مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: درصورتی که قطعه‌ای از خودروی برقی خارجی معیوب شود باعث خروج ارز هنگفتی برای تامین می‌شود؛ یکی از اصلی‌ترین مزیت خودروهای داخلی ممانعت از خروج ارز کشور است.

حبیب بدیچی با اشاره به اینکه در زمینه تولید انواع خودروهای برقی فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: درحال حاضر انواع کامیونت، وانت، مینی‌بوس و نفربرهای چهار تا ۲۳ نفر را تولید می‌کنیم که نقل‌وانتقال در اماکن سیاحتی و زیارتی با این نوع خودرو انجام می‌شود. نزدیک به ۱۲ سال است که به صورت جدی فعالیت می‌کنیم و درحال تکمیل بازار هدف در ایران هستیم.

وی در رابطه با حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: حمایت‌ها تا حدی تاثیرگذار بوده و کماکان نیاز به حمایت‌های بیشتر وجود دارد. این شرکت دانش‌بنیان تقریباً یک مجموعه مستقل و خودکفا بوده و ارگان خاصی از این مجموعه حمایتی انجام نداده است. بیشتر تلاش‌ها از سمت مجموعه بوده و مدیرعامل شرکت تلاش بسیاری برای رشد مجموعه انجام داده است.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: بزرگترین مشکل کشور نبود زیرساخت خودروهای برقی است البته همه کشورهای درحال توسعه درگیر این موضوع هستند ولی کشور ما باید زودتر به نقطه مورد نظری که همه جهان به‌دنبال آن هستند، برسد. ایران در زمینه خودروهای برقی و انرژی‌های‌تجدیدپذیر آن‌گونه که باید و شاید ظاهر نشده است. نیاز به حمایت دولت از شرکت‌هایی که پتانسیل بالاتری برای فعالیت دارند محسوس است.

بدیچی خاطر نشان کرد: مزیت خودروهای برقی داخلی نسبت به محصولات خارجی، نیازسنجی شرکت داخلی نسبت به بازار ایران است و هر خودرو با هدفی معین تولید می‌شود. به طور مثال مردم چین قدهای کوتاه‌تری نسبت به ایرانی‌ها دارند و خودرویی که در چین تولید می‌شود نشیمن‌گاه پایین‌تری دارند و زاویه کمر تا پای مسافر مناسب مردم ایران نیست ولی خودروهای داخلی طبق رنج قدی مردم ایران تولید می‌شود. قطعات تولیدی محصولات داخلی در بازار به آسانی تامین می‌شود و درصورتی که قطعه‌ای از خودروی برقی خارجی معیوب شود باعث خروج ارز هنگفتی برای تامین می‌شود؛ یکی از اصلی‌ترین مزیت خودروهای داخلی ممانعت از خروج ارز کشور است.