کتب درسی؛ امانت‌دار گنجینه‌هایی ارزشمند از گذشته برای نسل آینده

آگاهی دانش‌آموزان از مفاخر علمی و شهدای سرافراز میهن، پلی به‌سوی تقویت هویت ملی و فرهنگی و چراغی است که راه آینده را با الهام از ارزش‌های اخلاقی و انسانی روشن می‌سازد و شناخت دستاوردهای درخشان علمی و رشادت‌های شهدا برای سربلندی این سرزمین، انگیزه‌ای وصف‌ناپذیر را در جان دانش‌آموزان می‌نشاند.

به گزارش پردیسان آنلاین، شناساندن شخصیت‌های مفتخر علمی، ادبی و شهدا به دانش‌آموزان نسل جدید، یکی از راه‌های مهم و ضروری برای حفظ هویت فرهنگی، اجتماعی و ملی یک کشور است و در دنیای امروز که تحت تأثیر جریانات جهانی و تکنولوژی‌های نوین قرار دارد، نسل‌های جدید نیازمند الگوهای درست و آموزنده هستند تا از آن‌ها درس بگیرند و در مسیر پیشرفت فردی و اجتماعی گام بردارند و شخصیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف علمی، ادبی و سیاسی نقش‌های برجسته‌ای ایفا کرده‌اند، می‌توانند به‌عنوان منابع الهام‌بخش برای نسل آینده شناخته شوند.

در عرصه علمی، ایران همواره تاریخ پرباری از دانشمندان بزرگی چون خیام، فارابی، ابن‌سینا و خواجه نصیرالدین طوسی داشته است، شناساندن این شخصیت‌ها به دانش‌آموزان، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا درک عمیق‌تری از تاریخ علمی کشور خود پیدا کنند و به اهمیت علم و پژوهش پی ببرند، این شخصیت‌ها نه‌تنها در زمان خود تأثیرات زیادی داشتند، بلکه در سطح جهانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند و معرفی آن‌ها می‌تواند دانش‌آموزان را به گسترش علم و تحقیق تشویق کند.

در حوزه ادبیات نیز ایران با داشتن شاعرانی چون حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا، میراثی غنی از آثار ادبی دارد که می‌تواند به نسل جدید کمک کند تا با زیبایی‌های زبان فارسی آشنا شوند و از طریق آثار آن‌ها، فرهنگ و اخلاقیات ایرانی را بهتر درک کنند، این شخصیت‌ها در اشعار خود مفاهیم انسانی و اجتماعی همچون دوستی، محبت، عدالت و آزادی را مطرح کرده‌اند که در دنیای امروز نیز بسیار ارزشمند است.

شهدا نیز به‌عنوان قهرمانان ملی، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معاصر ایران دارند و شناساندن شهدا به دانش‌آموزان، این امکان را به آن‌ها می‌دهد که اهمیت فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی را درک کنند، خون شهدای ایران که برای دفاع از میهن و ارزش‌های اسلامی ریخته شده، باید به‌عنوان یک نماد از مقاومت و پایداری در برابر ظلم و فساد به نسل‌های آینده معرفی شود.

اضافه کردن مطالب مرتبط با شخصیت‌های علمی، ادبی و شهدا در کتب درسی، نه‌تنها به ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت هویت ملی و فرهنگی آنان نیز می‌شود، وقتی دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی خود با زندگی و دستاوردهای این شخصیت‌ها آشنا می‌شوند، احساس غرور ملی و تعلق به سرزمین خود در آنان شکل می‌گیرد و این موضوع می‌تواند در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات، آن‌ها را به سوی راه‌حل‌های مثبت و مؤثر هدایت کند.

این مطالب همچنین می‌توانند زمینه‌ساز پرورش روحیه احترام به علم، ادب و شجاعت باشند، زمانی که دانش‌آموزان از شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی کشور خود الگو بگیرند، به‌طور طبیعی به ارزش‌هایی چون صداقت، تلاش و پشتکار اهمیت بیشتری می‌دهند و این ارزش‌ها در توسعه فردی و اجتماعی آن‌ها نقش اساسی خواهند داشت.

کتب درسی؛ امانت‌دار گنجینه‌هایی ارزشمند از گذشته برای نسل آینده

مفاخر کشور باید به نسل جوان به عنوان یک الگو معرفی شوند

مجید صادقی زاده، مدیر مرکز تحقیقات معلمان اصفهان که دارای ۳۳ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش است، با بیان اینکه نمی‌توان بدون در نظر گرفتن گذشته، آینده را بنا کرد، چراکه بدون قطع در گذشته اتفاقاتی رخ داده است که نیاز داریم برای بنیانگذاری آینده و حالی مناسب، از گذشته استفاده کنیم‌، به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: کشور مفاخر بسیار ارزشمندی دارد که نیاز است نسل امروز در رابطه با منش، اخلاق، کردار، شیوه زندگی و رفتار آن‌ها آگاهی داشته باشند و در کتب درسی امروز، به این مفاخر ارزشمند پرداخته شود.

وی با بیان اینکه این مفاخر باید به نسل جوان به عنوان یک الگو معرفی شوند و در کنار این مفاخر، بهتر است کتاب‌هایی تدوین شود که مربوط به هر استان باشد و در این کتب از مفاخر استان مذکور به عنوان الگو یاد شود، می‌افزاید: سعی بر این شده است که در مرکز تحقیقات معلمان، در کنار موزه آموزش و پرورش، مفاخر در قید حیات نیز به دانش‌آموزان معرفی شوند تا دانش‌آموزان، معلمان و نومعلمان با آن‌ها آشنا شوند و پیشنهاد می‌شود در کتب درسی نیز به مفاخر ارزشمند کشور پرداخته شود.

مدیر مرکز تحقیقات معلمان اصفهان تصریح می‌کند: یکی از ابزارهای انتقال دانش و دانایی، کتب درسی است و وزارت آموزش و پرورش حضور بسیار پررنگی در زندگی افراد دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود، تمام اعضای مجموعه خانواده آموزش و پرورش برای یادگیری دانش‌آموز تلاش می‌کنند و کتب درسی تدوین شده برای یادگیری دانش‌آموز باید دارای پشتوانه علمی و تجربی باشد.

کتب درسی؛ امانت‌دار گنجینه‌هایی ارزشمند از گذشته برای نسل آینده

در کتب درسی، به اندازه کافی به مفاخر پرداخته نشده است

صادقی زاده با بیان اینکه کتب درسی مقاطع مختلف باید دارای انسجام و پیوستگی باشد و در صورتی که تدوین این کتب توسط افراد دارای تجربه تدریس صورت گیرد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تغییر محیط یادگیری، تأثیر آموزش بر دانش‌آموزان را بیشتر می‌کند، همکاری نهادهای مختلف برای تسهیل حضور دانش‌آموزان در مراکزی که آثار مختلف مفاخر کشور در آن‌ها جمع‌آوری شده است، می‌تواند کمک مؤثری برای الگوگیری دانش‌آموزان از مفاخر باشد.

وی می‌گوید: یکی از مهمترین حلقه‌های مفقود، ارتباط میان نسل‌های قدیم و جدید معلمان است و در مرکز تحقیقات معلمان تلاش می‌شود ارتباط ویژه‌ای میان معلمان نسل قدیم و جدید برقرار شود و این نیاز و ضرورت باید در رده‌های بالای آموزش و پرورش نیز مورد توجه قرار گیرد و ارتباط معلمان بازنشسته نباید با آموزش و پرورش و معلمان جدید قطع شود.

مدیر مرکز تحقیقات معلمان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان یاد افرادی خاموش شده است که سال‌ها پرچم تعلیم و تربیت را در این شهر زنده برافراشته نگه داشتند و افرادی را تربیت کردند که اکنون به این شهر و استان خدمت می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: در کتب درسی، به اندازه کافی به مفاخر پرداخته نشده است و مفاخر ارزشمندی وجود دارد که شاید حتی دانش‌آموزان نامی از آن‌ها نشنیده باشند، اما تأثیر فعالیت‌های آن‌ها را در زندگی خود احساس کرده باشند.

کتب درسی؛ امانت‌دار گنجینه‌هایی ارزشمند از گذشته برای نسل آینده

دانش‌آموزان باید با علم روز آشنا باشند

عباس دهکردی، دبیر بازنشسته فیزیک با اشاره به اینکه در کشور از حضور شخصیت‌های برجسته و مفاخر بزرگی بهره‌مند بودیم، اما به دلیل وجود برنامه‌های متنوع و گاهی دخیل شدن سلیقه کمتر از آن‌ها یاد شده است، به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: در زمان‌های گذشته، آموزگاران از میان شخصیت‌های فرهنگی انتخاب می‌شدند که شخصیت‌های اخلاقی و انسانی والایی داشتند و برای تربیت آموزگار به دانش‌سرای مقدماتی اعزام می‌شدند.

وی می‌افزاید: بهترین فارغ‌التحصیلان دانش‌سرای مقدماتی، پس از موفقیت در امتحاناتی دقیق، به دانش‌سرای عالی تهران اعزام می‌شدند و سه سال تحت نظر برجسته‌ترین دانشمندان و استادان برجسته، آموزش می‌دیدند و سپس به عنوان دبیر فعالیت می‌کردند، همچنین از میان این فارغ‌التحصیلان، سه نفر انتخاب و برای دریافت دکترا به خارج از کشور اعزام و پس از بازگشت به کشور، به عنوان استاد دانش‌سرای عالی مشغول به کار می‌شدند.

این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش با بیان اینکه در کتب درسی قدیم به آموزش، تربیت، بهداشت و ادب به دانش‌آموزان توجه بسیاری شده است، تصریح می‌کند: برای تدوین این کتب درسی، از افکار و اندیشه‌های تمام افراد بهره گرفته و بهترین کتب تألیف می‌شد.

دهکردی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان باید با علم روز آشنا باشند، ادامه می‌دهد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی در آموزش و پرورش ایجاد و مرکز تحقیقات معلمان ایجاد شد و تمام افراد به ویژه معلمان، برای پیشبرد اهداف انقلاب، تلاشی مضاعف داشتند.

کتب درسی؛ امانت‌دار گنجینه‌هایی ارزشمند از گذشته برای نسل آینده

تألیف کتب درسی برخاسته از علم و آگاهی، نتیجه مشورت با متخصصان امر است

وی می‌گوید: اعتقاد بر این است که با تجمیع و گردآوری تخصص‌ها و نظرات مختلف، کتب درسی بهتری تألیف و تدوین می‌شود و نتیجه این اقدام، تألیف کتب درسی برخاسته از علم و آگاهی خواهد بود و برای تألیف کتب درسی باید از نظر متخصصان گذشته و حال استفاده شود.

این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تأمین بودن معلمان از نظر اقتصادی و معیشتی اضافه می‌کند: معلم باید درجات معلمی را به خوبی طی کرده باشد، تفاوت‌های میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها را درک کند و از علوم مختلف از جمله علوم تربیتی و روانشناسی، آگاهی داشته باشد.

دهکردی با بیان اینکه محیط آموزشی باید برای دانش‌آموز محیطی دوست‌داشتنی باشد و احساس عشق و علاقه به دانش‌آموز القا شود، می‌افزاید: معلمی که از موضوعات مختلف به خوبی آگاه باشد، بسیاری از مسائل کلاس درس را حل می‌کند و هماهنگی میان مطالب و تصاویر در کتب درسی و متناسب بودن آن‌ها با درک دانش‌آموز، از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید در تألیف کتب درسی مورد توجه قرار گیرد.

کتب درسی؛ امانت‌دار گنجینه‌هایی ارزشمند از گذشته برای نسل آینده

به گزارش پردیسان آنلاین، شناخت تاریخ و فرهنگ سرزمین، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نگاه عمیق‌تری به وضعیت کنونی کشور و مسائل جهانی پیدا کنند، در شرایطی که با مشکلات و چالش‌های مختلف مواجه هستیم، آگاهی از میراث علمی، ادبی و فداکاری‌های شهدا می‌تواند به‌عنوان یک محرک برای حل مشکلات و حرکت در جهت پیشرفت استفاده شود.

استفاده از شخصیت‌های علمی، ادبی و شهدا در کتب درسی می‌تواند به‌طور مستقیم بر کیفیت تربیت دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد، این شخصیت‌ها به‌عنوان نمادهایی از تلاش، خلاقیت و فداکاری، می‌توانند در ذهن دانش‌آموزان تصویری از افرادی با اراده و با تعهد نسبت به کشور و مردمشان بسازند، از این رو گنجاندن چنین محتوایی در کتب درسی به‌عنوان یکی از ابزارهای مؤثر در فرایند تربیتی بسیار حائز اهمیت است.

با معرفی این شخصیت‌ها در قالب داستان‌های جذاب و آموزنده، می‌توان کودکان و نوجوانان را با ارزش‌ها و اصول انسانی آشنا و به‌طور غیرمستقیم، آنان را به پیروی از این اصول در زندگی شخصی و اجتماعی خود ترغیب کرد و این فرایند، علاوه بر آموزش علمی، به تقویت احساس مسئولیت و تعهد به جامعه نیز کمک می‌کند.

شایسته است که این تلاش‌ها نه‌تنها در سطح کتاب‌های درسی بلکه در برنامه‌های فوق‌برنامه، رسانه‌ها و دیگر بسترهای آموزشی نیز پیگیری شود تا پیام این شخصیت‌ها و آموزه‌های آن‌ها به‌طور گسترده‌تری در بین دانش‌آموزان و جوانان کشور منتشر شود.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=318113

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: