مقابله با معضلات اجتماعی از جمله افزایش سرقت در نقاط مختلف شهر یکی از مطالبات اصلی شهروندان کرمانشاهی طی چند ماه اخیر بوده که مقابله با آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش پردیسان آنلاین از کرمانشاه، یکی از وظایف مسئولان شهری فراهم کردن محیطی امن برای شهروندان و گردشگران است تا آن‌ها با آرامش کارهای روزانه خود را انجام دهند، در این میان مدیریت آسیب‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است و متولیان امر باید برای کنترل این آسیب‌ها برنامه داشته باشند و درصدد رفع آن‌ها برآیند.

توجه نکردن به این معضلات و تلاش نکردن برای رفع آن‌ها، آسیب‌ها جبران‌ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد و افراد زیادی را درگیر مشکلات و مصاعبی می‌کند که بسیاری از آن‌ها جبران‌ناپذیر خواهد بود، در این میان اعتیاد یکی از موضوعات و آسیب‌های اجتماعی است که اگر به موقع برای آن چاره‌اندیشی نشود، ضربات مهلکی را بر پیکره اجتماع وارد خواهد کرد.

کرمانشاه یکی از شهرهایی است که طی سال‌های اخیر با آسیب‌های فزاینده‌ای روبه‌رو بوده است و در این میان معتادان متجاهر که تعدادشان در شهر و استان کرمانشاه کم نیست، یکی از نگرانی‌های امروز شهروندان به‌شمار می‌رود.

افرادی که در همه نقاط شهر قابل مشاهده هستند و با پرسه‌زنی‌های خود علاوه بر ایجاد چهره‌ای زشت برای این دیار، تا حدی ناامنی را به دنبال خود می‌کشانند.

یکی دیگر از حواشی معتادان متجاهر، موضوع افزایش سرقت‌های خرد است که با حضور آن‌ها اتفاق می‌افتد، افرادی که برای تأمین مواد مصرفی خود مجبور به سرقت می‌شوند تا بتوانند با فروش اموال مسروقه مواد یک یا چند وعده خود را تأمین کنند.

در چنین شرایطی شهروندان جامعه باید تاوان اعتیاد افرادی را پس بدهند که درد اعتیاد چاره‌ای جز سرقت برای آن‌ها باقی نگذاشته است، مردمی که یا بخشی از اموال شخصی خود را از دست می‌دهند یا با سرقت سیم، کابل برق یا تجهیزات مخابراتی از خدمات عمومی محروم می‌مانند.

برای برخورد با معتادان متجاهر دستگاه‌ها و نهادهای زیادی مسئولیت دارند؛ پلیس، بهزیستی، شهرداری، فرمانداری و استانداری از جمله دستگاه‌ها و نهادهای مسئولی هستند که اگر هرکدام وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند، شاهد رفع این معضل اجتماعی خواهیم بود.

حدود یک ماه پیش بود که سرقت از دو گردشگر سفر در یکی از بوستان‌های شهر کرمانشاه خبرساز شد، همین امر سبب شد تا مقابله با معضلات اجتماعی در دستور کار مدیران قرار گیرد، در این میان پلیس یکی از متولیان اصلی برخورد با معتادان متجاهر است و آنگونه که مسئولان مرتبط عنوان می‌کنند تاکنون و در کنار مدیریت شهری اقدامات خوبی را برای مقابله با این ناهنجاری انجام می‌دهند.

کاهش معضلات اجتماعی در دستور کار مسئولان شهری کرمانشاه

جمع‌آوری معتادان متجاهر از برنامه‌های اصلی پلیس در سال جاری است

سردار مهدی حاجیان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به بعضی معضلات اجتماعی استان یکی از آن‌ها را وجود معتادان متجاهر عنوان می‌کند و به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: جمع‌آوری این افراد جزو برنامه‌های اصلی پلیس در سال جاری است.

وی با بیان اینکه پلیس همواره اهتمام لازم برای برخورد با آسیب‌های حوزه اعتیاد و مواد مخدر را داشته است، خاطرنشان می‌کند: بدون شک من و همه همکارانم تلاش خواهیم کرد تا معضل و خانمان‌سوز اعتیاد را در استان به حداقل برسانیم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه معتادان متجاهر در پس مصرف بی‌رویه مواد مخدر به دام اعتیاد گرفتار و امروز به این نام شناخته می‌شوند، اظهار می‌کند: اعتقاد دارم اگر همه دستگاه‌ها به وظیفه خود به‌درستی عمل کنند، تعداد زیادی از این افراد قابل بازپروری هستند و می‌توانند زندگی دوباره‌ای برای خود بسازند.

سردار حاجیان با اشاره به رویکرد ایجابی پلیس در مواجهه با معضلات اجتماعی، تصریح می‌کند: این رویکرد در مواجهه با معتادان متجاهر نیز وجود دارد و پلیس این توان را دارد تا ظرف مدت ۴۸ ساعت همه معتادان را از سطح شهرها و خیایان‌ها جمع‌آوری و آن‌ها را به کمپ‌های ترک اعتیاد منتقل کند.

وی تاکید می‌کند: زیرساخت و شرایط نگهداری همه افراد معتاد به‌ویژه افراد متجاهر که بالغ بر ۴۵۰۰ نفر در استان هستند، وجود ندارد تا پلیس بتواند وعده خود مبنی بر جمع‌آوری چهل‌وهشت‌ساعته این افراد را عملیاتی کند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه اظهار می‌کند: با این حال طی سال جاری به‌ویژه دو سه هفته اخیر، چند طرح بزرگ جمع‌آوری معتادان متجاهر اجرا شده است و طی هماهنگی‌های صورت گرفته با بهزیستی و دیگر نهادهای مسئول بالغ بر ۱۰۰ نفر از معتادان در قالب این طرح‌ها جمع‌آوری شدند، سال گذشته نیز ۹ مکان که به پاتوقی برای حضور این افراد تبدیل شده بود، تخریب شد.

سردار حاجیان می‌افزاید: حضور معتادان متجاهر پدیده نامبارکی است که اگر به‌موقع برای رفع این آسیب اقدام نشود، شاهد وقوع و پیدایش دیگر آسیب‌ها از جمله سرقت به‌ویژه سرقت‌های خرد خواهیم بود.

وی خاطرنشان می‌کند: با این وجود پلیس عزم خود را برای جمع‌آوری معتادان متجاهر جزم کرده است، با تداوم طرح‌های مقابله‌ای تعداد بسیار بیشتری از این افراد را جمع‌آوری و به کمپ‌ها منتقل می‌کنیم، به این امید که هم از نازیبایی چهره شهر جلوگیری شود و هم بخشی از آن‌ها با اصلاح رفتار و وضعیت خود بتوانند زندگی جدیدی را آغاز کنند.

کاهش معضلات اجتماعی در دستور کار مسئولان شهری کرمانشاه

جمع‌آوری حدود ۹۰۰ معتاد متجاهر در سال ۱۴۰۳

هوشنگ مبارکی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز از جمع‌آوری حدود ۹۰۰ معتاد متجاهر در سه ماه سپری شده سال جاری به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید و تاکید می‌گوید: جمع‌آوری این تعداد معتاد متجاهر در سه ماه سپری شده از سال جاری با سال گذشته برابری می‌کند و به‌طور قطع روند جمع‌آوری این افراد با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی و آماده کردن زیرساخت‌ها و محل‌های نگهداری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی از دستگیری ۶۴۱ خرده‌فروش مواد مخدر در استان از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: دستگیری این افراد نیز همچنان با جدیت دنبال خواهد شد و اقدامات شدیدتری برای مقابله با این افراد انجام می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: در سه ماه سپری شده از سال جاری، حدود ۵۵۰ کیلوگرم انواع مواد کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۹ کیلوگرم افزایش داشته است.

مبارکی می‌گوید: ضربه به باندهای توزیع مواد مخدر و مقابله شبانه‌روزی با خرده‌فروشان و معتادان متجاهر از برنامه‌هایی است که سال جاری جدی‌تر از سال‌های گذشته در استان کرمانشاه دنبال می‌شود.