انتخاب استاندار قم با توجه به نقش قم در معادلات کشور همواره دارای چالش هایی بوده است از این رو با ارسال درخواستی از چامعه نخبگانی استان، ویژگی های استاندار قم را جویا شدیم.

به گزارش پردیسان آنلاین؛انتخاب استانداران با تغییر دولت ها همواره با چالش هایی روبرو بوده است و استان قم نیز با توجه شرایط خاص آن از جمله وجود مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه، دارای اهمیت خاصی برای دولت ها بوده است.

استانداران‌ در قلمرو ماموریت‌ خویش‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ عالی‌ دولت‌، مسئولیت‌ اجرای‌ سیاست‌های‌ عمومی‌ کشور در ارتباط‌ با وزارتخانه‌ها، موسسات‌ و شرکت‌های‌ دولتی‌ و سایر دستگاههایی‌ که‌ به‌ نحوی‌ از بودجه‌ عمومی‌ دولت‌ استفاده‌ می‌نمایند، نهادهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌، نیروهای‌ انتظامی‌، شوراهای‌ اسلامی‌ شهر و شهرداریها و موسسات‌ عمومی‌ غیر دولتی‌ را عهده‌دار خواهندبود.

اسکندر مؤمنی وزیر کشور در سفر به شهرستان مرزی مهران و بازدید از پایانه مرزی مهران در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران در مورد انتخاب استانداران، اظهار کرد: خصوص ملاک انتخاب استانداران بعداً مفصل صحبت خواهم کرد. وی ادامه داد: هرچند ملاک اصلی بر اساس شایستگی و کاردانی خواهد بود.

به همین منظور با درخواست از بخشی از جامعه نخبگانی استان قم ، نظر آن ها درباره ویژگی های انتخاب استاندار قم را جویا شدیم.

عبدالله جلالی رئیس اسبق شورای اسلامی شهر قم و از فعالین سیاسی قم یادداشتی برای پایگاه خبری پردیسان آنلاین ارسال کرده است که در ادامه می خوانیم:

با توجه به جایگاه استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان و وظایف و اختیارات و نقش استاندار در توسعه ، تعالی و پیشرفت استان ، کسی شایستگی این پست و جایگاه را دارد که واجد جامع شرایط در ابعاد مختلف باشد . فلذا به نظر میرسد استاندار قم به عنوان ام القرای جهان اسلام باید واجد شرایط و ویژگی های ذیل باشد .
۱- آشنایی کافی با مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی استان داشته باشد.
۲- سابقه حضور در فعالیتهای مختلف اجرایی و مدیریتی مرتبط داشته باشد .
۳- آشنایی لازم با قوانین ، مقررات و وظایف نهادها و سازمان های مختلف داشته باشد .
۴-دارای تعهد ، تخصص و تجربه باشد .
۵- انتقاد پذیر ، منعطف ، اخلاق مدار باشد و از حاشیه ها پرهیز کند .
۶- به شایسته سالاری در انتصاب ها توجه کند و نخبگان را مشارکت دهد .
۷- دارای تفکر و نگرش تعاملی با مراجع ، علما و نمایندگان مجلس باشد .
۸- مروج و ایجاد کننده امید و نشاط در جامعه باشد .
۹- دیندار ، پاکدست ، قانون مدار باشد و گرایش سیاسی را در تصمیمات دخالت ندهد .
۱۰- آزاد اندیش ، عدم وابستگی به جناح خاص و وامدار گروه خاصی نباشد .
۱۱- توجه به امور پژوهشی و تحقیقی و داشتن نگرش سیستمی.
۱۲- داشتن مهارت ارتباطی با دولت و مردم و عمق بخشی به مردمی سازی امور استان .
۱۳- توجه به منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت .
۱۴- داشتن توان و دانش کافی ، مسولیت پذیری.
۱۵- توجه به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی .
۱۶- استفاده مطلوب از تمام پتانسیل و ظرفیتهای استان .