به گزارش گروه دیگر رسانههای پردیسان آنلاین، اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ساله ایران و چین بیشک مهمترین موضوعی بود که در جریان سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان به پکن، مخابره شد. سند راهبردی مزبور بهدلیل سلطه نگاه غربگرایانه دولت پیشین در ایران، هرچند به نتیجه مطلوب نرسید لیکن خبر اجرایی شدن آن در برهه کنونی و همزمان با مذاکرات وین، پیام مهمی در سطح روابط ایران با سایر دول دارد.
خبر اجرایی شدن توافق ۲۵ساله ایران و چین
امیرعبداللهیان در حساب توییتر خود درباره دیدارش با همتای چینی، نوشت: «با مشاور دولتی و وزیر امورخارجه چین در طیف گستردهای از موضوعات ازجمله برنامه همکاریهای جامع و مشورتها درمورد مذاکرات وین به اجماع مهمی دست یافتیم». امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تسلیم پیام کتبی رییسجمهور به وانگیی، همکاریهای گسترده ایران با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه را جزء اولویتهای سیاست خارجی دولت عنوان کرد و بر ادامه نقش سازنده جمهوری اسلامی در تحولات منطقه، ازجمله حفظ و تقویت امنیت انتقال انرژی تاکید کرد.
در طرف مقابل، وانگ یی، وزیر امورخارجه چین نیز ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاستهای قلدرمآبانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات برجام دانست و تاکید کرد: «آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند». طرف چینی در این دیدار همچنین با پراهمیت ارزیابی کردن سند همکاری ۲۵ساله، توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینهساز تحول اساسی در روابط دانست.
بیشک مهمترین بخش سفر امیرعبداللهیان به پکن خبر اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ساله ایران و چین بود. در همین باره امیرعبداللهیان روز جمعه(۲۴دی) پس از پایان سفرش به پکن، در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «ما همزمان با گفتوگوها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز(جمعه) را روز شروع اجرای توافق جامع همکاریهای راهبردی دو کشور اعلام کنیم.»
پیام مستقیم به غرب
خبر اجرایی شدن سند همکاریهای ایران و چین در شرایط فعلی که دیپلماتهای کشورمان در وین مشغول رایزنی بر سر چگونگی رفع تحریمها هستند، در نوع خود معنادار به نظر میرسد و میتواند موضع کشورمان در مذاکرات را تقویت و هدف غایی کشورمان یعنی رفع تحریمها را تسهیل کند. از سوی دیگر، اجرایی شدن سند همکاریهای دوجانبه تهران-پکن، نشاندهنده عزم سیاست خارجی دولت سیزدهم برای بهرهبرداری از ظرفیتهای اقتصادی بزرگ کشورهای موسوم به «شرق» است که در نوع خود، میتواند دایره مانور کشورمان در زمینه چالشهای تحمیلی ازسوی غرب را توسعه بخشد.
اراده دولت سیزدهم برای بهبود و توسعه مناسبات با کشورهایی همچون چین و روسیه، برخلاف دولت قبل، نه امری تاکتیکی و مقطعی و از سر ناچاری بلکه بلندمدت، دامنهدار و راهبردی است و این دقیقا همان چیزی است که کشورهای متحد ایران، بهخوبی آن را درک کردهاند و میدانند که رویکرد شرقگرایی دولت سیزدهم و اولویت دادن به کشورهای نوظهور اقتصادی، کاملا جدی، بازگشتناپذیر و دور از خوشامد یا بدآمد آمریکا و اروپاست.
از سوی دیگر یکی از موثرترین راه های خنثی سازی تحریمها و کنترل و مواجهه با تورم، رکود، بیکاری و سایر معضلات اقتصادی در داخل ایران، گسترش همکاری با کشورهایی است که بدون توجه به تحریم ها و فشارهای آمریکا عمل می کنند. همچنانکه در سال جاری علی رغم تحریم های آمریکا اما تراز تجاری ما با چین مثبت شده و میزان صادراتمان به این کشور بر وارداتمان پیشی گرفته است.
ترس آمریکا و ضدانقلاب از پیشنویس سند راهبردی
تیرماه سال۱۳۹۹ و در شرایطی که هنوز هیچ جزئیاتی از پیشنویس همکاری ایران و چین منتشر نشده بود، رسانههای معاند در حجمی وسیع به این قرارداد حمله کردند. نکته جالب این بود که در نوک خط حمله معاندان به «پیشنویس سند» همکاریهای ایران و چین، آمریکا قرار داشت که در نوع خود بازتابدهنده هراس واشنگتن از قرابت هرچه بیشتر ایران به چین بود.
درهمینباره، حساب توییتری فارسی وزارت امورخارجه آمریکا نوشت: «ظریف اصرار میورزد که هیچ موضوع مخفی درمورد قرارداد با چین وجود ندارد. هیچ موضوع مخفی درمورد عهدنامه ترکمنچای نیز وجود نداشت، بهجز اینکه هزینه آن را مردم ایران پرداختند. قرارداد ایران و چین یا همان ترکمنچای دوم، به همان قیمت تمام میشود». همانطور که در این توییت نیز مشاهده میشود ابهامزایی درباره سند همکاری با چین، به اصلیترین سویه حمله مخالفان علیه همکاریهای ایران و چین تبدیل شد.
بر همین اساس، رسانههای فارسیزبان خارجی، به تولید و تکرار دروغهای بیپایه علیه این سند همت گماشتند. واگذاری جزیره کیش به چین به مدت ۲۵سال، انحصار فروش نفت با قیمتهای پایین و استقرار نیروهای مسلح در ایران ازجمله مطالب شاذی بود که بیگانگان علیه سند راهبردی مطرح میکردند. اما سابقه سند راهبردی ایران و چین به کجا میرسد و هدف از آن چیست؟
افزودن به تعداد شرکای سیاسی و اقتصادی، فاکتور مثبت ایران در مذاکرات وین
مجیدرضا حریری، رییس اتاق ایران و چین در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ساله ایران و چین چه آثار و تبعات اقتصادی برای کشورمان بهدنبال خواهد داشت اظهار کرد: هر کنش و واکنشی که در دنیا وجود دارد، دارای ریشههای سیاسی است اما اثرات اقتصادی روی کشور ما دارد. کشورهایی که با ما دشمنی دارند، دشمنیشان ریشه سیاسی دارد اما زمین بازی درنهایت، فشار و تهدید اقتصادی است.
حریری با اشاره به اجرایی شدن سند راهبردی همکاریهای جامع ۲۵ساله ایران و چین، تصریح کرد: الان که خبر اجرایی شدن آمده، پروژهها احصا میشوند تا روی پروژهها، قراردادها بهطور دقیق نوشته شوند.
رییس اتاق ایران و چین در پاسخ به این سوال که خبر اجرایی شدن سند راهبردی همکاریهای ایران و چین چه تاثیری روی روند مذاکرات وین خواهد گذاشت؟ گفت: در هر مذاکره بینالمللی هرچه تعداد افرادی که دور میز با ما مذاکره میکنند یا تعداد شرکای تجاری یا سیاسیمان بیشتر شود، طبیعتا قدرت چانهزنی ما دور آن میز بیشتر خواهد شد. حریری افزود: افزودن به تعداد شرکای سیاسی و اقتصادی دور میز مذاکره، در نوع خود فاکتور مثبت برای ما محسوب میشود.
منبع: روزنامه صبح نو
انتهای پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید