قاری بین‌المللی قرآن گفت: رسانه‌ها می‌توانند در درازمدت تاثیر به‌سزایی در ایجاد و گسترش یک فرهنگ داشته باشند و از این ظرفیت باید در مسابقات قرآنی در مرحله شهرستانی استفاده شود.

مسعود نیکدستی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین درباره چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف در مرحله شهرستانی اظهار کرد: اگر متصدیان و متولیان مسابقات قرآن به اهمیت این مسئله و ضرورت برگزاری آن به بهترین شکل ایمان کامل داشته باشند، این مسابقات می‌تواند به عنوان یک نیرو محرکه برای فعالان قرآنی باشد.

وی افزود: علاقه‌مندان به این مسابقات از مدت‌ها قبل برای حضور در رقابت‌ها تمرین می‌کنند که این موجب پیشرفت کیفیت آن‌ها است.

این قاری بین‌المللی با تاکید بر ضرورت حضور مردم در فضای مسابقات عنوان کرد: در چند سال گذشته استقبال مردم از مسابقات شهرستانی کاهش یافته درحالی که نحوه برگزاری مسابقات باید به گونه‌ای باشد که مردم با آن درگیر شوند؛ ایجاد تعامل با مساجد پرتعداد شهر می‌تواند در افزایش گرایش مردم به حضور در فضای مسابقات مؤثر باشد.

وی افزود: برخورد با مسابقات قرآن نباید وظیفه‌محور و آماری باشد، بلکه باید با ایجاد کارگروه‌های مؤثر برای درگیر شدن مردم با مسابقات تلاش کرد؛ در صورت حضور مردم در مسابقات می‌توانیم شاهد افزایش کیفیت رقابت‌ها باشیم.

نیکدستی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی نقش مؤثری در افزایش حضور مردم دارند، گفت: با برنامه‌ریزی مناسب با کمترین هزینه می‌توان در راستای افزایش مشارکت مردم در مسابقات شهرستانی اقدام کرد و این مستلزم آن است و متولیان موضوع به این مسئله اهمیت دهند؛ نباید با این مسابقات مثل یک برنامه اداری برخورد شود.

وی ادامه داد: همکاری برگزارکنندگان این مسابقات با مراکز قرآنی می‌تواند در زمینه افزایش اطلاع‌رسانی و نیز افزایش حضور مردم در فضای مسابقات مؤثر باشد.

این قاری بین‌المللی با اشاره به اهمیت تبلیغات محیطی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی در ارتباط با مسابقات شهرستانی باید به گونه‌ای باشد که علاوه‌بر داوران و شرکت‌کنندگان در رقابت‌ها، مردم و سایر اقشار جامعه نیز از برگزاری آن اطلاع داشته باشند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها ابزار مناسبی برای گسترش یک فرهنگ هستند، گفت: رسانه‌ها می‌توانند در درازمدت تأثیر بسزایی در ایجاد و گسترش یک فرهنگ داشته باشند و از این ظرفیت باید در مسابقات قرآنی در مرحله شهرستانی استفاده شود.

نیکدستی عنوان کرد: باید به مسابقات شهرستانی به عنوان یک کار پایه‌ای توجه ویژه داشت، چراکه این رقابت‌ها می‌تواند تأثیر بسیاری در انگیزه قرآن‌آموزان سطح شهر داشته باشد.

وی با اشاره به راه‌های افزایش کیفیت مسابقات در سطح شهرستان بیان کرد: برخی افراد حاضر در مسابقات از مؤسسات قرآنی بوده و برخی دیگر از جلسات سنتی به این مرحله رسیده‌اند؛ هر گروه نیازمند برنامه‌ریزی مجزا برای اطلاع‌رسانی و حضور در مسابقات هستند.

این قاری بین‌المللی افزود: فضای حضور قرآن‌آموزان در مسابقات باید باز باشد تا شاهد افزایش انگیزه در آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به حضور رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در این دوره از مسابقات بیان کرد: برای ایجاد فرهنگ باید بر سنین جوان و نوجوان سرمایه‌گذاری کرد و رقابت بین نوجوانان تأثیر بیشتری نسبت به افراد در رده‌های سنی بالاتر دارد.

نیکدستی خطاب به نوجوانان حاضر در این رقابت‌ها خاطرنشان کرد: نباید به بی‌مهری جامعه نسبت به فعالان قرآنی توجه کرد؛ قرآن کتابی است که هیچ فردی را گمراه نمی‌کند و برای این کتاب و صاحب آن باید در این زمینه تلاش کرد.

وی افزود: نوجوانان قرآنی نقش پیامبری دارند، چراکه عمل آن‌ها مانند پیامبر اکرم (ص) تلاوت کلام الهی برای مردم است و از این بابت باید به خود افتخار کنند.