بر اساس گزارش رویترز، سهام‌های اروپایی از ترس تاثیر اقتصادی ویروس کرونا، افت کردند. شاخص گسترده پان‌اروپایی، ۰.۳ درصد افت کرد که علت اصلی آن، افت شدید سهام شرکت‌های حوزه سفر و تفریح بود. شاخص اصلی بورس ایرلند نیز۱.۲ درصد پایین آمد. همچنین شاخص گسترده MSCIs که وضعیت بازارهای سهام ۴۷ کشور جهان را نشان […]

بر اساس گزارش رویترز، سهام‌های اروپایی از ترس تاثیر اقتصادی ویروس کرونا، افت کردند. شاخص گسترده پان‌اروپایی، ۰.۳ درصد افت کرد که علت اصلی آن، افت شدید سهام شرکت‌های حوزه سفر و تفریح بود.

شاخص اصلی بورس ایرلند نیز۱.۲ درصد پایین آمد. همچنین شاخص گسترده MSCIs که وضعیت بازارهای سهام ۴۷ کشور جهان را نشان می‌دهد، ۰.۲ درصد افت کرد.

شاخص‌های بورسی در آسیا نیز عملکردهای متفاوتی داشتند. شاخص گسترده MSCIs در آسیا پاسیفیک، ۰.۴ درصد افت کرد. شاخص نیکی ژاپن ۰.۶ درصد و شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۰.۵ درصد نیز کاهش پیدا کرد. 

اما در این شرایط، شاخص‌های چینی تنها نمادهای بورسی در آسیا بودند که رشد کردند. شاخص بلوچیپ ۰.۵ درصد و شاخص کامپوزیت شانگهای نیز ۰.۳ درصد رشد کردند.

بیش از ۹۰۰ نفر تا روز دوشنبه به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این تعداد تلفات، بیشتر از کل تلفات دوره شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ است. آن زمان به دلیل این ویروس که در چین شایع شد، کمتر از ۸۰۰ نفر در کل یک سال جان باختند.

در آخر هفته گذشته، یک آمریکایی نیز در شهر ووهان به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست داد و به این ترتیب، اولین قربانی غیرچینی این ویروس بود.

ضررهای بورسی نیز تنها محدود به آسیا نیست. شاخص صنعتی داوجونز در آمریکا نیز ۰.۹ درصد کاهش یافت و شاخص S&P۵۰۰ و نزدک، نیم درصد از ارزش خود را از دست دادند. البته معاملات سهام آتی آمریکا در روز دوشنبه مثبت بود.

از هفدهم ژانویه تا کنون، قیمت نفت  ۱۴ درصد افت کرده است. اما در معاملات روز دوشنبه، قیمت طلا رشد کرد و به ۱۵۷۴ دلار در هر اونس رسید.

با وجود این زیان‌ها، تحلیل‌گران هنوز به نجات بازارها از ویروس کرونا امید دارند. رویترز می‌نویسد: «بانک مرکزی چین از طریق برخی از محرک‌ها به بازارها کمک کرده است. این سیاست‌گذار پولی، از طریق کاهش نرخ بهره و روان کردن بازار نقدینگی، اوضاع را مدیریت کرده است. از امروز(دوشنبه) نیز بودجه ویژه‌ای در اختیار بانک‌ها برای وام دادن به کسب‌وکارهایی که برای مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنند، قرار خواهد گرفت.»