خلف وعده مسئولین در عمل به تعهدات خود مبنی بر ‏واگذاری ۸۰ هکتار در پردیسان در ازای تعارض مالکیت پروژه ‏بهسازی مسیر ریل راه آهن قم موجب اعتراض مالکان خواهان اراضی ‏خود شد و تداوم کار شهرداری قم را با مشکلاتی مواجه کرد. ‏

خلف وعده مسئولین در عمل به تعهدات خود مبنی بر ‏واگذاری ۸۰ هکتار در پردیسان در ازای تعارض مالکیت پروژه ‏بهسازی مسیر ریل راه آهن قم موجب اعتراض مالکان خواهان اراضی ‏خود شد و تداوم کار شهرداری قم را با مشکلاتی مواجه کرد. ‏

در اواسط خرداد ماه سال جاری بود ‏که معاون فنی و عمرانی شهرداری قم از تجهیز کارگاه و آغاز عملیات ‏عمرانی بهسازی مسیر ریل متروکه راه‌آهن در فاز دوم خبر داد.‏

فاز دوم این پروژه شامل حد فاصل عمار یاسر تا عطاران و خیابان ‏رسالت بود و قرار بود فاز بعدی آن از عطاران تا بلوار فردوسی باشد ‏و همزمان با این طرح، احیای پل مصلی و بهسازی پل راه آهن نیز در ‏دستور کار قرار گرفت تا مسیر نمازگزاران از منطقه ۲ و ۶ راحت و ‏ایمن تر شود. ‏

اما پروژه بهسازی مسیر ریل راه آهن با خلف وعده‌هایی از سوی ‏مسئولین مواجه شد که کار شهرداری را نیز با مشکلاتی مواجه کرد و ‏به‌ دنبال حل نشدن مشکلات معارضین، در سه مرحله پروژه متوقف و ‏کانکس پیمانکار جمع‌آوری شد و به اذعان مسئولین ذی ربط شهرداری ‏قم، با تمام دستگاه‌های اجرایی مکاتباتی در این زمینه انجام شد، اما ‏هنوز هم مشکلات معارضین ملکی حل نشده است.‏

به گفته شهردار قم آن زمان به مسئولان دولتی گفته شد که با جمع ‏شدن ریل مالکان زمین‌ها خواهان زمین‌هایشان می‌شوند، چه کسی ‏می‌خواهد غرامت این زمین‌ها را بدهد، تصمیم بر این شد که ۸۰ ‏هکتار در پردیسان در ازای این تعارض مالکیت کنار گذاشته شود و به ‏محض جمع‌آوری ریل، مصوبه ۸۰ هکتار انجام نشد و مالکان خواهان ‏اراضی خودشان شدند.‏

عباس حلوایی معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در شهریورماه ‏امسال طی گفتگویی  با اشاره به پروژه ساماندهی مسیر ریل آهن ‏متروکه قم اظهار کرد: با توجه به مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور ‏شهید مصوب شد که سال ۱۴۰۰ مصوب شد که جمع‌آوری ریل از ‏ایستگاه مرکزی قم تا ایستگاه جمکران به طول ۷ کیلومتر جمع‌آوری و ‏زمین آن ضمن حل معضل تملک توسط اداره کل راه و شهرسازی به ‏شهرداری قم تحویل داده شود.‏

وی با بیان اینکه ریل‌ها در زمان خودش توسط اداره کل راه آهن ‏جمع‌آوری نشد، افزود: شهرداری مکلف به جمع‌آوری این ریل‌ها شد و ‏اقدامات لازم در دستور کار اجرایی قرار گرفت.‏

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: در مصوبات سفر ‏ریاست جمهوری، اختصاص ۸۰ هکتار از اراضی دولتی برای معوض ‏این پروژه تاکید شده بود که اجرایی نشد.‏

حلوایی‌زاده با اشاره طراحی پیاده راه برای بهسازی مسیر ریل تا بلوار ‏پیامبر اعظم (ص) در دو مرحله گفت: شهرداری قم در سال ۱۴۰۰ و ‏‏۱۴۰۱ اقدام به طراحی فضای سبز، مسیر پیاده راه در دو فاز کرده که ‏در این مسیر اماکن فرهنگی، ورزشی برای نوجوانان و جوانان در نظر ‏گرفته شده است.‏

وی با تاکید بر اینکه قرارداد این پروژه توسط شهرداری قم در دو ‏مرحله حدفاصل مصلی تا فاز ۵ عمار یاسر و از بلوار عمار یاسر تا ‏خیابان رسالت انجام و دو قرارداد ۱۷ میلیارد تومانی و ۳۲ میلیارد ‏تومانی منعقد شد، خاطرنشان کرد: به ‌دنبال حل نشدن مشکلات ‏معارضین، در سه مرحله پروژه متوقف و کانکس پیمانکار جمع‌آوری ‏شد.‏

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم یادآور شد: متن مصوبه سفر ‏رئیس‌جمهور شهید به قم درباره بهسازی مسیر ریل متروکه شفاف ‏است که بر اساس همین اداره راه و شهرسازی موظف به حل اراضی ‏معارضین است.‏

حلوایی زاده اضافه کرد: با این وجود مکاتبه با تمام دستگاه‌های ‏اجرایی انجام شده، اما هنوز مشکلات معارضین ملکی حل نشده است.‏

شهردار قم نیز در دیدار با آیت الله سبحانی که در هفته جاری انجام ‏شد، بر لزوم همکاری و همراهی همه نهادها برای به نتیجه رسیدن ‏پروژه‌ها در شهر قم از جمله پروژه بهسازی مسیر ریل راه آهن در ‏خیابان رسالت تاکید کرد و گفت: در گذشته، احداث ریل راه‌آهن مشمول ‏پرداخت غرامت نمی‌شد اما زمانی که ریل جمع‌آوری شود، مالکان ‏حقوق خود را مطالبه می‌کنند.‏

سید مرتضی سقائیان نژاد در خصوص نتیجه پروژه جمع‌آوری ریل آهن ‏در خیابان رسالت اظهار کرد: این پروژه در سفر نخست آیت الله شهید ‏رئیسی در دستور کار قرار گرفت.‏

شهردار قم تاکید کرد: آن زمان به مسئولان دولتی گفته شد که با جمع ‏شدن ریل مالکان زمین‌ها خواهان زمین‌هایشان می‌شوند، چه کسی ‏می‌خواهد غرامت این زمین‌ها را بدهد، تصمیم بر این شد که ۸۰ ‏هکتار در پردیسان در ازای این تعارض مالکیت کنار گذاشته شود.‏

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه مسئولان از شهرداری برای جمع‌آوری ‏ریل متروکه کمک خواستند، اضافه کرد: شهرداری برای انجام امور در ‏شهر وارد عمل شد، به محض جمع‌آوری ریل مصوبه ۸۰ هکتار انجام ‏نشد و مالکان خواهان اراضی خودشان شدند.‏

وی ادامه داد: به‌هرحال پروژه نباید بلاتکلیف رها می‌شد؛ بنابراین ‏برای آن طرحی بسیار زیبا تعریف شد اما در شروع کار مالکان با حکم ‏قضائی تمام کانکس‌های شهرداری را جمع‌آوری کردند.‏

شهردار قم با تاکید بر اینکه شهرداری تصمیم گرفت از سمت دیگر ‏خیابان، کار را آغاز کند که مالکان دیگری پای کار آمدند و اجازه ‏ندادند، عنوان کرد: ما برای اجرای این پروژه قول حمایت گرفته بودیم، ‏اما خلف وعده شد؛ نمی‌توان از محل عوارض مردم که برای اداره ‏شهر است، چند هزار میلیارد به یک پروژه اختصاص داد.‏

حالا مالکان این اراضی پیگیر تعیین تکلیف اوضاع خود هستند و کار ‏شهرداری نیز به دلیل عمل نکردن مسئولین به وعده‌هایشان و ‏اعتراض این مالکان متوقف شده است که بدون شک به سرانجام ‏رسیدن این پروژه حمایت دولت و مسئولین را می‌طلبد تا ضمن بهسازی ‏مسیر ریل راه آهن، خیال مالکین این اراضی نیز از اوضاع اراضی ‏خود و واگذاری آن‌ها آسوده شود.‏