معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: پیش‌ثبت‌نام شرط ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس است، بر همین اساس ضرورت دارد داوطلبان نسبت به این مهم اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، محمدرضا جان‌نثاری صبح امروز _دوشنبه شانزدهم مردادماه_ در نشست ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد: یازدهم اسفندماه امسال، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان برگزار خواهد شد، در این راستا اصلاحیه قانون انتخابات مجلس نیز ابلاغ شد و بر همین اساس لازم است فرآیند انتخابات بر اساس این اصلاحیه انجام شود.

وی افزود: پیش ثبت نام انتخابات مجلس از جمله مواردی است که در اصلاحیه قانون انتخابات لحاظ شده است، بر اساس این ماده از قانون داوطلبان انتخابات مجلس، از امروز شانزدهم تا بیست و دوم مردادماه فرصت دارند از ساعت ۸ تا ۱۸ نسبت به پیش ثبت نام انتخابات اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: لازم به ذکر است که پیش ثبت نام شرط ثبت‌نام‌نهایی است، بر همین اساس ضرورت دارد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به این مهم اقدام کنند.

جان‌نثاری تصریح کرد: موضوع دیگری که در اصلاحیه قانون انتخابات نسبت به آن تاکید شده است، تاییدیه وزارت امور خارجه مبنی بر نداشتن تابعیت داوطلب از کشور خارجی است، در این راستا داشتن تابعیت دوم ممنوع است و وزارت خارجه باید این مسئله را برای همه افرادی که ثبت نام می‌کنند بررسی کند.

وی ادامه داد: هنگام پیش ثبت نام، داوطلبان باید ابتدا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم را ارائه کند، در ادامه نسبت به بارگذاری مدرک تحصیلی اقدام کند و در مرحله آخر افرادی که شامل ماده ۲۹ قانون انتخابات می‌شوند، لازم است مدارک قبول استعفای خود را بارگذاری کند. در مرحله پیش ثبت نام تأیید صلاحیتی انجام نمی‌شود، بلکه تنها صحت سنجی مدارک و موارد گفته شده صورت می‌گیرد، در این راستا گواهی برای هر فرد در پیش ثبت نام صادر می‌شود که بعداً در مرحله ثبت نام اصلی فرد به این ۶ گواهی دسترسی دارد و می‌تواند ارائه کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: یکی از این گواهی‌های شش‌گانه مدرک تحصیلی فرد است که وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه برای مدرک هم‌ترازی روحانیون صحت‌سنجی و تأیید می‌شود. دومین گواهی برای تأیید استعلام پایان خدمت یا معافیت دائم دوطلب از سازمان نظام وظیفه است.

وی خاطرنشان کرد: سومین گواهی شامل تأیید ثبت احوال و چهارمین گواهی از جانب وزارت امور خارجه صادر می‌شود، در ادامه پنجمین گواهی داوطلبان برای حضور در انتخابات مجلس توسط سازمان امور استخدامی صادر می‌شود و در گواهی ششم سوابق قضائی داوطلب از جانب دستگاه قضائی تأیید می‌شود.

جان‌نثاری ادامه داد: بعد از صدور این گواهی شش‌گانه، داوطلبان می‌توانند در ۲۷ مهرماه نسبت به ثبت نام نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کنند، همچنین انتشار پیش ثبت نام به منزله تبلیغات زودهنگام نیست و منع قانونی ندارد، اما در صورتی که فرد بعد از اینکه پیش ثبت نام را انجام داد حرکت‌های تبلیغاتی انجام دهد تخلف است، اما صرف اعلام انجام پیش ثبت نام توسط داوطلبین منع قانونی ندارد و تبلغات محسوب نمی‌شود.