«محمدرضا شفیعی» روز جمعه در گفت وگو با پردیسان نوین افزود: پیچیدگی معادلات اقتصادی کشورهای توسعه یافته که مراکز اصلی تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی هستند و شرایط سخت اقتصادی که کرونا برای برخی از شرکتهای مطرح ایجاد کرده مجالی است تا فعالیت گلکاران ایرانی گستردهتر شود و حتی به چایگزین رقبا در بسیاری از بازارها تبدیل شود.
وی بیان کرد: ایران در بازار جهانی گل و گیاهان زینتی جایگاه مستحکم و سیستماتیکی ندارد و نفوذ در بازار از سختترین مراحل تجارت گل و گیاهان زینتی محسوب میشود بنابراین موقعیت حاکم بر بازارهای بین المللی فرصتی است که جای پای ایران در تقویت بازار محکمتر شود.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی ادامه داد:شیوع کرونا دشواریهایی در عرضه گل و گیاهان زینتیدارد اما میتوان از بازار مجازی برای این محصول بهره برد که از نیازهای نوین توسعه بازار گل در جهان است.
وی عنوان کرد: پیشبینی ها نشان دهنده روند کاهشی شیوع بیماری در اواخر خرداد ماه استو انتظار می رود تجمع تقاضا برای گل و گیاهان زینتی به ویژه تقاضاهای مربوط به جشن ها در ۲ماه ابتدایی تابستان و کاهش شدید تقاضا از شهریور بهدلیل آغاز محرم و صفر و آغاز موج دوم کرونا رخ دهد و ایجاد آمادگی برای عرضه کافی محصول در این دو ماه بسیار سودمند است.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی تصریح کرد: ضرورت برنامهریزی منسجم شرکتهای تعاونی و اتحادیههای تولید کنندگان گل و گیاهان زینتی کشور و همچنین معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جهت گسترش هدفمند تولید و دستیابی به بازارهای جهانی در تحقق این امر ضروری است.
شفیعی شیوع ویروس کرونا را سبب ایجاد موج کوچک بیکاری در کارگران گلخانههایی که با بحران تولید و فروش گل و گیاهان زینتی روبرو شده اند بیان کرد و افزود: برگزار نشدن نمایشگاه گیاهان زینتی در سه ماه اول سال آسیب به فرهنگ مصرف گل، زیان اقتصادی به صنعت نمایشگاهها زد و در کاهش فروش سالانه این نمایشگاه ها تاثیرگذاشته است.
نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در استان مرکزی اول اسفندماه سال ۹۸ پس از قم در شهر اراک به ثبت رسید.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال ۱۳۷۵ راهاندازی شده است.