قیمت شمش فولادی، میلگرد و سنگ آهن چین در آخرین هفته ماه می ۲۰۲۴ افت چهار تا هفت دلاری داشت و در این میان تنها بهای زغال سنگ کک‌سازی افزایش یافت. طبق پیش‌بینی‌ها قیمت محصولات فولادی در چین با آغاز ماه ژوئن به دلیل گرمای هوا برمدار نزول قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، قیمت محصولات فولادی چین هفته گذشته روند متفاوتی را تجربه کرد و بهای تولیداتی مانند ورق گرم فولادی ثابت ماند. قیمت محصولاتی از قبیل میلگرد، شمش فولادی و سنگ آهن نیز نزولی شد و در این میان تنها بهای زغال سنگ کک‌سازی افزایش یافت.

پایان ماه می ۲۰۲۴ با افت قیمت محصولات فولادی در چین

ثبات قیمت ورق گرم فولادی چین

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت ورق گرم فولادی در بازار داخلی چین در بیست و یکمین هفته سال ۲۰۲۴ بدون تغییر ماند و هر تن ورق گرم هفته گذشته با بهای ۳۸۳۰ یوان معادل ۵۲۹ دلار به فروش رسید. قیمت صادراتی این محصول نیز بدون تغییر حدود ۵۴۰ دلار در هر تن باقی ماند. در مقابل قیمت ورق گرم فولادی در معاملات آتی با تحویل اکتبر ۲۰۲۴ نزولی شد، به طوری که نرخ هر تن آن با ۶۴ یوان یعنی ۹ دلار کاهش به ۳۸۴۰ یوان یا ۵۳۰ دلار رسید. نبود تقاضا برای ورق گرم فولادی چین چه در بازار داخلی و چه جهانی دلیل اصلی ثبات قیمت این محصول محسوب می‌شود.

ریزش قیمت شمش فولادی، میلگرد و سنگ آهن

قیمت هر تن شمش فولادی چین در ۳۱ امین روز ماه می با افت ۵۰ یوانی یا هفت دلاری به ۳۵۱۰ یوان در تن معادل ۴۹۴ دلار رسید. همچنین بهای شمش فولادی در معاملات آتی با موعد تحویل اکتبر ۲۰۲۴ حدود ۸۲ یوان در تن یا ۱۲ دلار در تن کاهش یافت و درمجموع با قیمت ۳۷۰۶ یوان در تن یا ۵۲۱ دلار در تن به فروش رسید.

هفته گذشته از بهای هر تن میلگرد نیز چهار دلار کاسته شد تا این محصول به نرخ ۳۸۱۰ یوان در تن یا ۵۲۶ دلار در تن عرضه شود. قیمت هر تن میلگرد در معاملات آتی نیز افت ۷۱ یوانی یا ۱۰ دلاری تجربه کرد. کاهش قیمت مواد اولیه علت اصلی ریزش قیمت شمش فولادی و میلگرد در چین محسوب می‌شود.

در ادامه باید به قیمت سنگ آهن در چین اشاره کرد که بهای هر تن از این محصول در آخرین روزهای ماه می شش دلار کاهش یافت. در جست‌وجوی علت ریزش قیمت سنگ آهن مشخص شد دولت چین در ۲۹ می مقرراتی برای کنترل تولید فولاد تحت برنامه اقدام برای صرفه‌جویی در انرژی و کاهش کربن اعلام کرد که این مقررات در میزان مصرف سنگ آهن در این کشور تأثیرگذار است. علاوه‌بر این عرضه بیش از حد سنگ آهن و سطح بالای ذخایر این محصول در بنادر چین، قیمت سنگ آهن را سرکوب کرد. بر اساس آمار منتشر شده، موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین در روز ۳۰ ماه می ۰.۸۵ میلیون تن افزایش یافت و به ۱۴۵.۵ میلیون تن رسید.

افزایش قیمت زغال سنگ کک‌سازی

قیمت زغال‌سنگ کک‌سازی در ۳۱ می سه دلار در هر تن بالا رفت و به ۲۴۲ دلار در هر تن رسید. رشد تقاضا برای زغال سنگ کک‌سازی و پیش‌بینی محدود کردن محموله‌های صادراتی زغال سنگ در ماه ژوئن دو دلیل اصلی رشد قیمت این محصول عنوان می‌شود.

چشم‌انداز قیمت محصولات فولادی در هفته اول ژوئن ۲۰۲۴

به اعتقاد فولادسازان چینی فعالیت‌های ساختمانی در این کشور با فرارسیدن تابستان و گرم شدن هوا کند خواهد شد و به دنبال این موضوع تقاضا برای میلگرد افت پیدا می‌کند. از طرفی افت قیمت میلگرد بر بهای دیگر محصولات چینی نیز اثرگذار است و انتظار می‌رود بهای محصولات فولادی در چین طی اولین هفته ماه ژوئن ۲۰۲۴ برمدار نزول قرار گیرند.

پایان ماه می ۲۰۲۴ با افت قیمت محصولات فولادی در چین