به گزارش پردیسان آنلاین، در دل شهرهای پرهیاهو و شلوغ ایران، آلودگی هوا به یک معضل جدی تبدیل شده است که نفسهای شهروندان را به شماره انداخته است؛ این آلودگیها بهعنوان یکی از چالشهای جدی و روزافزون در کلانشهرهای ایران بهویژه در تهران، اصفهان و مشهد به معضلی تبدیل شده است که سلامت عمومی و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار میدهد.
با افزایش جمعیت و توسعه صنعتی، میزان آلایندهها در هوا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این موضوع نیاز به راهکارهای فوری و مؤثر را بیش از پیش نمایان میسازد؛ در این میان، تاکسیهای برقی به عنوان نجاتبخشانی سبز و پاک، نویدبخش آیندهای روشن و سالم برای شهرها هستند. این وسایل نقلیه نهتنها به کاهش آلودگی هوا کمک میکنند، بلکه به آرامش روحی و روانی شهروندان نیز میافزایند.
تاکسیهای برقی، با صدای نرم و بیصدا، به آرامی در خیابانها حرکت میکنند و به جای دود و آلودگی، هوای تازه و پاک را به ارمغان میآورند؛ این تغییر در ناوگان حملونقل عمومی، نهتنها به بهبود کیفیت زندگی شهری کمک میکند، بلکه بهعنوان نمادی از پیشرفت و نوآوری در ایران شناخته میشود.
در اصفهان، با سرمایهگذاریهای کلان و عزم راسخ شهرداری، شاهد ورود این تاکسیهای سبز به خیابانها هستیم. این حرکت، نهتنها به کاهش آلایندگی کمک میکند، بلکه به فرهنگسازی در زمینه استفاده از انرژیهای پاک نیز میانجامد.
شهرداری اصفهان، با درک این ضرورتِ حیاتی، از چهار سال پیش، عزم خود را جزم کرده است تا از تمام ظرفیتهای خود برای بهبود کیفیت نفسهای شهر استفاده کند؛ این مسیر، نه با انتظار برای معجزه، که با گامهای عملیاتی و سرمایهگذاریهای کلان پیگیری شده است.

اصفهان، سنگر سبز مبارزه با آلودگی هوا
سال جاری، شهرداری اصفهان با اختصاص مبلغی چشمگیر معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان به اقدامات حملونقلی، پایههای برنامههای خود را بر کاهش آلایندگی و آلودگی صوتی استوار کرده است و از آنجا که سهم عمده آلودگی هوای شهر، به دودِ اگزوزِ خودروها بازمیگردد، تمرکز اصلی بر نوسازی و برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی قرار گرفته است.
اصفهان، شهر اولینها، این بار نیز پیشگام شده و با تأمین اعتبار ۹۰ میلیارد تومانی برای ورود ۱۸۰ «پاکسی» (تاکسیهای برقی)، نمونهای بیسابقه در کشور را به نمایش گذاشته است؛ ورود نخستین بسته تاکسیهای برقی در اواخر سال گذشته و سپس دومین بسته با ۱۳۰ دستگاه، نویدبخش آیندهای پاکتر است.
وعده شهرداری برای افزودن ۳۰۰ دستگاه دیگر تا پایان سال، همچنین اخبار خوب در زمینه اتوبوسهای برقی، شور و امید ویژهای بین شهروندان این کلانشهر بهدنبال داشته است.
خبر خوش اینکه این حرکت، تنها به عرصه مدیریتی محدود نمانده است و مردم فرهنگساز اصفهان نیز در سبد خرید خود، بهسمت خودروهای برقی گرایش یافتهاند. آمارها گواهی میدهند که فروش خودروهای برقی در اصفهان رکورد زده و تعداد این خودروها از ۱۰۰ دستگاه به ۶۰۰ دستگاه افزایش یافته است که رشدی پنج برابری را در کمتر از ۵ ماه نشان میدهد.
شهرداری اصفهان توسعه ایستگاههای شارژ را با سرعت در دستور کار قرار داده و هماکنون ۶۲ ظرفیت شارژ برای خودروهای برقی در شهر فراهم است تا دغدغه مالکان این خودروها را برطرف کند.
مجموعه این اقدامات، اصفهان را پس از تهران، به پیشتاز بی رقبای برقیسازی حملونقل عمومی در کشور تبدیل کرده است و تجربه موفق اصفهان میتواند چراغ راهی برای سایر کلانشهرهای ایران باشد، البته به شرط آنکه حمایتهای دولتی و تسهیلات ویژه برای رانندگان نیز بهصورت مستمر مورد توجه قرار گیرد.

گامهای جسورانه شهرداری اصفهان بهسوی هوشمندسازی و پاکی؛ از تاکسیهای برقی تا اتوبوسهای سبز
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار پردیسان آنلاین میگوید: بر اساس مطالعات انجام شده امروز بیشترین هزینه در سبد هزینههای مردم و هزینههای عمومی حتی بخش دولتی در حوزه حملونقل است که در این راستا بسیاری از صنایع و مجموعهها متمرکز بر این حوزه هستند.
وی با اشاره به اینکه زمانی گونههای حملونقل محدود بود، اما امروز شکلهای مختلف آن وجود دارد و فراوانی یافته است، میافزاید: تاکنون در کشور به این موضوع یا توجه نمیشد یا تا کنون در بخش هزینهها رقم بالایی برای آن در نظر گرفته نمیشد، اما اگر قدم از این کشور بیرون بگذاریم، میبینیم بیشترین هزینه در حوزه حمل و نقل انجام میشود، حتی بیشتر از اسکان، غذا و پذیرایی، علت آن این است که همه انسانها میل دارند، که از خدمات بهتری در این حوزه برخوردار باشند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکنون سمت و سوی حرکت مدیریت شهر به سوی حملونقل پاک است و این موضوع فقط به تاکسی برقی خلاصه نمیشود، زیرا در روزهای آینده قرارداد وارد شدن اتوبوسهای برقی به شهر نهایی میشود، خاطرنشان میکند: وقتی سیستم و شکل کار را تغییر میدهیم، همه خدمات آن حوزه هم باید تغییر پیدا کند؛ شارژ خودروهای برقی در کنار ورود این خودروها خود به نوعی یک پروژه است و از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد.
قربانی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه در آغاز مسیر هستیم، مشکلاتی در این بخش وجود دارد و از نزدیک همه مشکلات را از زبان تاکسیرانان شنیدهام، ادامه میدهد: زمانی وقتی که گاز مایع تنها در یک ایستگاه در اصفهان ارائه میشد، شاهد صفهای طولانی بودیم که به مرور مشکلات آن حل شد و به طور قطع در حوزه خودروهای برقی نیز مشکلات برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه بعد از تهران در هیچ کلان شهر دیگری به این ترتیب که اصفهان در این موضوع ورود کرده ورود، هیچ شهری ورود نداشته است، تصریح میکند: از رانندگان تاکسی درخواست داریم به واسطه آنکه در سطح شهر بیشتر حضور دارند، بهترین دیده بان برای مدیریت شهر اصفهان باشند و هر مشکلی در شهر میبینید با ۱۳۷ در میان بگذارند.

تاکسیهای برقی و حملونقل عمومی؛ ۲ رویکرد متفاوت برای یک هدف مشترک
مهرداد تقیزاده، دکترای حملونقل و ترافیک و رئیس انجمن حملونقل پاک و پایدار ضمن ابراز خرسندی از حرکت شهرداریها به سمت رسیدن به هوای پاک به خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار میکند: باید به این سوال پاسخ دهیم که با خرید تاکسی برقی انتظار چه دستاوردی را داریم؛ تمام کسانی که این ایده را مطرح میکنند، بیشتر برای دستیابی به هوای پاک و جلوگیری از آلایندگیها است، من نیز با بهکارگیری تاکسیهای برقی مخالف نیستم، بههرحال قدمی بهسمت جلو است، اما زمان بهکارگیری تاکسیهای برقی مهم است.
وی با تأکید بر اینکه تاکسیهای برقی باید در راستای یک برنامه جامع و هدفمند به کار گرفته شوند، میافزاید: اگر هدف جلوگیری از آلودگی هوا باشد، اقدامات مهمتری وجود دارد که باید انجام شود، همانطور که سایر کشورها عمل کردند و پس از سروسامان دادن به وضعیت حملونقل، سراغ تاکسیهای برقی رفتند.
معاون اسبق حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید میکند: تقویت سیستم حملونقل عمومی، افزایش سهم حملونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، عامل بزرگی است که منجر به کاهش آلودگی هوا، بهبود و سرعت در رفتوآمد و اصولی شدن آن میشود، همچون اقدامی که تمام کشورهای پیشرفته پیش از ورود تاکسیهای برقی انجام دادند.
تقیزاده با اشاره به اهمیت تقویت سیستم حملونقل عمومی و ضرورت یکپارچگی در طراحی و اجرای آن تاکید میکند: تقویت سیستم حملونقل عمومی یک حرکتی است که بدون وجود ابهام در رابطه با تاکسیهای برقی، اثرگذاری بسیاری در کاهش آلودگی هوا دارد و در واقع با اقدام سادهتر، کمهزینهتر و پیچیدگی کمتر به نتایج بهتری میرسیم.
وی با بیان اینکه ممکن است این سوال مطرح شود که در شهر وسایل حملونقل عمومی داریم و در حال حاضر باید بهسمت تاکسیهای برقی برویم، خاطرنشان میکند: ممکن است در شهری مترو، تراموا و بیآرتی وجود داشته باشد، اما سیستم حملونقل عمومی مناسب باید یکسری شاخصها را داشته باشد.
دکترای حملونقل و ترافیک با اشاره به شاخصهای سیستم حملونقل عمومی میگوید: باید یکپارچگی در طراحی و اجرای سیستم رعایت شده باشد، اگر سیستمی را طراحی و اجرا میکنیم، باید ناوگان کافی بهکار بگیریم تا به سرفاصله حدود دو دقیقه در زمان پیک برسیم؛ سرفاصله زمانی بالا مردم را برای استفاده نکردن از خودروی شخصی مجاب نمیکند، سرفاصله مناسب موجب کاهش ازدحام میشود، همچنین باید پوشش شبکه مناسب باشد، در حدی که برای مردم سهولت استفاده داشته باشد.
تقیزاده با بیان اینکه میان تمام شهرهای، شهری که بیشترین هزینه حملونقل عمومی را انجام داده تهران است و بیشترین تعداد خطوط مترو را دارد و پس از آن اصفهان، مشهد و تبریز است، ادامه میدهد: با این وجود باید پاسخ داد شهر تهران هنوز چه میزان با وضعیت مطلوب سیستم حملونقل عمومی فاصله دارد.
وی با بیان اینکه در تهران تنها پنج درصد یک سیستم حملونقل عمومی ویژه این شهر فراهم است، میگوید: این مورد را در جلساتی با حضور مسئولان شهرداری بیان کردم و همه به درستی آن پی بردند، در نتیجه باید تمرکز را بر ارتقای سیستم حملونقل عمومی بگذاریم تا شاهد تحول عظیم باشیم.
رئیس انجمن حملونقل پاک و پایدار با اشاره به یکپارچگی سیستم حملونقل شهر تهران خاطرنشان میکند: حدود ۳۸ شاخص برای یکپارچگی با استفاده از تجارب جهانی شناسایی شده است، از این ۳۸ شاخص تنها شش شاخص در کشور ما شناخته شده است که تمام شش شاخص نیز در یک شهر پیاده نشده است، اکنون فرض میکنیم هر شش شاخص در شهر تهران پیاده شده باشد، درواقع میزان یکپارچگی در شهر تهران ۲.۴ درصد است.
تقیزاده اظهار میکند: تهران که از تمام شهرها در حوزه حملونقل عمومی بیشتر هزینه کرده است، با ارفاق حداکثر پنج درصد یک حملونقل عمومی مطلوب را دارد، در واقع سایر شهرها زیر پنج درصد هستند، در نتیجه باید این سیستم را ارتقا دهیم و زمانی که به ۷۰ تا ۸۰ درصد یک سیستم مطلوب رسید، آن زمان میتوان سراغ تاکسیهای برقی رفت.
وی بر لزوم حمایتهای دولتی و تسهیلات ویژه برای رانندگان تاکسیهای برقی تأکید میکند و میگوید: با همکاری و همیاری تمامی نهادها و شهروندان، میتوانیم به یک سیستم حملونقل عمومی پایدار و دوستدار محیط زیست دست یابیم که نه تنها به بهبود تجربه سفر برای شهروندان کمک میکند، بلکه به عنوان الگویی برای دیگر کلانشهرهای ایران نیز شناخته خواهد شد.
رئیس انجمن حملونقل پاک و پایدار از مسئولان شهری میخواهد که با توجه به تجارب جهانی و نیازهای واقعی شهروندان، گامهای مؤثری در راستای بهبود سیستم حملونقل عمومی بردارند تا اصفهان و دیگر شهرها به سمت آیندهای سبز و پایدار حرکت کنند.
به گزارش پردیسان آنلاین، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی با استفاده از تاکسیهای برقی میتواند به بهبود تجربه سفر برای شهروندان منجر شود؛ با توجه به سرمایهگذاریهای کلان شهرداری اصفهان در این زمینه و افزایش تعداد تاکسیهای برقی، این شهر بهعنوان یک الگو برای دیگر کلانشهرهای ایران شناخته میشود که در این مسیر حمایتهای دولتی و تسهیلات ویژه برای رانندگان تاکسیهای برقی میتواند به تسریع این روند کمک کند و به ایجاد یک سیستم حملونقل عمومی پایدار و دوستدار محیط زیست در ایران منجر شود.