«الکترونیکی‌سازی» در موارد بسیاری کارها را دشوار کرده است، حداقل در حوزه‌ی مسائل مربوط به کارگران، برآیند اوضاع اینگونه بوده است؛ الزام شکایت از طریق سامانه جامع روابط کار، یک بوروکراسی سرگیجه‌آور و سرگردان‌کننده را به کارگران شاکی تحمیل کرده است.

به گزارش پردیسان آنلاین، مشکلات کارگران در رسیدگی به وضعیت حقوقی خود در ادارات کار، چالشی بود که در سال‌های اخیر با گسترش سامانه‌های خدمات الکترونیکی و مجازی دولت، زمینه و بهانه برای اینترنتی شدن فرآیند شکایات و تعاملات کارگران و کارفرمایان با اداره کار را فراهم ساخت، اما در روزهای اخیر شکایاتی نیز از آن مطرح می‌شود.
یکی از حوزه‌های دولتی خدمات اداری که الکترونیکی شدن موجب بروز برخی اعتراضات و شکایات به خود آن دستگاه شده است، «سامانه جامع روابط کار» است که قرار بود به صورت مجازی کلیه خدمات مربوط به پیگیری شکایات، احراز هویت غیرحضوری کارگر و کارفرما، پیگیری دادنامه و درخواست برقراری بیمه بیکاری در آن فراهم شود. تا کارگران به جای معطل ماندن در صف‌های طویل ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناطق مختلف شهری و شهرستان‌ها، از طریق تلفن همراه هوشمند یا یارانه شخصی و کافی نت‌ها شکایات و مطالبات خود را پیگیر شوند؛ اما این امکانات و تعاریف فعلا روی کاغذ زیبا بوده و بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای کارگران هنوز عملیاتی نشده است.
«الکترونیکی‌سازی» در موارد بسیاری کارها را دشوار کرده است، حداقل در حوزه‌ی مسائل مربوط به کارگران، برآیند اوضاع اینگونه بوده است؛ الزام شکایت از طریق سامانه جامع روابط کار، یک بوروکراسی سرگیجه‌آور و سرگردان‌کننده را به کارگران شاکی تحمیل کرده است.
فرض کنید یک کارگر ساده که اطلاع چندانی از چندو چون اینترنت و کار با ابزارهای الکترونیک ندارد و اتفاقاً سه ماه تمام است که کارفرما حقوقش را نداده، مجبور به شکایت می‌شود؛ او برای شکایت به مراجع حل اختلاف ادارات کار هیچ راهی به جز ثبت دادخواست در سامانه جامع روابط کار ندارد. این کارگر اگر نتواند خودش مراحل طولانی ثبت شکایت را طی نماید، مجبور است به کافی نت‌ها مراجعه کند و برای آپلود هر مدرک مورد نیاز، مبالغی بپردازد.
پرداخت این مبالغ برای کارگرانی که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند، اصلاً ساده نیست؛ و این در حالیست که براساس قانون، صفر تا صد شکایات روابط کار بایستی برای کارگران مشمول قانون کار رایگان باشد.
در هفته‌های اخیر، کارگران بسیاری در تماس با ما از مسیر طولانی شکایت و پرداخت مبالغی به اجبار انتقاد کردند؛ اما این مسیر طولانی و پر از کاغذبازی که برای کارگران شبیه یک مصیبت تمام عیار است، تمام اشکالات سامانه جامع روابط کار نیست؛ یک مشکل اساسی دیگر، عدم ابلاغ زمان جلسه رسیدگی است که به علت عدم اطلاع کارگران باعث مختومه شدن جلسه می شود و کارگران باید تمام مراحل را دوباره طی کنند و چندین ماه دوباره برای پیگیری معطل شوند.
براساس ماده ۷ آئین نامه رسیدگی و تشکیل جلسات هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف «ابلاغ دعوت نامه و پیوستهای آن توسط واحد کار وامور اجتماعی محل و از طریق مامور ابلاغ در نشانی اعلام شده ازسوی خواهان به عمل خواهد آمد.مامور ابلاغ مکلف است حداقل سه روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه دعوت نامه و پیوستهای آنرا به شخص خوانده یا نماینده یا به یکی از بستگان وی تحویل داده ، ضمن درج نام ونام خانوادگی گیرنده دعوی نامه و اخذ امضاء یا اثر انگشت گیرنده در نسخه ثانی برگ ابلاغ ، آن را با درج مشخصات خود امضاء نموده و به واحد کار و امور اجتماعی عودت دهد .»
با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند ابلاغ، کارگران و کارفرمایان فقط باید از طریق سامانه جامع روابط کار و ارسال پیامک از زمان جلسه رسیدگی مطلع شوند و به علت عدم اطلاع رسانی پرونده ها مختومه می گردد.