به گزارش پردیسان آنلاین از کهگیلویه و بویراحمد، امروزه مسئله ترافیک در شهرها به یک چالش اساسی برای مدیریت شهری تبدیل شده است و در هر منطقهای متولیان امر راههای مختلفی را برای گریز از این معضل پیشبینی و اجرا میکنند.
شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با آنکه قدمت زیادی در شهر شدن ندارد و در رسیدن به ساختار شهری به معنای واقعی به عقیده بسیاری از کارشناسان راه درازی را در پیش دارد.
الحاق مناطق حاشیهای شهر نظیر مادوان، بلهزار، مهریان، تلخسرو، سرابتاوه و سایر مناطق به حوزه شهری یاسوج جمعیت شهر را از ۱۵۰ هزار نفر به ۳۳۰ هزار نفر افزایش داده و این مهم در سایه کمبود منابع مالی فصل جدیدی از چالشها را پیشروی شهرداری یاسوج باز کردهاست.
به گفته سید هدایت اکبری، رئیس شورای شهر یاسوج، این شهر بعد از مشهد دومین شهر مهاجرپذیر کشور است و در ایجاد زیرساختها برای رفاه شهروندان نیاز به همکاری و توجه در بحث تأمین منابع مالی دارد.
یکی از موارد و مطالبات شهروندان شهر یاسوج نگرانی از ترافیک نه تنها در حال حاضر بلکه در آینده نهچندان دور است، موضوعی که به عقیده کارشناسان اگر فکری بهحال آن نشود در طی دو تا سه سال آینده، روی خشن و خسته کننده خود را به نمایش میگذارد.
۳۰ درصد از مشکلات ترافیکی به فرهنگ رانندگی بر میگردد
کیوان آشنا، شهردار یاسوج با تأیید نگرانی معضل ترافیک یاسوج به خبرنگار پردیسان آنلاین میگوید: نمیتوان گفت که معضل ترافیک بهطور کامل به نبود زیرساختها مربوط میشود، طبق نظر کارشناسان ۳۰ درصد از مشکلات ترافیک یاسوج به فرهنگ رانندگی برمیگردد.
وی میافزاید: در راستای کمک به حل معضل ترافیک برنامهریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار دادیم.
آشنا تصریح میکند: یکی از راهحلهای کوتاه مدت ایجاد تقاطع، دور برگردان در سطح شهر بوده و تعریض بلوارها و نیز تغییر شکل هندسی میادین نظیر میدان جهاد و بلوار شهید مطهری را بهعنوان برنامه میان مدت دنبال کردیم.
وی با اشاره به برنامهریزی بلندمدت برای کاهش ترافیک شهر یاسوج اضافه میکند: تسریع در روند پروژههای عمرانی در ایجاد کمربندیها را در دستور کار داریم.
شهردار یاسوج با بیان اینکه یکی از پروژههای مهم عمران شهری یاسوج پروژه ۴۵ متری آیتالله ملکحسینی است، ادامه میدهد: این پروژه بهطول ۵/۵ کیلومتر در دست ساخت بوده و فاز نخست این پروژه به طول ۱/۵ کیلومتر آماده آسفالت است.
تعریض خیابان جمهوری طرحی کهنه اما راهگشا
آشنا یکی دیگر از پروژههای مهم شهری یاسوج را اتصال ۴۵ متری سروک به چهارم بشار میداند و میگوید: این پروژه با پیشرفت مناسبی در حال اقدام است و با به پایان رسیدن آن بار زیادی از ترافیک در ورودی اکبرآباد و میدان آریوبرزن برطرف میشود.
وی اتصال بلوار کشاورز به جاده اصفهان را یکی دیگر از برنامههای بلندمدت شهرداری جهت رفع مشکل ترافیک میداند و تصریح میکند: این پروژه کلنگزنی شده و علاوه بر کاهش ترافیک به ایجاد ارزش افزوده، رونق گردشگری و ایجاد اشتغال کمک میکند.
شهردار یاسوج در ارتباط با آخرین وضعیت تعریض بلوار جمهوری که در واقع یکی از مسیرهای اصلی دسترسی به آبشار یاسوج، سالمآباد و بلوار آرم است، میگوید: توافقات نسبت به خرید املاک در این مسیر انجام و در کمیسیون ماده پنج مورد توافق قرار گرفته و در صورت تأیید در کمیسیون تطبیق تا زمان مشخص شده، تملک صورت میگیرد و عملیات آغاز میشود.
اتصال ۴۵ متری سروک به جاده یاسوج_شیراز
یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در باب معضل ترافیک یاسوج با اشاره به تعریف هشت راهکار برای کاهش ترافیک به خبرنگار پردیسان آنلاین میگوید: اقدامات مناسبی از قبیل تعریض معابر، تغییر شکل هندسی میادین و تعریف و اجرای معابر جدید در دست اقدام است.
وی میافزاید: یکی از پروژههای مهم جهت کاهش بار ترافیکی یاسوج اتصال ۴۵ متری سروک به پل چهارم بشار بوده که این مهم در دست اقدام است و اتصال این مسیر به جاده یاسوج به شیراز انجام میشود.
رحمانی اجرای بلوار آیتالله ملکحسینی را از دیگر پروژههای مهم عمران شهری در مرکز استان میداند و تصریح میکند: تکمیل پل سوم بشار و راهاندازی باند دوم این پل نیز با همکاری راه و شهرسازی در دست اقدام است و منابع لازم برای اجرای این پروژه تأمین میشود.
وی خاطرنشان میکند: در رایزنیهای انجام شده در مرکز، مقرر شده دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژههای عمران شهری و روستایی اختصاص داده شود که سهم شهرداری یاسوج در این مورد قابل توجه است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از برنامهریزی جهت ایجاد مسیر دوبانده در قالب ساماندهی رودخانه بشار خبر داد و میافزاید: اجرای این مسیر علاوه بر کاهش ترافیک موجب رونق گردشگری میشود.
تقسیم بار ترافیکی روی نقاط کم رفتوآمد
عیسی شهامت، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با حمایت از طرحهای اجرایی شهرداری یاسوج به خبرنگار پردیسان آنلاین میگوید: تغییر شکل هندسی میادین، تعریض بلوارها و تعریف و اجرای معابر جدید راهی مناسب برای گریز از ترافیک است.
وی معتقد است جهت رفع مشکل ترافیک ایجاد روگذر و زیرگذر الزامی نیست و میتوان با تغییر شکل هندسی، تعریض و اجرای معابر جدید، بار ترافیک را روی مناطق کم رفتوآمد تقسیم کرد.
به گزارش پردیسان آنلاین، با توجه به رشد سریع جمعیت و مهاجرت گسترده به یاسوج، مسئله ترافیک دیگر تنها یک هشدار آیندهنگرانه نیست، بلکه به یک دغدغه روزمره برای شهروندان تبدیل شده است، مجموعه اقداماتی که شهرداری و استانداری در قالب طرحهای کوتاهمدت و بلندمدت دنبال میکنند، میتواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، همراهی شهروندان، اصلاح فرهنگ رانندگی و نگاه جامع به توسعه شهری است، اگر این سه ضلع همزمان پیش بروند، میتوان امید داشت که یاسوج در مسیر رشد و توسعه، گرفتار گرههای کور ترافیکی نشود.