به گزارش بازرگانی پردیسان آنلاین به نقل از سایپا، با وجود آنکه گزارشهای مالی منتشر شده از عملکرد سایپا در سال ۹۹ حاکی از زیان انباشته ۱۲ هزار میلیارد تومانی است، اما بررسی کارشناسانه و تخصصیتر عملکردِ این گروه خودروسازی نشان میدهد، دستِکم در دو سال گذشته روندی رو به رشد و بهبود داشته و در بخشهایی که حوزه اختیارات مدیریت سایپا بوده، نتایج مثبت و حتی ارزشمندی را ثبت کرده است؛ چرا که زیان درج شده در کارنامه سال ۹۹ سایپا به طور کامل ناشی از قیمت گذاری دستوری محصولات است که به جرأت میتوان گفت اگر اقدامات مدیریتی سایپا در جهت انضباط مالی، توسعه محصولات و افزایش تولید و عرضه نبود، زیانِ بسیار بیشتری ثبت میشد.
عملکرد خساپا در کل سال ۹۹ متأثر از قیمتگذاری دستوری محصولات در حالی با زیان همراه بوده که این شرکت در بهار همین سال سود عملیاتی ۲۹ میلیارد تومانی را به جای گذاشت و پس از سالها از زیان خارج شده بود، با این وصف افزایش ۲۴۸ درصدی نهادههای تولید و ۸۰ درصدی نرخ ارز، قیمت تمام شده تولید را چندین برابر کرد اما سیاست اشتباه و تأمل برانگیز قیمت گذاری دستوری، تولید خودرو را با زیان مواجه ساخت تا همزمان با زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی سایپا، هزاران میلیارد تومان درآمد ناشی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب دلالان و واسطهها سرازیر شود.
جدا از این، عملکرد گروه خودروسازی سایپا در بخشهای دیگر نیز قابل دفاع بوده است؛ از جمله اینکه تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیر معوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه میرسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی، به عدد ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده که در مقایسه با شرایط سالهای اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی ناچیز و معقول است. از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۳ هزار دستگاه گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، میتوان کارنامه سیاستگذاری فروش سایپا را نیز درخشان توصیف کرد.
سایپا در بخش مالی و اقتصادی نیز در دو سال گذشته، عملکردی قابل دفاع داشته که اگر سرفصلها و تحقق اهداف آن را با شرایط تحریمهای سختگیرانه و ظالمانه بینالمللی و محدودیتهای ناشی از ویروس کرونا در نظر بگیریم، میتوان گفت که اقدامات سایپا بسیار ارزشمند بوده و میتوان با انتقال دانش و تجربیات مدیریتی، در ماهها و سالهای پیش رو نیز از آنها بهره برد.
کاهش ۸ درصدی نرخ مؤثر تسهیلات مالی از طریق مدیریت وجوه، تسویه کامل بدهیهای ارزی معوق به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال، تسویه بدهیهای معوق ریالی و تسهیلات گران قیمت و تمامی ضمانت نامهها و تعیین تکلیف چکهای برگشتی، برقراری انضباط مالی در تمامی شرکتهای گروه، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال فروش داراییهای غیر مولد در دو سال گذشته و استفاده از شیوههای نوین بازار سرمایه برای تأمین مالی، بخشی از اقدامات قابل اعتنای گروه خودروسازی سایپا در حوزه مالی و اقتصادی است.
علاوه بر اقدامات مؤثر سایپا در حوزههای مالی و فروش، این گروه خودروسازی در زمینه افزایش کیفیت و توسعه محصولات نیز گامهای اساسی برداشته، تا آنجا که تصویر ذهنی جامعه به سمت پذیرش سایپای نوین حرکت کرده است.
توقف تولید پراید که پرتیراژترین محصول در صنعت خودرو ایران به شمار میرفت و جایگزینی آن با محصولات به روز و استاندارد سایپا، طراحی، تولید انبوه و عرضه ایمنترین خودرو صددرصد ایرانی شاهین با توان گذراندن استانداردهای صنعت خودرو اروپا و تولید و عرضه مدلهایی جدید از دو خودرو کوییک و ساینا، تحول اساسی در سبد محصولات سایپا ایجاد کرده است تا مشتریان ذهنیت خود از سایپا به عنوان پرایدساز را اصلاح کنند.
این روند رو به رشد، در ماههای باقیمانده از سال ۱۴۰۰ نیز با توان و شدت لازم ادامه پیدا خواهد کرد و دو محصول جدید آریا و اطلس به همراه شاهین اتومات به محصولات گروه خودروسازی سایپا اضافه خواهند شد