اقدامات جدیدی در زمینه شترداری در استان سیستان‌وبلوچستان در حال شکل‌گیری است که می‌تواند تحول بزرگی را در حوزه دام در این استان به وجود بیاورد و با حضور سرمایه‌گذاران، اشتغالزایی در دل کویر رشد قابل توجهی به خود بگیرد.

به گزارش پردیسان آنلاین از سیستان و بلوچستان، پرورش شتر یکی از گنج‌ها و قابلیت‌های این دیار است، حیوانی که با اقلیم سخت به‌خوبی سازگار بوده و از آن به‌عنوان ثروتی در کویر یاد می‌شود و این منطقه را با وجود خشکسالی‌ها به یک فرصت سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

ظرفیت پرورش شتر در سیستان وبلوچستان به دلیل مقاومت بالای این حیوان در برابر کم‌آبی فرصتی برای اشتغال و درآمدزایی جامعه محلی و حتی صادرات محصولات دامی و در نتیجه توسعه اقتصادی است.

این حیوان از لحاظ تأمین خوراک نیز هزینه کمتری نسبت به دام‌های دیگر دارد، از این رو اقدامات جدیدی در اینا استان در حال شکل‌گیری است که بتواند تحول بزرگی را در حوزه دام در استان به وجود بیاورد.

بزرگترین واحد پرورش شتر شیری پرتولید کشور در زاهدان

علیرضا دهمرده رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: شتر بلوچی و شتر جماز عمده نژاد شتر در این استان هستند و تلاش شده است تا با بهره‌گیری از برنامه تدوین شده در ارتباط با شترداری نوین و همچنین استفاده از فرصت مرز و واردات شترهای پرتولید و اجرای برنامه اصلاح نژادی، توسعه شترداری نوین در استان شتاب بیشتری به خود بگیرد و فرصت‌های شغلی جدید و درآمدزا فراهم شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیمی از شتر کشور یعنی ۷۵ هزار نفر در این استان وجود دارد، توسعه پرورش شتر شیری در استان شتاب مناسبی به خود گرفته است و با بسته‌بندی و برند مناسب به عنوان یک محصول جدید با کیفیت دارویی و غذایی می‌توان درآمد قابل توجهی برای دامداران منطقه فراهم کرد.

دهمرده تصریح کرد: بزرگترین واحد خصوصی پرورش شتر شیری کشور با ۴۲۰ نفر شتر وارداتی و تولید روزانه ۵۰۰ کیلوگرم شیر در شهرستان زاهدان فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های کارگروه شتر کشور در زمینه تولید شیر خشک شتر و با توجه به تمایل بهره‌بردار، به زودی یک واحد شتر شیری دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

پرورش شتر؛ ثروتی نهان در دل کویر سیستان‌وبلوچستان

فاز جدید مجموعه پرورش شتر با هدف توسعه و فرآوری شیر شتر

نعمت‌الله قنبرزهی، سرمایه‌گذار واحد پرورش شتر شیری در زاهدان نیز در بازدید خبرنگار پردیسان آنلاین از این واحد اظهار کرد: این واحد به عنوان بزرگترین واحد پرورش شتر شیری کشور و واحد نمونه کشوری معرفی شده است.

وی ادامه داد: ۴۱۵ نفر شتر مولد وارداتی از نژادهای سندی، لاری و مونتانی در این واحد نگهداری می‌شود و این شترها هم از لحاظ گوشت و هم از لحاظ شیر چند برابر نژاد بومی تولید می‌کنند.

قنبرزهی بیان کرد: میانگین تولید شیر روزانه در این واحد در فصل زمستان ۵۰۰ لیتر و در تابستان ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.

وی گفت: یکم تیر سال جاری مجوز فاز توسعه‌ای این مجموعه اخذ شده و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این عملیات پیش‌بینی شده است، همچنین فاز توسعه با هدف توسعه و فرآوری شیر شتر ایجاد شده و طی آن تعداد گله از ۳۲۰ نفر به دو هزار و ۱۰۰ نفر شتر افزایش پیدا می‌کند.

رشد پرورش شتر در میان عشایر سیستان و بلوچستان

شیرزاد کمالی، مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عشایر استان با داشتن جمعیت بالای شتر، رتبه بالایی در نگهداری شتر در مناطق عشایری کشور را دارند.

وی ادامه داد: وجود مراتع خوب و مستعد پرورش شتر مانند دشت سمسور و کاسکین در ایرانشهر موجب شده است که عشایر منطقه به پرورش شتر رغبت زیادی داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه منابع آب زیرزمینی در این مراتع بنابر تاکید سازمان عشایری کشور مبنی بر تشکیل میز شتر برای حمایت از عشایر و افزایش درآمد خانوارهای عشایری استان، مقرر شد حفر دو حلقه چاه مال‌داری و انتقال آب از طریق لوله‌گذاری و احداث منبع ذخیره آب و همچنین تأمین برق مورد نیاز در مرحله اول و تا پایان سال‌جاری در منطقه دشت کاسکین اجرا و عملیاتی شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، به طور متوسط در استان سیستان و بلوچستان سالیانه حدود ۴۰۰ تن گوشت و ۷۰۰ تن شیر شتر روانه بازار مصرف می‌شود و تحولات نوینی که در زمینه پرورش شتر در این استان به وجود آمده است، می‌تواند بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی این دام فراهم آورد و با حضور سرمایه‌گذاران در دل کویر سیستان و بلوچستان می‌توان رشد اشتغالزایی در خطه‌ای از کشورمان باشیم که روی ظرفیت‌های خود تمرکز کرده است.