مدیر مجموعه عاشورائیان با اشاره به مهم‌ترین دغدغه نوجوانان در هیئات گفت: مهم‌ترین اولویت نوجوانان در هیئات، جدی گرفتن آن‌ها و دیدنشان است و زمانی احساس تحقق این امر را دارند که برایشان برنامه‌ریزی و به آن‌ها مسئولیت داده شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، در دین اسلام فرصت‌ها و زمان‌هایی وجود دارد که علاوه بر بعد دینی و مذهبی، جنبه تربیتی نیز دارد و می‌توان از آن بهره‌برداری‌های متنوعی کرد؛ محرم و صفر از جمله این زمان‌هایی است که از رایحه و رنگ تربیتی و معنوی ویژه برخوردارند.

اما در این میان باید به این نکته مهم توجه داشت که‌شرط بهره‌برداری از این فرصت‌ها توجه به اقتضائات و شرایط زمانه است به این معنا که نمی‌توان با مفاهیم و راهکارهای دهه‌ها و سال‌های قبل مباحث را پیش برد، بر این اساس نیاز است که هیئات و مجموعه‌های فرهنگی این تغییرات زمانه را در دستور کار قرار دهند و طبق آن‌ها برنامه‌ریزی‌های خود را پیش ببرند.

نرگس میزبانی که یکی از جوانان دغدغه‌مند حوزه نوجوان و جوان است، با اشاره به دغدغه‌های این قشر درباره جذابیت هیئات اظهار می‌کند: زمانی یک هیئت جذاب خواهد بود که به محتوا، شکل و وجهه آن توجه شود، اما امروزه برخی هئیت‌ها معمولی و قدیمی جلو می‌روند و از آنجا که مخاطب و پامنبری‌هایشان بیشتر افراد مسن هستند، محتوای جلسات به احکام و داستان عاشورا محدود می‌شود و با لحن یکنواخت جلو می‌رود که این برای یک نوجوان خسته‌کننده است.

وی ادامه می‌دهد: از سویی در هیئت‌های قدیمی مکان خاص و زیبایی برای کودکان وجود ندارد و اگر بچه‌ها سرو صدا کنند، دعوایشان خواهند کرد که بنشینند، اما اگر همه هئیت‌ها بتوانند مکانی را با عنوان مهد فراهم کنند و مربی جوانی که حوصله، خلاقیت، ایده و توانایی ارتباطات با کودکان را داشته باشد را بیاورند وضعیت بهتر خواهد شد.

نوجوانان هیئتی را جدی بگیریم!

هیئات به فکر نوجوانان هم باشند

این جوان تصریح می‌کند: محتوای هیئت باید با فکر امروزی جوانان و نوجوانان هم‌راستا باشد تا جایی که گاهی به سوالات و نیازهای آن فرد بپردازد و حل شود، چراکه همه دغدغه این قشر را می‌دانیم اما به آن اهمیت نمی‌دهیم و هیئت زمینه خوبی برای پرداختن به این موضوعات است.

میزبانی می‌گوید: بهتر است کار هیئت دست جوانان و نوجوانان و با نظارت یک فرد باتجربه باشد تا جوانان بهتر بدانند چه کنند، چراکه وقتی خود این قشر در کار هستند می‌دانند نوجوانی که می‌خواهد در جمع بیاید از چه چیزهایی خوشش می‌آید و آن‌ها را دوست دارد، همچنین سخنران عنصر مهمی است که باید ویژگی‌هایی از جمله سوال مطرح کردن و توانایی شناخت دغدغه و موضوعات و جوانان را داشته باشد و یکنواخت صحبت نکند.

نوجوانان هیئتی را جدی بگیریم!

همه گروه‌ها سوار کشتی امام حسین (ع) می‌شوند

با توجه به دغدغه‌های مذکور، زمانی که به هیئات و مجموعه‌های فرهنگی نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که عاشوراییان یکی از مجموعه‌های موفق در این عرصه است. علی عشوری، مدیر این مجموعه به خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: کشتی امام حسین (ع) برای تمام گروه‌ها و سلایق جامعه است و بر این اساس ارتباط کودکان و بزرگسالان با امام حسین (ع) منحصربه‌فرد است.

وی با بیان اینکه در مباحث دینی و اخلاقی مبحثی نداریم که طیف مخاطبان آن این چنین گسترده باشد، می‌افزاید: نوجوانان نیز همچون بزرگسالان به‌راحتی امکان ارتباط با هیئت دارند و بر این اساس جذابیت هیئت برای نوجوانان، فرصتی است که امکان استفاده از آن را داریم.

مدیر مجموعه عاشوراییان خاطرنشان می‌کند: حضور هم‌سن‌وسالان کنار یکدیگر جذاب است و در این راستا هیئت نیز چنین کارکردی دارد که می‌توان برای انتقال مفاهیم دینی از این بستر استفاده کرد.

نوجوانان هیئتی را جدی بگیریم!

این هیئت امیدآفرینی را محور قرار داده است

عشوری با تاکید بر اینکه یکی از اساسی‌ترین بخش‌های عاشوراییان نوجوانان هستند که برای آن برنامه‌ریزی می‌شود و بر این اساس موضوع محوری سال جاری امید و امیدآفرینی است، می‌گوید: یکی از دلایل ناامیدی در جامعه امروز را نبود مدیریت صحیح و در نتیجه ناامیدی قشر جوان از ماندن پای کار کشور می‌دانیم که این بحث را محور قرار دادیم و مخاطب اصلی‌مان نیز نوجوانان هستند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع را در چند بحث از جمله هیئت تلویزیونی پیش بردیم و بر این اساس در هیئت تلویزیونی حدود ۳۰ نوجوان با کارشناسی مذهبی به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند، بحث بعدی نیز هیئت است که در بخش‌های مختلف آن از پاتوق دانش‌آموزی کافه مکانیک تا اتاق فراری که برنامه‌ریزی کردیم انتقال محتوا را پیش می‌بریم.

نوجوانان هیئتی را جدی بگیریم!

نوجوانان را جدی بگیریم!

مدیر مجموعه عاشوراییان با اشاره به مهم‌ترین دغدغه نوجوانان در هیئات عنوان می‌کند: مهم‌ترین اولویت نوجوانان در هیئات، جدی گرفتن آن‌ها و دیدنشان است و زمانی احساس تحقق این امر را دارند که برایشان برنامه‌ریزی و به آن‌ها مسئولیت داده شود.

عشوری با اشاره به تأثیر تغییرات جامعه بر هیئات بیان می‌کند: روند جامعه بر هیئات تأثیرگذار نیست، بلکه هیئتی تأثیرگذار است که فرزند زمان خود باشد یعنی بر مبنای تغییر و تحول جامعه خود را به‌روزرسانی کند و بر این اساس اگر قرار است هیئتی تأثیرگذار باشد، باید طبق تغییر و تحولات خود را به‌روز کند که طی کردن این روند از دغدغه مسئولان ناشی می‌شود.

نوجوانان هیئتی را جدی بگیریم!

به گزارش پردیسان آنلاین، هیئت یکی از بهترین بسترها برای ارتقای توان و دانش نوجوانان و جوانان است و بر همین اساس با سپردن مسئولیت به کودکان و نوجوانان می‌توان آن‌ها را نه‌نها برای فعالیت‌های مذهبی، بلکه برای ورود به عرصه اجتماعی آماده کرد، اما اصلی‌ترین شرط برای تحقق این امر، علاوه بر هم‌افزایی میان پیرغلامان و جوانان، توجه به جوانان امروز و در نظر گرفتن الزامات و شرایط زندگی آن‌ها است.