به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سیر نخستین قطار کانتینری چین به مقصد بندر خشک آپرین، هفته گذشته در حالی رقم خورد که حامل حیاتی ترین محموله حال حاضر کشور بود. به دنبال نیاز مبرم کشور به ساخت نیروگاههای خورشیدی در راستای کاهش ناترازی برق، قطار کانتینری چین با بار تجهیزات لازم برای راه اندازی نیروگاههای خورشیدی طی ۱۵ روز به بندر خشک آپرین در تهران رسید.
در اهمیت راه اندازی قطار باری ترانزیتی میان چین و ایران مطالب متعددی به رشته تحریر در آمده و میتوان گفت که درک خوبی از چرایی راه اندازی و استمرار سیر قطار چین به ایران ایجاد شده است.
اما حمل باتریهای خورشیدی و دیگر ادوات لازم برای راه اندازی نیروگاه برق، اهمیتی استراتژیک برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده که نشان از افزایش نقش آفرینی بیشتر حمل و نقل ریلی در توسعه زیرساختهای حیاتی کشور دارد.
ناترازی برق و اهمیت یافتن مسیری کوتاه میان ایران و چین
مسأله ناترازی انرژی به ویژه در بخش صنعت برق، به مهمترین معضل پیش روی کشور تبدیل شده است. اگرچه تا سال گذشته، توانیر برای تأمین برق واحدهای صنعتی دچار مشکلاتی گسترده بود، اما این ناترازی امروز به بخش برق مصرفی منازل مسکونی نیز تسری یافته که موجب ایجاد نگرانیهای گسترده آن هم در آستانه ورود به فصل تابستان شده است.
از سوی دیگر، تحریمهای اقتصادی وضع شده علیه ایران طی سالهای اخیر، مانع از خرید قطعات مورد نیاز برای ساخت نیروگاه شده و همین امر سبب شده تا تهران برای ساخت این نیروگاهها از چین کمک بگیرد.
عباس علی آبادی وزیر نیروی دولت چهاردهم، هفته گذشته طی سخنانی از تقاضای ۸۰ هزار مگاوات برق در کشور سخن گفت. این در حالیست که به گفته وی، تاکنون قطعات لازم برای ساخت تنها ۲۹۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ۵ استان کشور فراهم و آماده نصب شده است؛ رقمی که فاصله بسیار زیاد و معناداری با نیاز برقی مطرح شده از سوی آقای ویز دارد.
اکنون در ظاهر وزارت نیرو قراردادی بزرگ و بلند مدت با شرکتهای چینی برای تأمین ادوات لازم جهت راه اندازی نیروگاههای خورشیدی متعدد در ایران به امضا رسانده که قطار حامل این ادوات از چین نیز در هم راستا رهسپار کشور شده است.
نکته دیگر اینکه محدودیتهای اعمال شده در بنادر چین در پی تحریمهای اقتصادی وضع شده علیه تهران، مانع از بارگیری بهموقع کشتیهای ایرانی در بنادر این کشور طی سالهای اخیر شده است. همچنین حمل بار از مسیر دریایی درخوشبینانه تربن حالت حدود ۳۰ روز و در برخی شرایط نیز ۵۰ روز زمان خواهد برد. حال آنکه اساساً با توجه به مبرم بودن وضعیت ناترازی، امکان تخصیص زمان کافی به حمل دریایی برای حمل پنلهای خورشیدی وجود ندارد.
حمل سریع و مستمر روزانه قطار چین به ایران نشانگر ایفای نقش گستردهتر راه آهن در امین نیازهای حیاتی کشور به ویژه در بخش زیرساختها است. اگرچه طی سالهای گذشته عمده بار وارداتی کشور از طریق جاده یا دریا وارد ایران میشد، اما اکنون مزایایی چون امکان حمل سریع بارهای حجیم در راه آهن، این نکته را به اثبات رسانده که نه دریا و نه جاده، هیچکدام از قابلیت مانور بالای راه آهن در تأمین نیازهای حیاتی و مبرم کشور برخوردار نیستند.
از سوی دیگر، استراتژی راه آهن برای ساخت خطوط فرعی متصل کننده کارخانههای بزرگ کشور همچون فولادیهای اصفهان، یزد یا گیلان، مجتمعهای بزرگ کشت و صنعت همچون شیرین عسل و دیگر موارد مشابه، نشانگر عزم صنعت ریلی کشور برای تأمین نیازهای زیرساختی و مبرم نقش آفرین در امنیت اجتماعی است.
نباید فراموش کرد که نیاز امروز کشور به رفع ناترازی و ساخت نیروگاههای جدید با کمک راه آهن در حال انجام است. امید است پس از عبور کشور از بحران انرژی، مسئولین همچنان این نقش آفرینی بزرگ را به یاد داشته و در توسعه مسیرها و ناوگان ریلی کشور ذرهای درنگ نکنند