دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود پس از انتشار ویدیوی جنجالی نفوذ پهپاد هدهد اعلام کرد که در صورت استفاده رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های هوایی در قبرس برای حمله به لبنان، آن‌ها نیز هدف مشروع خواهند بود.

به گزارش پردیسان آنلاین، وبگاه خبری میدل ایست آی نوشته است که قبرس و یونان در سال‌های اخیر همکاری‌های نظامی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را عمیق‌تر کرده‌اند و نیروهای ویژه اسرائیل در این جزیره آموزش می‌بینند. در همین راستا سید نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی چهارشنبه قبرس را تهدید کرد؛ این موضوع موجب نگرانی گسترده شدن دامنه جنگ لبنان و اسرائیل تا مدیترانه در صورت وقوع شده است.

چرا سید نصرالله قبرس را تهدید کرد؟

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: «گشودن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس به روی دشمن اسرائیلی برای هدف قرار دادن لبنان به این معنی است که دولت قبرس بخشی از جنگ است و مقاومت به عنوان بخشی از جنگ با آن برخورد خواهد کرد.»

گابریل هاریتوس، متخصص روابط اسرائیل و قبرس به میدل ایست آی گفته است که «این تهدیدی بی‌سابقه است. حزب‌الله دور از قبرس نیست. اگر می‌توانند به تل‌آویو ضربه بزنند، پس قبرس نیز قابل حمله است. این احتمال نباید نادیده گرفته شود.»

تهدید سید حسن نصرالله علیه قبرس در حالی مطرح شد که کنستانتینوس کومبوس، وزیر امور خارجه قبرس، دوشنبه نشستی را در واشنگتن با همتای خود آنتونی بلینکن به پایان رساند. بلینکن در این نشست گفت: «قبرس یک بازیگر مهم در منطقه است و ما برای شراکت آن با ایالات متحده عمیقاً ارزش قائل هستیم.»

چرا سید نصرالله قبرس را تهدید کرد؟

پس از عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر، قبرس به مرکز نیروهای ویژه ایالات متحده تبدیل شده است. اپراتورهای جنگ ویژه نیروی دریایی ایالات متحده در سال جاری آموزش‌های مشترکی را با همتایان قبرسی انجام دادند. قبرس همچنین به‌طور فعال خود را به عنوان محل ارسال کمک به غزه معرفی کرد و بندر لارناکا اولین نقطه ورودی برای کمک به اسکله شناور ساخته شده توسط ایالات متحده در غزه بوده است.

البته به گزارش تایمز اسرائیل، این بندر شناور به دلیل شرایط محیطی و ناکارآمدی شدید آن در ارسال و پخش کمک‌های بشردوستانه قرار است به زودی به‌طور کامل جمع‌آوری شود، همچنین به گزارش Declassified UK قبرس از ابتدای جنگ علیه غزه، نقطه کلیدی انتقال تجهیزات نظامی از آلمان و انگلیس به رژیم صهیونیستی بوده است.

بر اساس گزارش میدل ایست آی، پیام سید حسن نصرالله به قبرس حاکی از آن است که حزب‌الله روابط رژیم اسرائیل و ایالات متحده را با قبرس در ۲۶۰ کیلومتری سواحل لبنان زیر نظر دارد. در دهه گذشته، اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای به قبرس و یونان نزدیک شده است. قبرس بین یک دولت عمدتاً یونانی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی در جنوب و یک دولت ترک در شمال که تنها توسط آنکارا به رسمیت شناخته شده تقسیم شده است.

قبرس یکی از مؤسسان مجمع گاز مدیترانه شرقی است که در بحبوحه تنش‌های دریایی با ترکیه به دنبال تعمیق همکاری انرژی با اسرائیل و کشورهای عربی بود. به گزارش میدل ایست آی، قبرس سال گذشته با لابی کردن برای احداث خط لوله گاز جدید بین خود و اسرائیل، روابط انرژی‌اش را تقویت کرد.

در سال‌های اخیر، قبرس، همچون یونان، از ورود سرمایه‌گذاری اسرائیل در بخش املاک سود برده است. با آغاز جنگ غزه و تنش در امتداد مرز لبنان، رژیم صهیونیستی از روابط استراتژیک خود با قبرس برای اهداف نظامی استفاده کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی همچنین از حریم هوایی قبرس برای اجرای رزمایش شبیه‌سازی سناریوی حمله به ایران استفاده کرده است. اما قبرس سال‌هاست که در زمینه امنیت با رژیم اسرائیل همکاری می‌کند. از سال ۲۰۲۱، این کشور با یونان و ایالات متحده در رزمایش‌های دریایی سالانه تحت نام «نوبل دینا» شرکت کرده است. آنها همچنین در سال ۲۰۲۳ تمرینات دریایی بزرگی را انجام دادند که در آن ناوگان دریایی اسرائیل به سمت قبرس حرکت کردند. نیروهای ویژه اسرائیل نیز در قبرس آموزش می‌بینند، جایی که زمین صخره‌ای آن شبیه لبنان است.

چرا سید نصرالله قبرس را تهدید کرد؟

میدل ایست آی گزارش داده است که آموس هوخشتاین، نماینده ویژه آمریکا به مقامات لبنانی گفته است که اگر درگیری روزانه بین حزب الله و اسرائیل متوقف نشود، ایالات متحده پس از پنج هفته از حمله اسرائیل به لبنان حمایت خواهد کرد. این به معنی مشارکت مستقیم آمریکا علیه یک عضو محور مقاومت و به گفته سید حسن نصرالله جنگی بدون قوانین و سقف تنش خواهد بود.

به گفته یک مقام وزارت دفاع آمریکا، آنها در حال آماده‌سازی ارسال تجهیزات متحرک رهگیری پهپاد Coyote Counter-UAS به سرزمین‌های اشغالی هستند تا خلأهای امنیتی آن را پس از ماه‌ها تنش با حزب‌الله پر کند. سید حسن نصرالله در سخنرانی خود تاکید کرد که حملات روزانه در صورت توقف جنگ علیه غزه اعمال آتش‌بس متوقف خواهد شد اما ایالات متحده و رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرفتن این واقعیت نیستند، زیرا در صورت پذیرش آتش‌بس در غزه به شکست خود در برابر محور مقاومت اعتراف کرده‌اند.

نیکولاس نو، پژوهشگر ارشد Refugees International در خصوص حزب‌الله درباره قمار دولت بایدن در گشودن جبهه جنگ با لبنان نوشته است: «چون تیم بایدن نتوانست به سرعت در چند ماه گذشته به آتش‌بس برسد، تهدید حزب‌الله در بدنه سیاسی اسرائیل گسترش یافت. تیم بایدن دیگر فرصتی ندارد و حال باید منتظر بمانیم چه می‌شود.»

چرا سید نصرالله قبرس را تهدید کرد؟

مایکل هراری، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قبرس، به میدل ایست آی گفته است که تهدید سید نصرالله علیه این جزیره نشان می‌دهد که اسرائیل در آستانه آغاز جنگ علیه لبنان است. هراری اذعان کرد: «افزودن قبرس به ترکیب بدین معنی است که نصرالله تحت فشار است و معتقد است که اسرائیل ممکن است حمله کند. این یک اقدام هوشمندانه است، زیرا او می‌داند که قبرس به شدت نگران خواهد شد و یونان فشارهایی را بر اسرائیل در مورد حمله به لبنان وارد خواهد کرد.»

حزب‌الله پس از شهادت طالب سامی عبدالله (حاج ابوطالب)، یکی از فرماندهان جنوب لبنان به دست رژیم صهیونیستی شدت و تعداد عملیات‌های خود را افزایش داد و به‌تازگی با انتشار ویدئویی از نفوذ پهپاد رصد هدهد خلأ راداری رژیم صهیونیستی و تأثیر استراتژی کور کردن تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

همسویی فزاینده قبرس با رژیم صهیونیستی بخشی از همسویی مجدد قبرس با غرب است، زیرا این کشور خود را به عنوان یک سنگر حامی ایالات متحده در شرق مدیترانه قرار داده است. در سال ۲۰۱۸، بیانیه همکاری امنیتی دوجانبه را با آمریکا امضا کرد و در سال ۲۰۲۲، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده تحریم تسلیحاتی چندین ساله این جزیره را لغو کرد.

یک تحلیلگر به میدل ایست آی گفته است که قبرس ارتشی ندارد که بتواند علیه حزب‌الله عملیات انجام دهد. قبرس سال‌ها به دلیل ناامیدی مداوم پس از کودتای نافرجام برای متحد شدن با یونان و اینکه ایالات متحده بی‌سروصدا از تهاجم ترکیه به این جزیره در سال ۱۹۷۴ حمایت کرد، ضدآمریکا بود. سید حسن نصرالله قبرس را ضعیف‌ترین حلقه موازنه قدرت در شرق مدیترانه می‌داند زیرا ارتش واقعی ندارد و تحت فشار ترکیه است. او می‌گوید اگر به رژیم صهیونیستی کمک کنید، باید منتظر عواقب آن باشید.