گذار از مدیریت سلیقه‌ای به حکمرانی داده‌بنیان/آسفالت مناسب؛ شریان حیاتی شهرهای ایمن و پایدار/انقلابی خاموش در نگاهداری زیرساخت‌های شهری قم

آسفالت استاندارد و مناسب معابر از ضروریات شهرها محسوب می شود که همچون رگ‌های حیاتی یک شهر، مسئولیت جریان زندگی، حمل‌ونقل، و تردد روزمره شهروندان را بر عهده دارند.شهرداری قم با استفاده از مدیریت علمی روسازی معابر با سیستم PMS ، به مدیران شهری این توانایی را می‌دهد که برای اولین بار، به جای تکیه بر گزاره‌های ذهنی و فشارهای سیاسی، بر اساس اعداد، ارقام و نقشه‌های دقیق و عینی، اجرای آسفالت معابر را اجرا کنند.
به گزارش پردیسان آنلاین /مریم دهقانی؛ در دنیای پیچیده و به هم‌تنیده مدیریت کلانشهرها، آنچه که بیش از هر چیزی تعیین‌کننده کیفیت زندگی شهروندان و کارایی سیستم شهری است، مدیریت علمی و مبتنی بر شواهد زیرساخت‌های حیاتی است. در این میان، معابر و شبکه ارتباطی شهر را می‌توان به مثابه دستگاه گردش خون یک کلانشهر دانست که سلامت یا بیماری آن، مستقیماً بر تمامی ارکان حیات شهری تأثیر می‌گذارد. برای دهه‌ها، مدیریت نگهداری و بازسازی این شریان‌های حیاتی، متأثر از رویکردهای سنتی، سلیقه‌ای و گاه فرمایشی بود که نتیجه آن، اتلاف منابع مالی، کاهش عمر مفید پروژه‌ها و نارضایتی عمومی بود. شبکه معابر و جاده‌ها، همچون رگ‌های حیاتی یک شهر، مسئولیت جریان زندگی، حمل‌ونقل، و تردد روزمره شهروندان را بر عهده دارند. در این میان، آسفالت باکیفیت تنها یک پوشش ساده نیست، بلکه اولین و مهم‌ترین خط دفاعی در برابر فرسایش، بلایای طبیعی و تراکم ترافیک است و نقشی تعیین‌کننده در امنیت، رفاه عمومی و توسعه پایدار شهری ایفا می‌کند. وجود آسفالت مناسب از چند منظر حائز اهمیت است: افزایش ایمنی تردد: سطح هموار و مستحکم آسفالت از بروز حوادث ناشی از دست اندازها، چاله‌ها و ناهمواری‌ها جلوگیری کرده و موجب کاهش تصادفات و افزایش کنترل رانندگان به‌ویژه در شرایط جوی نامساعد می‌شود. صرفه‌جویی اقتصادی کلان سرمایه‌گذاری روی آسفالت استاندارد، اگرچه در کوتاه‌مدت هزینه‌بر است، اما در بلندمدت با کاهش نیاز به تعمیرات پرهزینه و مکرر، عمر مفید معابر و کاهش هزینه‌های نگهداری ناوگان حمل‌ونقل، به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در بودجه عمومی منجر می‌شود. ارتقای کیفیت زندگی شهروندان: معابر بدون خرابی، علاوه بر کاهش آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروها بر روی سطوح ناهموار، به کاهش قابل‌ملاحظه آلاینده‌ها (به دلیل کاهش توقف و حرکت‌های بی‌مورد خودروها) و آرامش روانی جامعه کمک شایانی می‌کنند. تسهیل در مدیریت شهری یک شبکه معابر سالم، امکان ارائه خدمات شهری مانند آتشنشانی، اورژانس و حمل‌ونقل عمومی را با سرعت و کارایی بیشتری فراهم می‌آورد و به شکلی مستقیم، به کارایی کلی شهر می‌افزاید. توجه به کیفیت آسفالت و اجرای استاندارد آن، نه‌تنها یک وظیفه فنی، بلکه یک تکلیف اجتماعی و اقتصادی برای مدیران شهری است تا با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فناوری‌های نوین، گامی بلند در جهت ساختن شهری ایمن، سالم و پایدار بردارند. اما امروز، معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم با درک این ضرورت تاریخی، با اجرای سیستم هوشمند مدیریت روسازی (PMS) پایه‌ریز تحولی بنیادین در نحوه تعامل با سرمایه‌های عظیم عمرانی شهر شده است. این سیستم، که حاصل تلفیق فناوری‌های نوین پایش، علم داده و مهندسی عمران است، رویکردی انقلابی را جایگزین روش‌های گذشته کرده است. در قلب این سیستم، دوربین‌ها و سخت‌افزارهای ویژه و پیشرفته قرار دارند که به صورت مکانیزه و با دقتی بی‌سابقه، تمامی معابر شهر را اسکن می‌کنند. این «پزشک دیجیتال» خستگی‌ناپذیر، قادر است نه تنها وجود خرابی، بلکه دقیقاً نوع و میزان تخریب را با زبانی علمی تشخیص دهد: از ترک‌های مویی انقباضی و انبساطی گرفته تا ترک‌های خطرناک سوسماری و الگوهای بلوکی و موزاییکی. این داده‌های خام، سپس در یک فرآیند پردازش پیچیده، به اطلاعاتی ارزشمند تبدیل می‌شوند که می‌توانند اولویت‌بندی علمی و دقیق پروژه‌ها را ممکن سازند. اجرای این سیستم، در حقیقت، خط بطلانی است بر هرگونه اقدام سلیقه‌ای، رابطه‌ای و غیرکارشناسی. این فناوری به مدیران شهری این توانایی را می‌دهد که برای اولین بار، به جای تکیه بر گزاره‌های ذهنی و فشارهای سیاسی، بر اساس اعداد، ارقام و نقشه‌های دقیق و عینی، بودجه‌ریزی کنند، برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند و تخصیص منابع را بهینه سازند. نتیجه این نگاه، چیزی نیست جز افزایش شتاب پروژه‌های عمرانی، ارتقای کیفیت خدمات رسانی، افزایش ایمنی تردد شهروندان و در نهایت، خلق شهری هوشمندتر، ایمن‌تر و پایدارتر برای آیندگان. آسفالت معابر از نگاه شهروندان قمی خانم علیزاده که در حال پیاده روی در بلوار امین می باشد به خبرنگار ما می گوید: الان دیگه برای پیاده‌روی در خیابان استرس ندارم. قبلاً چاله های بزرگ در مسیر، هم برای خودم و فرزندانم نگران‌کننده بود. اما چند ماهی است که معبر اصلی کاملاً بازسازی شده و واقعاً باعث افزایش کیفیت زندگی شده است. آقای محمدی راننده تاکسی می گوید: من شغلم رو فرسایشی می‌دانم، هم برای خودم هم برای ماشینم! این دست‌اندازها و آسفالت‌های موجدار واقعاً به جلوبندی ماشین آسیب می‌زند. البته باید انصاف بدهم که نسبت به سه چهار سال پیش، خیابان‌های اصلی بسیار بهتر شده‌اند. اما هنوز در برخی کوچه‌های فرعی مشکلات جدی وجود دارد. آقای حسینی از کسبه خیابان عماریاسر با تشکر از شهرداری درباره آسفالت معابر اصلی گفت: پیش از این، هر بار که بارون می‌آمد، جلوی مغازه من تبدیل به یک چاله بزرگ می‌شد. اما پس از آسفالت جدیدی که شهرداری اخیراً انجام داد، این مشکل کاملاً برطرف شده. این کار علاوه بر زیبایی، به کسب‌وکار ما هم کمک کرده، چون دسترسی مشتریان راحت‌تر شده است. پشتیبانی از پروژه‌های عمرانی شهرداری با تولید در کارخانه آسفالت مسعود بخشی مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین گفت: مجتمع تولیدی امیرکبیر، از زیرمجموعه‌های سازمان می باشد که از ابتدای سال جاری تا ۲۲ شهریورماه، بیش از ۱۱۷ هزار تن آسفالت تولید کرده است. وی ادامه داد: این مجتمع در بازه زمانی یادشده علاوه بر آسفالت، ۴۳ هزار و ۲۳۰ تن ماسه شکسته و ۱۹ هزار و ۹۱۵ قالب جدول نیز تولید کرده است. حلوایی افزود: مجتمع امیرکبیر به‌عنوان بازوی اجرایی شهرداری قم، بخش عمده‌ای از نیاز پروژه‌های عمرانی شهر در حوزه تأمین آسفالت و مصالح را بر عهده دارد و این حجم تولید، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این مجموعه در پشتیبانی از طرح‌های مدیریت شهری است. وی کیفیت تولید آسفالت مجتمع امیرکبیر را مناسب دانست و عنوان کرد : تولید به‌موقع و استاندارد مصالح عمرانی، باعث افزایش سرعت اجرای پروژه‌های شهری و ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان شده است. بخشی در پایان خاطرنشان کرد: این سازمان با برنامه‌ریزی دقیق، درصدد افزایش ظرفیت تولید مجتمع امیرکبیر و تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌های شهری است. آسفالت معابر از مهمترین محورهای بودجه امسال حسن طلایی عضو شورای اسلامی شهر مقدس قم گفت: با اجرای مرحله اوج آسفالت‌ریزی در معابر شهر قم، تاکنون 117 هزار تن آسفالت توزیع شده و شهرداری با تمرکز بر کوچه‌ها و معابر فرعی، به‌دنبال جهشی در بهبود زیرساخت‌های شهری است. وی با اشاره به تصویب بودجه عمرانی ۲۳.۳ همتی شهرداری در سال ۱۴۰۴ گفت: بیش از ۱۹.۵ همت از این بودجه به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته و آسفالت‌ریزی یکی از مهم‌ترین محور‌های اجرایی امسال است. طلایی با اشاره به رشد دوبرابری قیمت قیر در سال گذشته گفت: میانگین قیمت قیر از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان در هر تن رسیده و اگر کل برنامه ۲۰۰ هزار تنی اجرایی شود، هزینه‌ای در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت. عضو شورای اسلامی شهر قم از ادامه اجرای طرح PMS (سامانه مدیریت نگهداری معابر) امسال خبر داد و تصریح کرد: بر اساس ارزیابی نرم‌افزاری و میدانی، تمرکز ما در فاز جدید این طرح، بر بهبود کیفیت معابر فرعی و کوچه‌ها است. طلایی در پایان با بیان اینکه “اوج فصل روکش آسفالت” در حال حاضر در حال اجراست و با شروع فصل پاییز این فرصت محدود خواهد شد، از اخذ مجوز برای آسفالت‌ریزی در کوچه‌های ۱۴ متری خبر داد و یادآور شد: با این اقدام، نقاط نیازمند جدید شناسایی و در اولویت اجرایی مدیریت شهری قرار می‌گیرند. مدیریت علمی روسازی معابر با سیستم PMS عباس حلوایی‌زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به توزیع عادلانه آسفالت میان مناطق مختلف گفت: تلاش شده تا با مدیریت صحیح، نیازهای هر منطقه متناسب با پروژه‌های عمرانی آن برآورده شود. وی اظهار داشت: مجتمع تولیدی امیرکبیر شهرداری قم از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۱۱۷ هزار و ۷۰۰ تن آسفالت تولید و در اختیار مناطق هشت‌گانه شهرداری قرار داده است. حلوایی زاده افزود: بر اساس آمار منتشر شده، منطقه ۴ با دریافت بیش از ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن آسفالت، بیشترین سهم را در بین مناطق داشته است. پس از آن مناطق ۱ و ۳ در رده‌های بعدی قرار گرفتند. منطقه ۷ نیز با دریافت حدود ۱,۸۰۰ تن، کمترین میزان آسفالت را دریافت کرده است. وی تصریح کرد: تأمین به‌موقع آسفالت توسط مجتمع امیرکبیر، نقش مؤثری در تسریع پروژه‌های شهری، بهبود وضعیت معابر و افزایش رضایتمندی شهروندان داشته و این روند تا پایان سال جاری با جدیت ادامه خواهد داشت. اسکن مکانیزه تمام معابر توسط دوربین‌های ویژه معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اجرای سیستم مدیریت روسازی (PMS) در چهار سال اخیر اظهار داشت: این سیستم با اسکن مکانیزه تمام معابر توسط دوربین‌های ویژه، میزان و نوع خرابی‌ها (ترک‌های انقباضی، انبساطی، سوسماری، بلوکی و موزاییکی) را به صورت علمی استخراج و اولویت‌بندی می‌کند. این روش از اقدامات سلیقه‌ای، فرمایشی و غیرکارشناسی جلوگیری کرده و به مدیریت شهری امکان می‌دهد بر اساس داده‌های دقیق، بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کند. وی افزود: امسال برنامه‌ای برای آسفالت ریزی حدود ۲۲۰ هزار تن داریم که تاکنون 117 هزار تن آن محقق شده است. هدف نهایی حفظ شاخص خرابی روسازیPCI در سطح مطلوب است. برای معابر خاص مانند جاده جعفریه نیز از روش‌های خاصی مانند تثبیت بستر WR و بتن PC استفاده می‌شود. توزیع آسفالت در مدارس قم حلوایی‌زاده با اشاره به توافقنامه سه جانبه شهرداری قم، اداره کل آموزش‌وپرورش و اداره کل نوسازی مدارس گفت: با هدف بهبود زیرساخت‌های مدارس و رفع مشکلات فضای آموزشی از سال ۹۵ بر اساس توافق‌نامه‌ای سالانه، شهرداری هزینه‌های حمل، پخت و پخش آسفالت و اداره نوسازی مدارس هزینه قیر اولیه را تأمین می‌کند. وی افزود: این همکاری هر سال با مصوبه شورای اسلامی شهر تمدید می‌شود و مدارس پس از بازدید کارشناسان فنی، آسفالت می‌شوند. حلوایی‌زاده گفت: سهم شهرداری از سال ۹۵ تاکنون بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. امسال نیز مقرر شد اداره نوسازی هزار تن قیر تحویل دهد و شهرداری نیز ۱۲ هزار تن آسفالت تا اوایل سال ۱۴۰۵ اجرا کند که هزینه آن حدود ۱۲ میلیارد تومان خواهد بود. معاون شهرداری قم ابراز امیدواری کرد:با اجرای آسفالت ریزدانه با کیفیت در مدارس ابتدایی و متوسطه، دیگر شاهد مدارس خاکی یا ترک‌خورده نباشیم تا دانش‌آموزان در محیطی ایمن به تحصیل بپردازند. وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه تحت نظارت اداره کل نوسازی مدارس منعقد شده ،گفت: از سال 1395 تاکنون بیش از 60 هزار تن آسفالت توسط شهرداری قم تولید و به همین شیوه برای پروژه‌های مدارس سطح شهر توزیع شده است.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=330453

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: