پیامبر اکرم (ص) در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِک وَ أَنْزِلْ عَلَی فِیهِ بَرَکاتِک وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِک وَ أَسْکنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِک یا مُجِیبَ دَعْوَهِ الْمُضْطَرِّینَ. خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من […]

پیامبر اکرم (ص) در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِک وَ أَنْزِلْ عَلَی فِیهِ بَرَکاتِک وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِک وَ أَسْکنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِک یا مُجِیبَ دَعْوَهِ الْمُضْطَرِّینَ. خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا و برکاتت را بر من نازل فرما و به موجبات خشنودی‌ات موفقم بدار و در میان بهشت‌هایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان.

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار معارف پردیسان نوین گفت: رسیدن به فراز پایانی دعای روز بیست و یکم که خدا بهشت را منزلگاه ما قرار دهد، نیازمند آماده سازی مسیری است که آن مسیر شامل چند چیز است. اول این که از خدا می خواهیم تا درهای فضل خود را بر ما بگشاید.

وی افزود: خدا نعمت های خود را در اختیار بشر قرار داده است ولی گاهی انسان از این ابزاری که خدا برای هدایت داده، به درستی استفاده نمی کند و ظاهرا فضل الهی شامل حال این افراد نشده است. مثلا عقل یا علم یک نعمت الهی است ولی بهره برداری صحیح از این عقل یک فضل الهی است. به همین دلیل می بینیم برخی  افراد علم دارند ولی این علمشان از جهالت بدتر است یا برخی افراد ثروت دارند و از سلامتی نیز برخوردار هستند ولی بهره برداری صحیح که از لطف الهی شامل می شود در آنها وجود ندارد.

دومین مسیر برای رسیدن به منزلگاه بهشت، وجود برکت است. در دعای روز بیست و دوم می گوییم خدایا نعمت به من دادی و مرا از فضل خود نیز بهره مند کردی ولی من برکات آن را می خواهم. برخی تصور می کنند برکت در تعداد و کمیت تجلی پیدا می کند در حالی که همیشه اینگونه نیست.

این  استاد حوزه افزود: خدا به انسان یک فرزند دختر می دهد ولی برکت وجودی چنین دختری باعث می شود سوره کوثر در شان او نازل شود. گاهی سن انسان دارای برکت است و لذا می بینیم جوانی همچون حضرت علی اکبر شبیه ترین انسان به پیامبر اکرم (ص) می شود. در مسائل مالی نیز برخی فکر می کنند برکت مال، به زیاد شدن آن است در حالی که برکت دارایی و اموال به این است که انسان را به آنچه که خدا می خواهد، راهنمایی کند. بنابر این فضل و برکت الهی فقط با توفیق خدا برای انسان بوجود می آید که به واسطه کسب رضایت الهی ممکن است.

عامری گفت: کسب رضایت پروردگار به فراهم کردن موجبات آن بستگی دارد. مثلا در این روزها که ویروس کرونا باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای بسیاری از افراد شده، می توانیم به همسایه ای  کمک کنیم که کارگر فصلی بوده و به دلیل شیوع این ویروس بیکار شده است و کسب رضایت الهی این است که مخفیانه به چنین شخصی کمک مومنانه کنیم. همچنین کشیدن دست نوازش بر سر فرزندان خودمان باعث کسب رضایت الهی می شود و گاهی نوجوانان و جوانانی را می بینیم که دچار اضطراب و ناراحتی هستند که دلداری دادن به آنان و جلب توجه آنان به لطف الهی موجب رضایت خدا می شود.

وی با اشاره به فراز پایانی دعای روز بیست و دوم گفت: در اینجا تکرار در دعا را می بینیم. چون نمی توانیم به آنچه خدا به ما داده مغرور شویم. لذا در فرازهای پایانی دعای کمیل می گوییم انسان به جز دعا هیچ چیزی از خود ندارد که آن نیز از ناحیه خداست که به دل انسان می انداز ولی باید مرتب از خدا بخواهیم این توفیق ها را نصیب ما کند.