حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی به خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین گفت: کرونا بشریت را از هوسرانی و سرکشی دور می‌کند و به سوی خدا می‌خواند و هراس از کرونا فطرت بسیاری از مردم را بیدار می کند. لذا به سوی دعا و استغاثه و قربانی کردن و امدادرسانی به فقرا سوق داده می شود. وی […]

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی به خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین گفت: کرونا بشریت را از هوسرانی و سرکشی دور می‌کند و به سوی خدا می‌خواند و هراس از کرونا فطرت بسیاری از مردم را بیدار می کند. لذا به سوی دعا و استغاثه و قربانی کردن و امدادرسانی به فقرا سوق داده می شود.

وی افزود: دوران کرونا به بشریت یادآوری کرد که نعمت‌های فراوانی دارد ولی به آنها توجه نمی‌کند. نعمت سلامتی و آرامش، ارتباط محبت‌آمیز و صمیمانه مانند دست دادن، در آغوش گرفتن، حضور در مهمانی‌ها و مجالس جشن و عزا بخشی از این نعمت هاست که در ایام کرونایی از دست می رود و انسان احساس تنهایی و وحشت می‌کند.

نویسنده تفسیر قرآن مهر ادامه داد: هر چند که انسان فراموشکار است و ممکن است بعد از مدتی که عافیت یافت، بار دیگر فطرت پاک، مهرورز و خداشناس خود را فراموش کند و به رذایل اخلاقی روی آورد و قرآن این حالت انسان را با یک مثال در آیات ۶۷ تا ۶۹ سوره اسراء به تصویر ‌کشیده است.

«و هنگامی که در دریا به شما زیان رسد، هرکسی را که جز او بخوانید، (از نظر شما) گم می‏شود و هنگامی که شما را به خشکی نجات بخشد، روی می‏گردانید و انسان، بسیار ناسپاس است! آیا ایمن شدید از این که در کنار خشکی شما را در زمین فروبرد یا طوفان شن را بر شما بفرستد، سپس هیچ کارساز (و نگهبانی) برای خود نیابید؟! یا ایمن شدید از این که بار دیگر شما را به آن (دریا) بازگرداند، و تندباد شکننده‏ای بر شما بفرستد و شما را به خاطر کفرتان غرق سازد، سپس به خاطر آن (غرق سازی)، برای خود هیچ خونخواهی در برابر ما نیابید؟!».

کرونا باعث تجدیدنظر بشریت در اخلاق و تربیت شد

رضایی اصفهانی گفت: شیوع ویروس کرونا بشریت را به تجدید نظر در اخلاق و تربیت وادار می‌کند و غفلت فرعونی و نمرودی و قارونی بشر را می‌شکند. به عبارت دیگر اکثریت خاموش هفت میلیاردی بشریت این ناتوانی ابرقدرت‌ها را در برابر این امتحان الهی می‌بینند و پوچی شعارهای بشردوستانه آنها را در می‌یابند و از این به بعد کمتر شیفته ظواهر فریبنده آنان می‌شوند.

وی افزود: انسان قرن بیستم به خاطر پیشرفت‌های صنعتی، نظامی و اقتصادی برخی کشورها به ویژه در غرب، بسیار مغرور و متکبر شده بود و با همین روحیه پا به قرن بیست و یکم میلادی گذاشت و گویا برخی افراد فریاد فرعونی «من خدایی» سر می‌دادند که در آیه ۲۴ سوره نازعات به آن اشاره شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی ادامه داد: در همین تمدن غرب برخی دیگر فریاد نمرودی سر می‌دادند و ادعای مبارزه با خدای متعال داشتند چنان که در آیه ۲۵۸ سوره بقره می بینیم و برخی دیگر همچون قارون فریاد سرمستی شادمانه سر می‌دادند که گنج های بسیاری داشتند و قرآن داستان این انسان متکبر را در آیه ۷۶ سوره قصص بیان کرده است.

وی افزود: در دنیای به ظاهر متمدن و طرفدار حقوق بشر، با بی‌شرمی بر مظلومان فلسطین، یمن، میانمار، بحرین و سایر کشورهای مظلوم می‌تازند و نسل‌کشی، کودک‌کشی و مظلوم‌کشی رسم روزگارشان شده است. غارت منابع نفت مسلمانان و معادن در آفریقا عادی شده است و فرعونیان با پول همین منابع و با چراغ سبز قارون‌صفتان، جنگ‌افزارهای پیشرفته آماده می‌کنند و بمب بر خانه‌های مسلمانان می‌ریزند.

 رضایی اصفهانی اضافه کرد: همانگونه که خدا با نمرودیان، فرعونیان و قارون‌های زمان برخورد کرد و نمرود سرکش را با پشه‌ای کوچک از پای درآورد، نمرودیان و فرعونیان قرن بیست و یکم یعنی آمریکا و غرب را با موجودی ذره بینی و به اندازه یک حبه قند پنج گرمی زمین‌گیر کرد و ثروت قارون‌های زمان یعنی کشورهای عرب خلیج فارس و انگلیس و آمریکا را نابود کرد به گونه ای که برای اولین بار قیمت نفت در دنیا منفی شد. یعنی نه تنها ارزشی نداشت بلکه هر کس بخواهد نفت خود را بفروشد و کشتی و انبار را تخلیه کند باید پولی به خریدار بدهد.

این پژوهشگر و مترجم قرآن ادامه داد: تاریخ بار دیگر نشان داد که طغیان و سرکشی در برابر خدا پایانی ذلت‌بار دارد و در آیه هشتم سوره منافقون می خوانیم که عزّت فقط برای خدا و برای فرستاده ‏اش و مؤمنان است‏. ویروس کرونا با همه خسارت‌هایش این درس را به بشریت داد که انسان با همه پیشرفت‌ها و صنایع نظامی‌اش در برابر یک ویروس کوچک ناتوان است.

افزایش موعودگرایی پس از کرونا

استاد حوزه علمیه گفت: قرن‌هاست که ادیان الهی وعده ظهور منجی را به بشریت مظلوم و تشنه می‌دهند و در این رابطه در هر دین و مذهبی تصویری از موعود آخرالزمان در ذهن‌ها نقش بسته است و از طرف دیگر این ویروس به بشریت ثابت کرد که ابرقدرت‌ها ناتوان هستند و نمی‌توانند بشریت را حتی در برابر چالش ویروس کوچکی مدیریت کنند.

وی افزود: وقتی دولت‌های بزرگ در برابر چنین ویروس کوچکی زمین‌گیر شدند و بهداشت، ‌اقتصاد، روابط اجتماعی و بسیاری دیگر از مسائل بشریت در خطر قرار گرفت و هراس و ناامیدی بشریت را فرا گرفت؛ همگان متوجه نور امید موعود می‌شوند و مسیحیان، مسیح منجی را فریاد می‌زنند و مسلمانان مهدی موعود (عج) را می‌خوانند.

رضایی اصفهانی اضافه کرد: از این ‌رو در گزارش های خبری و دعاهای مردم دنیا می بینیم که موعودگرایی و توجه به امام عصر(عج) بیشتر شده و او را می‌خوانند تا بیاید و مدیریت جهان را به دست گیرد و ظلم و تاریکی‌ها را از جهان بزداید و نور الهی را بر مردم زمین بتاباند که همین توجهات و دعاها مقدمه ای است تا زمینه ظهور آن حضرت بهتر فراهم شود.