حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی به خبرنگار معارف پردیسان نوین گفت: مقاومت سختی هایی دارد که تحمل این سختی ها نیازمند امیدبخشی و بشارت دادن است و در آیه ۳۰ سوره فصلت می بینیم که خدا هفت مژده به انسان های مقاوم داده است. در این آیه آمده است ان الذین قالوا ربنا الله ثم […]

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی به خبرنگار معارف پردیسان نوین گفت: مقاومت سختی هایی دارد که تحمل این سختی ها نیازمند امیدبخشی و بشارت دادن است و در آیه ۳۰ سوره فصلت می بینیم که خدا هفت مژده به انسان های مقاوم داده است. در این آیه آمده است ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا یعنی کسانی که بگویند پروردگار ما الله است و سپس استقامت بورزند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند. البته به زبان آوردن جمله ربنا الله که با اعتقاد و باور همراه باشد، لوازمی دارد که این لوازم مشکلاتی را بر سر راه انسان پدید می آورد.

وی افزود: کسی که این جمله را می گوید، یعنی معتقد است که خالق جهان فقط پروردگار است و همه هستی، آفریده اوست؛ همه امور انسان نیز به دست اوست و صاحب اختیار حقیقی است و به همین دلیل چنین کسی در برابر غیر خدا کرنش نخواهد کرد. همچنین تدبیر امور، نحوه زندگی انسان و نسخه دادن برای چگونه زیستن از شئون پروردگار است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان ادامه داد: وقتی گفتیم ربناالله یعنی تربیت و پرورش و راه زندگی ما در انحصار خداست و دنیاگرایان نمی توانند در این حوزه ها دخالت و انسان را تسلیم خود کنند؛ در حالی که اهل دنیا به دنبال استثمار انسان هستند و به همین منظور یک سبک زندگی متناسب با دیدگاه های خود پیشنهاد می کنند. به همین دلیل نخستین مشکل کسی که می گوید ربناالله، آن است که اهل دنیا در برابر او قد علم می کنند.

وی افزود: او می خواهد تسلیم خدا باشد ولی اهل دنیا می گویند باید تسلیم ما باشی، او می خواهد در سطح زندگی فردی و اجتماعی به نسخه هایی عمل کند که اولیای الهی در اختیارش گذاشته اند ولی اهل دنیا می گویند باید به نسخه های ما عمل کنی. او می خواهد در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در نظام تربیتی و سایر نظام های اجتماعی چشم به راه نسخه های خدا باشد ولی اهل دنیا نسخه های متفاوتی پیشنهاد می کنند و او را به زور به سمت این نسخه ها سوق می دهند و در اینجا مساله استقامت و مقاومت معنا پیدا می کند.

این حافظ قرآن اضافه کرد: خدا هفت مژده به این انسان ها عنایت فرموده که اولین مژده این است که فرشتگان به آنان بشارت می دهند که هیچ ترسی از  آینده نداشته باشند و بشارت دوم این است که نسبت به آنچه در گذشته از دست داده اند، هیچ اندوهی نداشته باشند. بشارت به بهشت و یاری خدا و فرشتگان در دنیا و آخرت نیز سومین و چهارمین بشارت است و فرشتگان به این انسان ها می گویند که در دنیا در کنار شما هستیم و در آخرت نیز یاور شما خواهیم بود.

وی ملت ایران را مصداق این آیه دانست و افزود: فراهم بودن هرگونه نعمت مادی و معنوی در بهشت از دیگر مژده های فرشتگان است و هفتمین بشارت نیز این است که این انسان ها مهمان پروردگاری بخشنده و مهربان هستند. البته بشارت های قرآن به اهل استقامت فراوان است که می توان به آیه ۱۲۵ سوره آل عمران اشاره کرد که خدا به اهل صبر و تقوا بشارت می دهد که آنان را با پنج هزار فرشته یاری می کند و البته توانایی فرشتگان برای ما قابل درک نیست یا در جایی دیگر می فرماید خدا با سپاهیانی که شما نمی بینید، به حمایت از شما خواهد پرداخت. در دوره انقلاب نیز دیدیم که شن های صحرای طبس جنود الهی بودند که هواپیماهای آمریکا را سرنگون کردند.

دولابی تاکید کرد: در روزگار ما نیز مساله استقامت و سختی های راه مصادیق بسیاری داشته که باعث شده عده ای خسته و عده ای پشیمان شوند و عده ای نیز از راه برگردند. در عرصه بین الملل کسانی بودند که زمانی در خط مقدم مبارزه با صهیونیست ها بودند ولی به مرور زمان به مزدوران رژیم صهیونیستی تبدیل شدند. در داخل کشور نیز کسانی بودند که زمانی سفارت آمریکا و لانه جاسوسی را اشغال ولی بعد ابراز پشیمانی کردند و این مساله نشان می دهد که مسیر بندگی خدا و مسیر ربناالله نیازمند استقامت است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: کسانی که اهل استقامت بودند، طعم شیرین استقامت را چشیدند و حضرت امام خمینی (ره) از روز اول تا روز آخر با استواری در برابر فشارهای داخلی و خارجی ایستادگی کرد. رهبر انقلاب در این زمینه فرمود که تا روزهای آخر زندگی حضرت امام(ره) هیچ کسی در حرف و عمل ایشان نشانی از افسردگی، تردید، خستگی و وادادگی پیدا نکرد. بسیاری از انقلابی های دنیا وقتی از دوران جوانی خارج می شوند و به پیری می رسند، دچار تردید و محافظه کاری میشوند و گاهی حرف های اصلی خود را پس می گیرند ولی بیانیه های امام در سال های آخر عمر حتی از سخنان سال ۴۲ ایشان گاهی انقلابی تر و تندتر و قوی تر بود.