محمدصادق براتی روز پنجشنبه در نشست کارگروه زائران غیرایرانی در مشهد افزود: حضور شهروندان نیکوکار و فعالان بخش خصوصی در امر ساماندهی و خدمت به زائران غیرایرانی اقدامی بسیار تاثیرگذار است.  وی ادامه داد: پارسال خدمت به زائران غیرایرانی بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد از سوی دستگاههای مسئول در خراسان رضوی به نحو مطلوب انجام شد که […]

محمدصادق براتی روز پنجشنبه در نشست کارگروه زائران غیرایرانی در مشهد افزود: حضور شهروندان نیکوکار و فعالان بخش خصوصی در امر ساماندهی و خدمت به زائران غیرایرانی اقدامی بسیار تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: پارسال خدمت به زائران غیرایرانی بارگاه منور امام رضا(ع) در مشهد از سوی دستگاههای مسئول در خراسان رضوی به نحو مطلوب انجام شد که جای تقدیر دارد. 

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه همچنین به ورود غیرمستقیم برخی از این زائران به استان اشاره و بیان کرد: گروهی از این زائران از طریق دیگر استانها وارد ایران و سپس مشهد می‌شوند. 

وی گفت: همچنین برخی زائران غیرایرانی پس از ورود به مشهد در منازل شخصی و اماکن غیررسمی اسکان می‌یابند.

براتی افزود: بر این اساس تهیه آمار دقیق از شمار زائران غیرایرانی در مشهد مشکل است لذا ضرورت دارد جهت خدمت مطلوبتر آمار دقیقی از آنها داشته باشیم. 
وی “ساماندهی زائران غیرایرانی از مبدا” را در تهیه آمار دقیق ورود آنان به خراسان رضوی موقر توصیف و بیان کرد: اجرای این امر برای کسب آمار دقیق از زائران غیرایرانی مستلزم هماهنگی نهادهای مسئول با وزارت امور خارجه است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در ادامه به بحران کرونا اشاره و بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، روند افزایشی ورود زائران غیرایرانی به استان و مشهد جهت زیارت بارگاه منور رضوی قطع شد لذا در این ایام پذیرای آنها در مشهد نبودیم.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای استقبال از زائران غیرایرانی تاکید و بیان کرد: با از بین رفتن ویروس منحوس کرونا، شاهد حضور گسترده زائران به خصوص غیرایرانی برای زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) خواهیم بود.

براتی اگفت: به همین خاطر ضرورت دارد از حالا برنامه مدونی با هماهنگی دستگاههای مسئول تهیه و تدوین شود تا با پایان بحران بیماری کرونا در صورت بوجود آمدن شرایط مناسب زمینه پذیرش زائران از قبل مهیا باشد. 

خراسان رضوی و مشهد در شرایط عادی سالانه پذیرای افزون بر ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است. بر اساس برآوردها افزون بر دو میلیون نفر از این مسافران و زائران را اتباع کشورهای مختلف جهان تشکیل می‌دهند.