سید علی عبداللهی در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در حاشیه بازدید از سومین دوره نمایشگاه فناوری و نوآوری «فننما ۱۴۰۴» که همزمان با بیستوششمین دوره نمایشگاه اتوکام در اصفهان برگزار شده است، اظهار کرد: جای خوشحالی است که در اصفهان شاهد چنین رویدادهای مهمی هستیم، هوش مصنوعی ظرفیت فوقالعادهای برای تحول در تمام صنایع دارد، حوزه حملونقل بار نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه در اصفهان میتوانیم از هوش مصنوعی در چند حوزه کلیدی استفاده کنیم، افزود: از جمله بهینهسازی مسیر تردد؛ با کمک هوش مصنوعی میتوان با تحلیل حجم ترافیک لحظهای، وضعیت آب و هوا، محدودیتهای تردد، حتی اطلاعات مربوط به پروژههای عمرانی، بهترین و سریعترین مسیر را برای خودروهای باری پیشنهاد بدهد که این بهمعنای کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان با اشاره به مدیریت ناوگان در شهر اصفهان گفت: با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی، میتوانیم وضعیت تمام خودروهای باری را بهصورت لحظهای رصد کنیم، این به افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها کمک میکند.
عبداللهی با اشاره به اقدامات سازمان حملونقل بار در راستای هوشمندسازی تصریح کرد: چالشهایی وجود دارد که مهمترین آن نیاز به دادههای دقیق و جامع، هزینههای اولیه پیادهسازی سیستمها و نیاز به متخصصان مجرب است، اما خبر خوب اینکه سازمان حملونقل بار اصفهان بهشدت به سمت «هوشمندسازی» حرکت کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار و دوربینهای نظارتی برای رصد تردد استفاده میکنیم که پایه و اساس جمعآوری داده برای هوش مصنوعی است، همچنین، در حال بررسی و پایلوت کردن پروژههایی برای بهینهسازی مسیر با استفاده از الگوریتمهای اولیه هوش مصنوعی هستیم، در آینده نزدیک، شاهد استفاده گستردهتر از تحلیل دادههای ترافیکی برای پیشبینی و مدیریت بهتر خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این نمایشگاه بهدنبال جذب ایدهها و همکاری با شرکتهای دانشبنیان فعال در این حوزه هستیم، گفت: این نمایشگاه فرصتی استثنایی برای دیدار با فعالان حوزه فناوری، شرکتهای نوآور و دانشگاهیان است، بهدنبال شناسایی راهحلهای جدید و اثباتشده در زمینه هوش مصنوعی برای حملونقل هستیم، انتظار داریم بتوانیم با این نمایشگاه، همکاریهای جدیدی را آغاز کنیم.
عبداللهی تاکید کرد: آینده حملونقل بار اصفهان با هوش مصنوعی، آیندهای روانتر، ایمنتر، پاکتر و اقتصادیتر است؛ تصور کنید شهری که در آن تردد خودروهای باری نه تنها مزاحمتی ایجاد نمیکند، بلکه بهصورت هوشمند در خدمت اقتصاد و رفاه شهروندان است و این همان چشماندازی بوده که ما با کمک فناوری و هوش مصنوعی دنبال میکنیم.