به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، چشمانداز آتی مؤسسات آموزش عالی در سال ۲۰۲۱ از موضوعاتی است که متخصصان آموزش عالی به آن در گزارش «کیواس» پرداختهاند. با ورود به سال ۲۰۲۱ از متخصصان آموزش عالی درباره ادامه بحران کرونا ویروس و شرایط آموزش عالی نظرسنجی شد این نظرسنجی از مارس ۲۰۲۰ در حال اجرا است […]
به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، چشمانداز آتی مؤسسات آموزش عالی در سال ۲۰۲۱ از موضوعاتی است که متخصصان آموزش عالی به آن در گزارش «کیواس» پرداختهاند.
با ورود به سال ۲۰۲۱ از متخصصان آموزش عالی درباره ادامه بحران کرونا ویروس و شرایط آموزش عالی نظرسنجی شد این نظرسنجی از مارس ۲۰۲۰ در حال اجرا است و تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۶۸ پاسخ جمع آوری شده است.
در جدیدترین گزارش از این نظرسنجی ۴۲۵ پاسخ دهنده از مؤسسات آموزش عالی در ۶۱ کشور به بررسی نظر متخصصان آموزش عالی در مورد جذب دانشجویان بینالمللی در سال ۲۰۲۱، چگونگی تأثیر واکسن و چگونگی برنامهریزی برای کاهش خطرات ناشی از ویروس کرونا در مؤسسات آموزشی خود پرداختهاند.
یکی از بخشهایی که به طور قابل توجهی تحت تأثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته است حرکت دانشجویان و جذب دانشجویان بینالمللی بوده است. قابل درک است که محدودیتهای سفر و اقدامات قرنطینهای پتانسیل و جریان بازار بینالمللی دانشجویی را در سال ۲۰۲۰ محدود کرد.
چشمانداز آموزش عالی در سال ۲۰۲۱
در سال ۲۰۲۱، متخصصان آموزش عالی در حالی که پایبند به مسائل مرتبط با اقدامات ایمنی در برابر کرونا هستند در عین حال به دنبال افزایش فرصتهای جذب دانشجو نیز هستند.
وقتی از آنها سوال شد که چه چشم اندازی میبینند بسیار یا تا حدی خوشبین بودند. ۲۹ درصد احساس بی طرفی داشتند که این موضوع به این مفهوم است که بسیاری از دانشگاههای جهان احساس خوش بینی محتاطانه دارند و با احتیاط برای دورههای جذب دانشجو در سال ۲۰۲۱ برنامهریزی میکنند.
اقلیت قابل توجهی تا حدودی بدبین بودند (۱۹ درصد) و فقط تعداد کمی از پاسخ دهندگان بسیار بدبین بودند (۸ درصد).
به مرور زمان که بحران ویروس کرونا تغییر میکند، جذب دانشجویان بینالمللی در سال ۲۰۲۱ هم متفاوت به نظر میرسد، اما به نظر میرسد متخصصان آموزش عالی با احتیاط خوش بین هستند یا منتظرند ببینند که این تغییرات چگونه انجام میشود.
برای گسترش دامنه جذب دانشجو از آنها پرسیده شد که آیا مؤسسه آنها به دنبال تنوع بخشیدن به کشورهای مبدا برای پذیرش دانشجو هست یا خیر که ۵۱ درصد گفتند آری. این موضوع نشان میدهد که ۵۱ درصد به دنبال تنوع در کشورهای منبع خود برای جذب دانشجوی بینالمللی هستند، ۲۱ درصد مطمئن نیستند، ۱۷ درصد این اقدام را در نظر دارند و فقط ۱۱ درصد مخالف این ایده هستند.
در این نظرسنجی سوال شد که کشور شما برای تشویق دانشجویان بینالمللی به تحصیل در کشورتان کدام یک از موارد را باید انجام دهد که ۵۶ درصد آسانتر شدن دریافت ویزای دانشجویی را اعلام کردند.
از دیگر محبوبترین اقدامات دولتها، ایجاد مراودات مسافرتی با تعداد بیشتری از کشورها (۴۸ درصد)، تمدید مدت زمان ویزاهای کار پس از تحصیل (۴۴ درصد)، تنظیم بورس تحصیلی بیشتر برای دانشجویان بینالمللی (۴۴ درصد)، اطمینان از نبود نیاز به قرنطینه هنگام ورود به کشور (۲۱ درصد)، آسانتر کردن اقامت دائم (۱۸ درصد) بود.
اما اینکه در سال ۲۰۲۰ دانشگاهها چگونه تغییرات خود را اجرایی کردند نیز موضوع مهمی است. در واقع وقتی به سال ۲۰۲۰ نگاه میکنیم، میبینیم که جذب دانشجویان بینالمللی به طور قابل توجهی تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفت.
متخصصان آموزش عالی درباره جذب دانشجویان بینالمللی در مؤسسات خود گفتهاند که کمتر از حد انتظار جذب کردهاند. در واقع ۳۰ درصد اظهار داشتند که به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظار دانشجو جذب کردهاند، ۲۹ درصد کمی کمتر و ۲۷ درصد به همان اندازه که پیش از این دانشجو جذب میکردند در سال ۲۰۲۰ نیز جذب کردند.
با توجه به ماهیت گسترده و ویرانگر بحران ویروس کرونا این واقعیت که ۲۷ درصد سطح مورد انتظار خود را برای جذب داشتهاند و ۱۵ درصد بیش از حد انتظار، نشانگر نویدبخش قدرت بازار بینالمللی دانشجویی است.
۶۰ درصد دانشجویان بینالمللی از سفر میترسیدند
آن دسته از پاسخ دهندگانی که اظهار داشتند کمتر از حد انتظار دانشجویان بینالمللی جذب کردهاند، به دلایل مختلفی اشاره کردهاند.
۶۰ درصد از دانشجویان بینالمللی از سفر میترسیدند، ۵۸ درصد از دانشجویان قادر به سفر به کشور خود نبودند، ۴۳ درصد نمیخواستند به صورت آنلاین تحصیل کنند، ۴۳ درصد تحصیل خود را به سال تحصیلی بعدی موکول کردند، ۳۴ درصد قادر به دریافت ویزای تحصیلی نبودند، ۱۶ درصد میخواستند به کشورهای دیگر بروند و ۳ درصد نتوانستند در امتحانات اولیه شرکت کنند.
عنصر دیگری که دانشگاهها به دلیل بحران ویروس کرونا مجبور به تغییر در آن شدند، توانایی انجام آزمونهای زبان انگلیسی بود. با توجه به محدودیتها و فاصله اجتماعی، دیگر امکان آزمون حضوری وجود نداشت و بسیاری از دانشگاهها ترجیح دادند این شرایط را نادیده بگیرند و از برنامههای مهارت آموزی زبان برای آزمون مهارت زبان دانشجویان استفاده کنند.
۱۸ درصد از پاسخ دهندگان تاکید کردند که دانشجویان بینالمللی را بدون گذراندن کامل آزمون زبان جذب کردند اما ۵۱ درصد نیز دانشجویان را به دلیل عدم مهارت آزمون زبان نپذیرفتند.
در این بازار پیچیده، برخی از دانشگاهها دانشجویان را ترغیب میکنند که به آنها تخفیف، امتیاز یا مشوق ادامه تحصیل میدهند.
گام اصلی دانشگاهها ارائه تخفیف در شهریه بود، زیرا بسیاری از دانشجویان به دلیل محدودیتهایی که برای تحصیل در زمان بحران کرونا داشتند انتظار تخفیف قابل توجهی را از سوی دانشگاهها داشتند. ۲۵ درصد از متخصصان دانشگاهها گفتند که تخفیف دادهاند، ۴۵ درصد گفتند که چنین نکردهاند و ۳۰ درصد مطمئن نبودند.
از پاسخ دهندگان همچنین خواسته شد تا مشخص کنند که آیا آنها قصد دارند به دانشجویان جدید بینالمللی برای شروع تحصیلات خود به صورت آنلاین تخفیف دهند که ۲۹ درصد اظهار داشتند که این کار را انجام میدهند، ۴۴ درصد رد کردند و ۲۸ درصد مطمئن نبودند.
تأثیر واکسن کرونا در آموزش عالی سال ۲۰۲۱
همچنین از متخصصان آموزش عالی خواسته شد تا در مورد تأثیر احتمالی معرفی و رواج واکسنهای ویروس کرونا در سراسر جهان، خصوصاً در رابطه با جذب دانشجو و بازگشت آموزش حضوری پیش بینی داشته باشند که ۶۱ درصد از متخصصان آموزش عالی مورد بررسی اظهار داشتند که استفاده از واکسنهای کرونا جذب دانشجویان بینالمللی را آسانتر میکند.
این نشان میدهد که متخصصان آموزش عالی در مورد تأثیر واکسنهای ویروس کرونا در جذب دانشجویان بینالمللی و اثرات آن برای بخش آموزش عالی احساس مثبتی دارند و باز هم چشمانداز مثبتی را که بسیاری از دانشگاهها برای سال پیش رو نشان دادهاند، تکرار میکنند.
از پاسخ دهندگان خواسته شد حدس بزنند که آیا ورود و رواج واکسن کرونا باعث بازگشت کامل آموزش حضوری میشود و چه مدت این زمان به طول میانجامد که بخش قابل توجهی (۴۶ درصد) معتقدند که این امر در ۱۲ ماه آینده اجازه بازگشت کامل به دانشگاه را میدهد در حالی که ۲۱ درصد معتقدند که این امکان ظرف ۶ ماه آینده خواهد بود.
اقلیت قابل توجه دیگر (۱۹ درصد) معتقدند که واکسن امکان بازگشت کامل به آموزش حضوری را فراهم میکند اما این اتفاق در طی دو سال آینده اتفاق میافتد. جالب اینجاست که فقط ۶ درصد معتقدند که اجازه بازگشت کامل به آموزش حضوری را نخواهد داد.
با ورود به سال ۲۰۲۱ دانشگاهها میتوانند از دانش و بینشی که در طول سال ۲۰۲۰ به دست آوردهاند استفاده کنند تا استراتژی ویروس کرونا را برای سال آینده پیش بینی کنند.
دانشگاهها طیف وسیعی از اقدامات را برای محدود کردن ویروس کرونا در دانشگاه اجرا کردند، از جمله نصب دستگاههای ضدعفونی کننده در دانشگاه (۷۷ درصد)، اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی در دانشگاه (۷۶ درصد).
دانشگاهها اقدامات دیگری که شامل اجباری کردن ماسک برای کارکنان و دانشجویان (۷۳ درصد)، قرار دادن علائم برای نشان دادن حداقل فاصله برای دور ماندن از دیگران (۶۸ درصد) و ارائه تجهیزات حفاظت شخصی برای پرسنل (۵۲ درصد) نیز به انجام رساندند.
فراتر از همه این اقدامات، دانشگاهها دورههای آموزشی خود را به صورت آنلاین ارائه دادند.
۶۹ درصد دانشگاهها دورههای درسی را به صورت آنلاین تغییر دادند. ۵۵ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که آنها برنامههای زمانی منعطفی را برای دانشجویان بینالمللی طراحی کردند. این تغییرات برای سازگاری با بحران، به طور قابل توجهی تجربه آموزشی دانشجویان بینالمللی را بهبود میبخشد.
در نظرسنجی کیواس از متخصصان آموزش عالی نیز خواسته شد تا بیان کنند که آنها فکر میکنند دانشگاه آنها در حمایت از دانشجویان بینالمللی در طی شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه مؤثر بوده است و تنها ۱۱ درصد فکر میکنند دانشگاه آنها بسیار مؤثر عمل کرده است.
در سال ۲۰۲۱، مؤسسات آموزش عالی نیاز دارند که دانشجویان را حمایت کنند زیرا هنوز بسیاری از کشورها شاهد افزایش میزان شیوع کرونا هستند.
هنوز ۷۰ درصد دانشگاهها بسته هستند
از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا دانشگاه آنها در حال حاضر به روی دانشجویان کاملاً باز است یا خیر که ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند دانشگاه آنها کاملاً بسته است و ۲۸ درصد اعلام کردند که کاملاً بسته نیست.
همچنین پرسیده شد که انتظار میرود چه زمانی دانشگاه باز شود که ۵۴ درصد زمان ماه آگوست (تابستان) ۲۰۲۱ یا بعد از آن را انتخاب کردند. این نشان میدهد که بخش قابل توجهی از دانشگاهیان هنوز احتیاط میکنند و به دنبال به حداقل رساندن خطرات دانشجویان و استادان خود هستند. همچنین به وضوح نشان میدهد که فقط اقلیت کمی انتظار دارند که پردیس اصلی آنها در شش ماه آینده بازگشایی شود.
در ماههای اخیر، ۴۲ درصد از پاسخ دهندگان آموزش کاملاً آنلاین را به دانشجویان خود ارائه دادهاند، در حالی که ۴۷ درصد بیشتر آموزش آنلاین و کمی هم آموزش حضوری داشتهاند. در واقع تغییر آموزش به سمت یادگیری آنلاین در ۶ ماه گذشته افزایش یافته است و دانشگاههای کمتری آموزش آنلاین و حضوری ترکیبی داشتهاند.
به نظر میرسد در طول سال ۲۰۲۰، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی توانایی خود را در انطباق و استقبال از فناوریهای جدید و سیستمهای آموزش آنلاین نشان دادهاند و این روند در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت.
Friday, 22 November , 2024