قائم ‌مقام شهردار شیراز در بازدید از پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی گفت: احداث یک بزرگراه که در آن ۱۱ تونل و گالری در حال احداث است، نه تنها یک پروژه شهری بلکه کاری بزرگ در سطح ملی است.

به گزارش پردیسان آنلاین از فارس، آرش فرج‌زاده در دوازدهمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس در بازدید از پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی اظهار کرد: شیراز شهری هم‌سطح است و اینکه یک بزرگراه که در آن ۱۱ تونل و گالری در حال احداث است، کار بزرگی بوده که مقیاس آن ملی است.

وی با بیان اینکه با اهتمام ویژه‌ای که از شورای چهارم تا به امروز در شهر شیراز و مجموعه مدیریت شهری این کلانشهر وجود دارد، افزود: این اهتمام و مشارکت موجب شد تا پروژه‌ای به این مقیاس برای شهر شیراز راه‌اندازی شود تا حرکت تردد و دسترسی شمال به غرب این کلان‌شهر را تسهیل کرد و به نحوی به حوزه ترافیک شیراز طی سال‌های آینده کمک کند.

قائم مقام شهردار شیراز تصریح کرد: با راه‌اندازی ضلع جنوبی باوجود اینکه تقاطع انتهایی در شرق ناقص بود و به صورت کامل اجرا نشده بود اما بار ترافیکی بسیاری از محورهای غربی به شرقی تسهیل کرد.

فرج‌زاده ادامه داد: در اجرای پروژه بزرگراهی آیت‌الله حائری شیراز، کوه شمالی در مجاورت این پروژه قرار داد بنا بر اعلام سازمان زمین شناسی کشور، این کوه مشکلات و مسائل بسیاری برای اجرای عملیات عمرانی در بر دارد.

وی اضافه کرد: لغزشی که سال گذشته بر اساس رانش کوه در این محور رقم خورد، به گفته سازمان زمین شناسی کشور بزرگترین لغزش دومینویی کشور بود.

قائم مقام شهردار شیراز تاکید کرد: امروز تمهیدات ایمنی بسیار برای این پروژه در نظر است و در هزینه‌کرد نیز هزینه‌های اجرایی زیادی را برای مجموعه مدیریت شهری داشته است، به گونه‌ای که در لاین شمالی این بزرگراه بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان پیش‌بینی عملیات اجرایی و عمرانی بوده است.

فرج‌زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه اجرایی پروژه‌ها از درآمد شهری و عوارض پرداختی شهروندان است، این محور در آینده تردد بین شهری را تسهیل خواهد کرد.

وی از اهتمام شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار شیراز در خصوص اجرای این پروژه قدردانی کرد و افزود: به جهت تأمین ایمنی پروژه و زمان‌بر بودن عملیات احداث آن و با تأخیر به افتتاح برسد، شهردار این موضوع را مطرح کرد تا تعویق پروژه به جهت حفظ ایمنی انجام شود و سه گالری به مسیر اضافه شود.

قائم مقام شهردار شیراز تاکید کرد: شهرداری شیراز در اجرای این پروژه هزینه‌های اضافی را تقبل کرد اما حاضر نشد ریسک کوچکی برای ایمنی شهروندان بپذیرد.

فرج‌زاده اضافه کرد: وعده‌ای که مجموعه اجرایی این پروژه به شهرداری شیراز به جهت بهره‌برداری از این پروژه داده است در فصل پاییز بوده است تا تردد در مسیر غرب به شرق شیراز تسهیل شود.

پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی یک پروژه در سطح ملی است

بزرگراه آیت‌الله حائری محور مهم شریانی شیراز در جهت خروج از محور شرق به غرب است

محمد امین، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در این بازدید همچنین در سخنانی اظهار کرد: دومین مرحله از بازدید شبانه پروژه‌های عمران شهری شیراز آغاز شده است و با توجه به اینکه از فروردین سال‌جاری مرحله اول بازدید شبانه از پروژه‌های شهری طی ۱۱ مرحله بازدید صورت گرفت، مقرر شده است در مرحله دوم با افزایش پروژه‌هایی که در شیفت شب فعالیت دارند، بازدیدها از آنها صورت گیرد.

وی با اشاره به تشریح پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی افزود: پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی مقرر شده بود، باند شمالی آن در سال گذشته هم‌زمان با باند جنوبی به بهره‌برداری برسد، از سوی مدیریت شهری این تصمیم اتخاذ شد تا به جهت اطمینان بیشتر و در نظر گرفتن احتمالات به واسطه مخاطراتی که ممکن بود، این پروژه به ویژه رانش کوه در محور شمالی اتفاق بیفتد، با تأخیر ۹ ماهه پروژه باند شمالی که مسیر شرق به غرب است با اجرای تمهیدات ایمنی بیشتر به بهره‌برداری برسد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: این پروژه شامل طرح احداث سه گالری بیشتر برای این محور بود که با اضافه شدن این فضاها، مجموعاً پنج گالری احداث می‌شود و به دنبال آن ۱۱۰۰ متر عملیات دیوارگذاری انجام خواهد شد.

امین تاکید کرد: در اجرای این پروژه همواره این موضوع در دستور کار بوده است تا کار مقاوم‌سازی و ایمنی کامل پروژه لحاظ شود.

وی ادامه داد: در نخستین بازدید از این پروژه که در فروردین ماه گذشته انجام شد، عملیاتی عمرانی پروژه تکمیل شده است و با توجه به اینکه عملیات عمرانی دو گالری پیشرفت فیزیکی بیش از ۲۰ درصد داشت، اما هم اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه تکمیل و از برنامه زمان‌بندی بسیار جلوتر است.

معاون شهردار شیراز اضافه کرد: این محور از لحاظ زیرسازی و رو سازی در مرحله‌ای است که آماده اجرای روکش آسفالت است.

امین خاطرنشان کرد: تنها عملیات عمرانی باقی مانده از پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیراز، کیلومتر ۴۷۰۰ آن است که عملیات خاکبرداری و سبک‌سازی آن در سه شیفت کاری و شبانه در حال فعال است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تلاش بیشتر بتوانیم پروژه را که در سه شیفت در حال اجراست، به بهره‌برداری برسانیم.

احداث ۷ گالری در بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز همچنین در بازدید از روند اجرای فاز سه بزرگراه آیت‌الله حائری شیراز اظهار کرد: کیلومتر دو این بزرگراه طی چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در این پروژه پیش از رسیدن به تونل شهید خادم صادق جانمایی و احداث گالری‌ها و پل‌های خاص به همراه نصب تجهیزات در دستور کار است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: در این مسیر طراحی و احداث تونل شهیدان سلطانی به طول ۲۰۵۰ متر، تونل خادم صادق ۷۳۵ متر و تونل شهید شیبانی ۲۲۲ متر شده است که به بهره‌برداری می‌رسد.

امین خاطرنشان کرد: در این فاز طراحی و ساخت چهار تونل انجام می‌شود که طول تونل‌ها هزار و ۴۵۰ متر است.

وی ادامه داد: در اجرای این پروژه، همه فعالیت‌ها در روند پایانی است و با هفت گالری که به جهت اجرا مدنظر است بتوان این پروژه را به سرانجام رساند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: این پروژه را به عنوان محور مهم شریانی مرکز شهر شیراز در جهت خروج از شرق به غرب باید به بهره‌برداری رساند، چرا که با بهره‌برداری از این پروژه تسهیل ترافیک در تقاطع جام جم، بلوار شهید چمران و ورودی‌های ابیوردی، میرزای شیرازی و اتصال به بزرگراه محلاتی و کاهش حداقل ترافیک در محور بلوار دکتر حسابی را شاهد خواهیم بود.

امین اضافه کرد: با افتتاح این پروژه، کل این محور از میدان ارم، بلوار شهید چمران، میرزای شیرازی آزاد خواهد شد و ترافیک آن به سه بزرگراه سپهبد شهید سلیمانی، آیت‌الله حائری و آیت‌الله محلاتی انتقال پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: فاز سه بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی در مجموع به طول ۱۴ کیلومتر مسیر رفت و برگشت است که هفت کیلومتر از این مسیر کوهستانی بود که با این کاهش طول مسیر، فاصله شهرک بهشتی تا تقاطع جام جم به کمتر از ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرد.

بزرگراه آیت‌الله حائری شیراز، پروژه‌ای فرامنطقه‌ای است

رضا محمدیان رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شیراز نیز در ادامه اظهار کرد: شیراز شهری طولی است که ۷۰ کیلومتر طول آن است و محور غربی شرقی به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای این کلان‌شهر است.

وی در تردد به مسیر شمال غرب شیراز عملاً با یک محور اصلی تردد مواجه هستیم، افزود: با توجه به اجرای عملیات عمرانی پروژه کوهسار که از جام جم آغاز شده است و تا پل دینکان و آرین است، باید قبل از پل جهاد از کنار نهر اعظم پروژه امتداد پیدا کند تا به جاده قلات برسد و محور تردد سوم این بخش باید با ادامه عملیات عمرانی آن تکمیل کرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: با تکمیل پروژه بزرگراهی آیت‌الله حائری شیرازی بالغ بر ۱۶ کیلومتر مسیر امتداد پیدا می‌کند و به جاده بیضا_ سپیدان که تردد در شمال‌غرب شیراز را تسهیل می‌کند، متصل می‌شود.

محمدیان افزود: پروژه بزرگراه آیت‌الله حائری شیراز، پروژه‌ای فرا منطقه‌ای است، چرا که با بهره‌برداری از بزرگراه شیراز اصفهان بر ترافیک کلان‌شهر شیراز تأثیرگذار است و موضوع ترافیک شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی در پایان تصریح کرد: در بزرگراه آیت‌الله حائری شیرازی برآورد هزینه اجرا در محور شرق و غرب چهار هزار میلیارد تومان بوده است.