چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی به مرحله دوم با حضور ۲ نامزد کشیده شد و قرار است نهمین رئیس جمهور ایران فردا (پنجشنبه – ۱۵ تیر) برگزار شود که طبق اعلام مسئولان، کرمانشاه آماده برگزاری این رویداد مهم ملی است.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین از کرمانشاه، مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هفته قبل ۸ تیر با حضور نهایی ۴ نامزد، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی برگزار شد.

در این مرحله و بر اساس اعلام وزارت کشور در مجموع ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر از داخل و خارج کشور واجد شرایط رأی دادن بودند که در نهایت پس از ۱۶ ساعت کار رأی گیری، مشخص شد از تعداد واجدان رأی دادن ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر معادل حدود ۴۰ درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند.

پس از شمارش آرا مشخص شد مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی (۴۲.۴۵ درصد آرا) و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی (۳۸.۶۱ درصد آرا) به علت عدم کسب حدنصاب لازم باید در مرحله دوم با یکدیگر رقابت کنند.

در این میان استان کرمانشاه حدود یک میلیون و ۶۴۱ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن داشت که ۵۱۵ هزار و ۳۸۲ نفر آنها معادل ۳۱.۵ درصد در انتخابات شرکت کردند.

در میان ۴ نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان با ۲۹۴ هزار و ۱۳۹ رأی بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و سعید جلیلی با ۱۱۳ هزار و ۲۸۷ رأی، محمدباقر قالیباف با ۷۶ هزار و ۳۹۳ رأی و مصطفی پورمحمدی با ۴ هزار و ۶۰۸ رأی در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

با کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم، کرمانشاه آماده برگزاری این رویداد مهم است و طبق گفته‌های مسئولان و دست اندرکاران، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

آمادگی پلیس برای تأمین امنیت مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

سردار مهدی حاجیان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در همین رابطه و در گفت و با خبرنگار پردیسان آنلاین در کرمانشاه با اشاره به آمادگی کامل پلیس کرمانشاه برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بیش از ۷ هزار نیروی پلیس در استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر برگزاری این رویداد مهم هستند و حفظ امنیت آن و حراست از آرا مردم را عهده دار خواهند بود.

وی اظهار کرد: پس از شهادت مظلومانه آیت الله رئیسی و مشخص شدن برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در کشور، پلیس نسبت به انجام برنامه ریزی های لازم برای تأمین امنیت این رویداد ملی اقدام کرد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه ادامه داد: در همین راستا نیروهایی که باید پای صندوق‌های اخذ رأی حاضر شوند و همچنین عوامل پشتیبان مشخص شدند و دوره‌های آموزشی لازم برای این افراد نیز برگزار شد تا با آمادگی کامل به اجرای مأموریت بپردازند.

وی افزود: هرچند نیروهای پلیس کرمانشاه به واسطه برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری آمادگی لازم را برای برقراری امنیت و صیانت از آرا مردم برعهده دارند و مشکلی از این لحاظ نداریم.

سردار حاجیان با بیان اینکه بیش از ۷ هزار نیروی پلیس به صورت مستقیم و غیرمستقیم امنیت انتخابات پیش رو در استان را عهده دار هستند، تاکید کرد: تمامی همکاران پرتلاشم بر سر عهد و پیمان خود با مردم هستند و در این کارزار هم با همه توان از آرا مردم حراست می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به رصد فعالیت ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کرمانشاه، گفت: همه این افراد باید در چارچوب مقررات حرکت کرده و ضمن تمکین به قانون از برخی بداخلاقی‌ها و تخریب وجه دیگر کاندیداها خودداری کنند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در عین حال از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه بداخلاقی حین برگزاری رأی گیری، موضوع را با نیروهای پلیس مستقر در شعب اخذ رأی در میان بگذارند و مطمئن باشند حتماً به موضوع رسیدگی خواهد شد.

اختصاص یک هزار و ۶۳۶ شعبه اخذ رأی در کرمانشاه

علی شعبانی رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه نیز از اختصاص یک هزار و ۶۳۶ شعبه اخذ رأی برای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان خبر داد و گفت: ۹۶۱ شعبه از این تعداد شهری و ۶۷۵ شعبه نیز روستایی است.

علی شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در کرمانشاه با بیان اینکه از مجموع یک هزار و ۶۳۶ شعبه در نظر گرفته شده ۹۸۸ شعبه آن ثابت است، خاطرنشان کرد: ۶۴۸ شعبه سیار نیز برای جمع آوری آرای همه افراد واجد شرایط رأی دادن اختصاص داده شده است.

وی تعداد واجدین شرایط رأی دادن در استان کرمانشاه را بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: متولدان ۱۵ تیرماه ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه همچنین همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی در هنگام رأی دادن را الزامی دانست و گفت: مهر شناسنامه در این دوره از انتخابات حذف شده و افراد تنها با همراه داشتن کارت ملی هوشمند نیز می‌توانند رأی خود را به صندوق بیندازند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد بیش‌تر از تعداد واجدین شرایط در استان تعرفه رأی در نظر گرفته شده و در این زمینه کمبودی نداریم، گفت: بیش از ۳۲ هزار نفر در استان کرمانشاه کار برگزاری انتخابات را برعهده دارند.

شعبانی در پایان از عموم مردم واجدان شرایط رأی دادن دعوت کرد با حضور پرشور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح، کشورمان را به سمت توسعه، عمران و آبادانی هرچه بیشتر پیش ببرند.