برای تبدیل هستند.

وی تأکید کرد: مطابق مصوبه شورای اقتصاد بخشی‌ از هزینه تبدیل که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کل هزینه است، توسط مالکان خودروهای مسافربر شخصی پرداخت می‌شود؛ بر اساس تمهیدهای پیش‌بینی‌شده توسط وزارت کشور و وزارت نفت امیدواریم مالکان خودروهای مسافربر شخصی که ثبت‌نام اولیه خود را انجام داده‌اند، فرآیند ثبت‌نام و تبدیل خود را پیگیری و نهایی کنند.

مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مدت زمان اجرای این طرح تصریح کرد: قرارداد ما با پیمانکاران تا سال ۱۴۰۱ است که در صورت استقبال از طرح، امکان تمدید وجود دارد.

باقری با تأکید بر اینکه هم‌اکنون سامانه ثبت‌نام تبدیل فعال و آماده ثبت‌نام است و مالکان خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی می‌توانند در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام برای تبدیل خودرو خود اقدام کنند، گفت: در قالب این طرح تا تاریخ هجدهم دی‌ماه امسال (۱۴۰۰) ۱۹۸ هزار خودرو عمومی برای تبدیل ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۵ هزار و ۶۰۰ خودرو عمومی در کشور به دوگانه‌سوز تبدیل شده است و حدود ۱۲ هزار خودرو نیز در حال تعیین نوبت‌اند و ۱۹ هزار خودرو نیز در حال انتخاب کارگاه به‌منظور انجام فرآیند تبدیل هستند.

اختلاف کم قیمت سوخت عامل اصلی کاهش استقبال از تبدیل خودروها

وی با اشاره به لزوم به‌کارگیری مشوق‌های لازم برای استقبال از این طرح افزود: اختلاف کم قیمت یک لیتر بنزین یارانه‌ای با گاز طبیعی فشرده شده ۴۵۰ تومانی یکی از دلایل استقبال ضعیف مالکان خودرو برای تبدیل است؛ اگرچه اختلاف قیمت ۱۰۰۰ تومانی بین نرخ یک لیتر بنزین و یک مترمربع سی‌ان‌جی در ابتدای اجرای طرح عدد قابل‌توجهی بود، اما با توجه به تورم‌های سالانه اخیر و تغییر قیمت‌های اتفاق افتاده، دیگر این اختلاف قیمت، جذابیت لازم را ایجاد نمی‌کند.

مدیر طرح ‌سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در ماه‌های نخست پس از سهمیه‌بندی بنزین در آبان ۹۸، مصرف سی‌ان‌جی در کشور رکورد زد، اما با شیوع بیماری کرونا، مصرف کاهش یافت، گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور به مصرف می‌رسد.

باقری تأکید کرد: اختلاف قیمت هزار تومانی بین بنزین یارانه‌ای و سی‌ان‌جی برای خودروهای پرمصرف دارای جذابیت نسبی است، یک خودرو پرمصرف با مصرف روزی ۳۰ لیتر بنزین، امکان صرفه اقتصادی ماهانه ۹۰۰ هزار تومان را دارد.

وی با اشاره به اینکه جایگزینی هر مترمکعب سی‌ان‌جی با بنزین، کمک به اقتصاد کشور است، تصریح کرد: مازاد بنزین از محل جایگزینی با گاز، امکان صادرات را خواهد داشت، بنابراین خودروهای عمومی پرمصرف براساس مصوبه‌ای که وجود دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه یادشده و انجام فرآیند تبدیل ضمن صرفه‌ اقتصادی شخصی به اقتصاد ملی کشور نیز کمک کنند.

تبدیل در کارگاه‌های غیرمجاز، عامل حوادث خودروهای گازسوز

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره وضع ایمنی خودروهای تبدیل‌شده گفت: سطح ایمنی خودروهای تبدیل شده برابر استاندارد ملی است و اگر معاینه‌ فنی خودروهای دوگانه‌سوز به‌صورت عادی انجام شود، ما شاهد هیچ‌گونه حادثه‌ای در جایگاه‌ها نخواهیم بود.

باقری افزود: این باور که مخازن سی‌ان‌جی مخاطراتی دارد، صحیح نبوده و با قاطعیت می‌گوییم هر حادثه‌ای که در این خودروها رخ داده، به‌دلیل دستکاری مخازن و تبدیل در کارگاه‌های غیرمجاز بوده است. طراحی و ساخت مخازن جایگاه‌های سی‌ان‌جی دارای استانداردهای سختگیرانه‌ای است و به اندازه کافی ایمن هستند و در طول عمر مخازن با رعایت بازرسی‌های ادواری و انجام معاینه فنی ایمنی کامل دارند.

وی تأکید کرد: البته بحث نگهداری و نحوه استفاده از این مخازن نیز مهم است که باید در شرایط استاندارد مورد استفاده قرار گیرند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر لزوم مراجعه خودروهای گازسوز برای معاینه فنی مخازن سی‌ان‌جی به‌صورت منظم گفت: مهم‌ترین آیتم در معاینه فنی سالانه، کنترل و بازرسی مخازن سی‌ان‌جی خودروهاست که باید مطابق استانداردهای مربوطه و چک‌لیست‌های پیش‌بینی‌شده بررسی و کنترل شوند و در صورت تایید در این فرآیند مورد استفاده قرار گیرند.