معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت: عملیات اجرایی پل شهدای خاتون‌آباد در حال حاضر ۸۳ درصد پیشرفت دارد و با توجه به اینکه آن بخش محدوده شهری است و عبور و مرور شهروندان را داریم، طراحی آن را از طریق اداره طراحی پیگیری کردیم.

اصغر کشاورزراد در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: عملیات احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان از سال‌های گذشته آغاز شد و با تغییر مدیریت ارشد شهر متوقف نشد تا این سیاست درست برای شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از تقاطع‌های غیرهمسطح رینگ چهارم از جمله مجموعه پل‌های میدان استقلال، پل اشکاوند، مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تقاطع غیرهمسطح آفتاب در سال‌های گذشته احداث شده بود، افزود: مسیر این رینگ از مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز می‌شود و به سمت دولت‌آباد، محدوده خورزوق و میدان استقلال پیش می‌رود و به انتهای خیابان آتشگاه نزدیک پل زندان، شهر ابریشم، جنوب سپاهان‌شهر سپس به سمت اشکاوند و در نهایت به نقطه آغاز یعنی مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌رسد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی در کیلومتر صفر تا هفت رینگ چهارم در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته بود و با اقدامات انجام شده، کیلومتر چهار تا هفت آن به پایان رسیده و در حال حاضر کیلومتر صفر تا چهار در حال اجراست.

کشاورزراد ادامه داد: برای نخستین‌بار دیوارهای طرح‌دار پیش‌ساخته را در مجتمع تولیدی صفه سازمان عمران تولید می‌کنیم تا ضمن اجرای عملیات آزادسازی، عملیات احداث زیرگذر شهدای خاتون‌آباد نیز انجام شود.

وی گفت: هزینه عملیات اجرایی کیلومتر صفر تا چهار رینگ چهارم حدود هزار میلیارد تومان است که با احداث هشت پل و زیرگذر در حال انجام است؛ پل اول در ۴۰۰ متری مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روی کانال است که علاوه بر احداث آن، نباید با توجه به بازگشایی زاینده‌رود در بعضی زمان‌ها، حین انجام عملیات تعریض رینگ، سدی برای عبور آب ایجاد می‌کردیم، از این‌رو تمهیدات لازم را اندیشیدیم و هم‌زمان با عبور آب در کانال، عملیات عمرانی را انجام دادیم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: پل‌های دوم، سوم و چهارم شامل دو دوربرگردان و یک پل مستقیم در محدوده محله خاتون‌آباد است که مزین به‌نام «شهدای خاتون‌آباد» شد؛ عملیات اجرایی این پل در حال حاضر ۸۳ درصد پیشرفت دارد و البته با توجه به اینکه آن بخش محدوده شهری است و عبور و مرور شهروندان را داریم، طراحی آن را از طریق اداره طراحی پیگیری کردیم و اداره طراحی شهرداری، طرح زیرگذر را تا عرض ۷۶ متری رینگ، دو کندروی همسطح در دسترسی محلی و دو تندرو در زیرگذر برای تردد خودروهای سبک و سنگین ارائه داد تا در آینده تداخلی با عبور و مرور مردم نداشته باشد.

کشاورزراد تصریح کرد: عملیات اجرایی این بخش از پروژه هم‌زمان با آزادسازی مسیر انجام و بخشی از عملیات از جمله حفاری شمع‌ها و بتن‌ریزی به‌عنوان سازه نگهبان در این زیرگذر انجام می‌شود.

وی افزود: در ادامه مقرر شد از منظر شهری نیز پروژه مورد توجه قرار گیرد، به‌همین منظور برای نخستین‌بار دیوارهای طرح‌دار پیش‌ساخته را در مجتمع تولیدی صفه سازمان عمران به موازات تولید می‌کنیم تا ضمن اجرای عملیات آزادسازی، عملیات احداث زیرگذر نیز انجام شود و پس از آزادسازی املاک در مسیر، منتظر عملیات اجرایی نباشیم.

پیشرفت ۸۳ درصدی پل شهدای خاتون‌آباد در رینگ چهارم

حق و حقوق مردم در فرایند آزادسازی‌ها به‌طور کامل پرداخت می‌شود

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: تاکنون بخشی از آزادسازی‌ها انجام شده است، فقط تعداد انگشت‌شماری از پلاک‌ها در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری برای آزادسازی باقی مانده است که امیدواریم با همکاری شهروندان هرچه سریع‌تر آزادسازی مسیر، عملیات خاک‌برداری و احداث شمع‌ها را انجام دهیم و شاهد تأخیر در اجرای پروژه نباشیم.

وی گفت: تاکید شهردار اصفهان و مدیر منطقه ۱۵ شهرداری بر این بوده است که در فرایند آزادسازی املاک در مسیر پروژه هیچ حقی از کسی ضایع نشود و حق و حقوق مردم به‌طور کامل پرداخت شود.

کشاورزراد با بیان اینکه در کیلومتر ۲.۵ رینگ چهارم، سه پل شامل مجموعه پل‌های شهدای دهنو را داریم که در حال حاضر عملیات سازه این پل‌ها کامل شده و نازک‌کاری پروژه در حال انجام است تا به محض جابه‌جایی تأسیسات، سازه‌های جانبی آن نیز احداث شود و پل به مرحله بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: در این بخش از رینگ، با توجه به اینکه تأسیسات زیادی در آن شریان عبور می‌کرده است، پس از عملیات آزادسازی املاک، عملیات جابه‌جایی تأسیسات زیر و رو سطحی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: جابه‌جایی تعداد زیادی تیرهای چراغ برق، پایه‌های برق فشار قوی و ضعیف، لوله‌های گاز و آب و فیبر نوری در این نقطه با همکاری شرکت‌های خدمات‌رسان هم‌زمان با اجرای پروژه انجام شده است و این همکاری خوب موجب شد جابه‌جایی تأسیسات آنچنان در عملیات احداث مسیر رینگ وقفه ایجاد نکند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: پس از آن، پل هشتم (زیرگذر بهاران) در کیلومتر ۳۵۰۰ قرار دارد که به‌نام «شهدای بهاران» مزین شده است و عملیات اجرایی آن با کیفیت بسیار عالی انجام و آسفالت شد، همچنین عملیات سفت‌کاری و نازک‌کاری پل تکمیل شد و در حال حاضر به‌طور غیررسمی در حال بهره‌برداری است.

کشاورزراد با بیان اینکه در محدوده ضلع شرق زیرگذر بهاران، روستاهای بهاران و ضلع غرب آن خیابان محور رویان قرار دارد و پس از آن در کیلومتر ۶۷۵۰ پل زیرگذر قهجاورستان و پل آفتاب را شاهد هستیم که سال‌های گذشته احداث و پس از بهره‌برداری در اختیار شهروندان قرار گرفت، بیان کرد: در بخش دیگری از رینگ یعنی کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ یک مسیر ۳۱۰۰ متری در محدوده شهرداری منطقه ۶ قرار دارد که از بعد از پل اشکاوند به سمت سپاهان‌شهر حدود سه کیلومتر تعریض مسیر رینگ را داریم که بخشی از رینگ چهارم محسوب می‌شود، اما با دو لاین عبوری باید مسیر رینگ را با عرض مصوب احداث کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش عملیات احداث را از خرداد سال گذشته آغاز کردیم و دو عرصه ۱۰ متری در ضلع شمال و جنوب به این بخش از رینگ اضافه می‌شود؛ البته وقتی در حال انجام عملیات بودیم، با توجه به اینکه در گذشته این نقطه از شهر محل دفن نخاله‌های ساختمانی بود، برای حفظ کیفیت احداث مسیر که بتواند سال‌ها مورد استفاده مردم قرار گیرد و مشکلی به‌وجود نیاید، مجبور به بارگیری تمام نخاله‌ها از این مکان و انتقال آن‌ها به محل‌های دیگر شدیم و محل را با مصالح مرغوب پُرسازی کردیم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر عملیات تعریض به پایان رسیده و با جابه‌جایی ترافیک به مسیر جدید انجام شده، ایمن‌سازی مسیر میانی از طریق احداث نیوجرسی‌های استاندارد جدید در حال اجرا است که هزینه عملیات اجرایی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است.

کشاورزراد خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از رینگ یعنی کیلومتر ۷۴ تا ۷۷ یک مسیر ۳۰۰۰ متری در محدوده شهرداری منطقه ۴ قرار دارد که از بعد از پل رضوان تا ابتدای پل شهید سلیمانی حدود سه کیلومتر تعریض مسیر رینگ را داریم؛ بخشی از رینگ چهارم محسوب می‌شود و مبلغ پیمان اولیه آن ۷۷ میلیارد تومان است و شاهد پیشرفت ۴۰ درصدی در این قسمت از رینگ هستیم.

وی با بیان اینکه در کیلومتر ۷۱ تا ۷۴ یک مسیر ۳ هزار متری در محدوده شهرداری منطقه ۴ قرار دارد که از بعد از پل روی رودخانه تا پل رضوان حدود سه کیلومتر تعریض مسیر رینگ را داریم که بخشی از رینگ چهارم محسوب می‌شود و مبلغ پیمان اولیه آن ۴۶ میلیارد تومان است، افزود: پل قدیمی که در حال حاضر در محل تقاطع روشن‌دشت وجود دارد، به لحاظ استاندارد ظرفیت کمی دارد و بارگذاری خوبی در لوپ‌های موجود اتفاق نمی‌افتد، همچنین به لحاظ عرض کم ناایمن است، از این‌رو قرار است به تقاطع غیرهمسطح تبدیل شود که به دلیل قطع حلقه حفاظتی، تعریض در مقطعی از رینگ نیز انجام می‌شود و به‌زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این تقاطع غیرهمسطح خواهد بود. ‌