معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: با اجرای پویش «مسیر امن» و توسعه رویکردهای هوشمند در مدیریت حملونقل شهری، تمرکز مدیریت شهری قم بر کاهش تصادفات فوتی و جرحی، ارتقای ایمنی عابران پیاده و بهبود کیفیت بهرهبرداری از ناوگان حملونقل عمومی قرار گرفته است.
به گزارش پردیسان آنلاین، رضا خانهزاد یزدی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم در جشن روز ملی حملونقل که به میزبانی شهرداری قم در حال برگزاری است، اظهار کرد: توانستیم خط پرسرعتی را از پردیسان به حرم مطهر حضرت معصومه سلاماللهعلیها برنامهریزی و عملیاتی کنیم که زمان سفر شهروندانی که میخواهند به حرم مطهر مشرف شوند و یا به هسته مرکزی شهر سفر کنند به میزان قابلملاحظهای کاهش دهیم.
وی ادامه داد: مبحثی که از خیلی از موضوعات مهمتر است مسئله بهرهبرداری است، هوشمندسازی ناوگان حملونقل عمومی و مباحث خاص EBL و AFC که در ناوگان اتوبوسرانی و حملونقل عمومی جاری است بسیار مهم است باید موجباتی را به وجود آورد که مردم بتوانند از خدمت مناسبتری بهره ببرند و بتوانیم اطلاعرسانی مناسبتری داشته باشیم و برنامهریزی لازم را روی زمان سفر شهروندان داشته باشیم.
خانهزاد یزدی بیان داشت: توانستیم به طرز مناسب و قابلتوجهی در مباحث سر فاصلههای ناوگان اتوبوسرانی عملکرد خوبی داشته باشیم به این صورت که رأس ساعت اتوبوس حرکت میکند و در واقع اهداف مدیریت شهری را در مدیریت حملونقل عمومی بهصورت هوشمند و پایدار را محقق سازیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: هزینه بلیطی که برای حملونقل عمومی لحاظ کردیم در واقع یکسوم هزینه واقعی آن است که مردم پرداخت میکنند و مابقی تحت عنوان سوبسید توسط شهرداری قم پرداخت میشود، هدف این است که کمترین فشار به مردم بیاید و مردم بتوانند بیشترین بهره را از این حملونقل عمومی ببرند.
وی تصریح کرد: در مسئله ایمنی نیز پویشی تحت عنوان «مسیر امن» در شهر در حال برنامهریزی است در مسئله ایمنی دو رویکرد را شاهد هستیم رویکرد اول خودرویی و خودرو محور و رویکرد دوم عابرین پیاده است.
خانهزاد یزدی یادآور شد: هدف اصلی از رویکرد خودرو محور این بود که با کاهش تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی بتوانیم نقش خود را در این زمینه بهصورت هوشمند ایفا کنیم و در این راستا سعیمان این بوده که با کنترل سرعت مجاز معابر بتوانیم یکی از فاکتورهای مهمی را که در بحث تصادفات مؤثر است را کنترل کنیم و الحمدالله در چند سال گذشته توانستیم به اهداف خود برسیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان داشت: برنامهریزی داریم تا از ۹۲ سامانهای که در شهر مقدس قم در حال حاضر فعال است انشاءالله تا پایان سال به ۱۴۰ سامانه برسیم و سعی داریم که در جنبههای ایمنی حداکثر نقش خودمان را ایفا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص عابرین پیاده نیز برنامهریزیهایی داریم که گذرگاههای خاص عابر پیاده و مکانیزهشدن پلهای عابر پیاده و تجهیز آنها به آسانسور را پیگیری کنیم قرارداد ۶۰ دستگاه آسانسور منعقد شده است و توسط همکارانمان در بخش فنی و عمرانی در حال پیگیری است و تا پایان سال در این زمینه اخبار خوبی منعکس خواهد شد.
خانهزاد یزدی اظهار داشت: تقاطعهای چراغدار و هوشمند نیز در دستور کار بود و سعی کردیم در سطح شهر بتوانیم با چراغدار شدن آنها عبورومرور عابران پیاده را تسهیل کنیم همچنین در بحث توزیع ترافیک این مباحث را مدیریت کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم یادآور شد: در خصوص گذرگاههای عابر پیاده مطالعات مفصلی در حوزه حملونقل را عملیاتی کردیم بهویژه در مباحث گذر عرضی و ایمنی مدارس برنامهریزیهای خوبی انجام شده که بهتدریج شکل میگیرد و در سطح شهر شاهد آن هستیم.