مهمانی بزرگ غدیر در دهه ولایت و امامت با حال و هوای متفاوت در باغ غدیر به همت منطقه ۴ شهرداری اصفهان در حال برگزاری است و هر شب بیش از ۱۰ هزار نفر در این مهمانی بزرگ حضور پیدا می‌کنند تا شیرینی و حلاوت این ایام را بچشند.

به گزارش پردیسان آنلاین، در ایام زیبا و معنوی عید بزرگ غدیر قرار داریم؛ ایامی که که به زیبایی به نام دهه امامت و ولایت نام‌گذاری شده و جشن و سرور محبان، دوستداران و شیعیان اهل بیت (ع) در هر کوی و برزن برپاست.

روز غدیر خم، یکی از مهم‌ترین اعیاد شیعیان است که در آن، پیامبر اکرم (ص) در بازگشت از آخرین حج خود، حضرت علی (ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی کردند. این واقعه در هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری در محلی به نام غدیر خم رخ داد.

در روایات و احادیث بسیاری، فضیلت و اهمیت فوق‌العاده این روز بیان شده است. به‌طوری که برخی معصومین (ع) آن را «برترین عیدها» دانسته‌اند؛ امام صادق (ع) فرمودند: روز غدیر عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان روز عهد و پیمان و در زمین روز پیمان محکم و حضور همگانی است.

نصف جهانِ حیدری

شادمانی اجتماعی و برگزاری انواع ویژه برنامه‌های فرهنگی شاد و جشن‌های شادی آفرین در دهه ولایت و امامت و بزرگداشت غدیر خم بسیار حائز اهمیت است؛ این امر ناشی از عظمت و اهمیت بی‌نظیر و فوق‌العاده عید غدیر و تأثیرگذاری ویژه آن در تاریخ اسلام و تشیع و نقشی است که در آینده بشریت و مسلمانان ایفا می‌کند.

در این راستا جشن‌های غدیر، فرصتی و بستر مناسب برای تقویت ایمان، ارتقای اخلاق و معنویت، و تجربه شور و نشاط و اتحاد در کنار دیگر مسلمانان است؛ البته غدیر خم، تنها یک جشن و مناسبت مذهبی نیست، بلکه یک مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی است که می‌تواند راهنمای مسلمانان در تمام زمینه‌های زندگی باشد.

علی‌ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را
که به ماسوا فکندی، همه سایه هما را

دل اگر خدا شناسی، همه در رخ علی بین
به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را

نصف جهانِ حیدری

برگزاری مهمانی بزرگ غدیر یکی از ویژه برنامه‌های فاخر شهر اصفهان است که از بیست‌وهشتم خرداد آغاز شده است و تا پنجم تیر سال جاری از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۲۲:۰۰ در مجموعه فرهنگی باغ غدیر برگزار می‌شود؛ در این مهمانی سه هزار صندلی برای حضور شهروندان چیدمان شده است، اما استقبال از این مهمانی به‌قدری زیاد است که هر شب میزبانی از حدود ۱۰ هزار اصفهانی در باغ غدیر انجام می‌شود تا خانواده‌ها ساعاتی از اوقات‌فراغت خود را در فضایی شاد سپری کنند.

برنامه‌های در نظر گرفته شده در این مهمانی بزرگ، با آیتم‌های شاد و متنوع و با حضور گروه ورزش‌های زورخانه‌ای، شاعران، خوانندگان و دف‌نوازان برجسته کشور، گروه سرود نجم‌الثاقب و مدح‌خوانی در وصف حضرت علی (ع) همراه است و در کنار محل برگزاری این مهمانی غرفه‌های رنگارنگ همراه با بازی‌های مهیج و شاد برای کودکان دایر شده است.

در این مهمانی باشکوه که با شعار «تا ابد بر این عهدیم» و اجرای «صابر خراسانی» همراه است، برای نخستین‌بار ویدئو مپینگ با تصاویری از حدیث «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ»، ایوان نجف، و پرچم ایران در ابعاد ساختمان الغدیر اصفهان روی آن نقش بسته است، همچنین مراحل نهایی سمپوزیوم «غدیر» با حضور بهترین مجسمه‌سازان کشور برگزار شده است و مراحل نهایی ساخت ۱۲ مجسمه هنرمندان با موضوع غدیر به‌صورت زنده و در حضور شهروندان انجام می‌شود تا پس از تکمیل در سطح باغ غدیر نصب شود.

نصف جهانِ حیدری

برنامه‌های متنوع باغ غدیر؛ از راه‌اندازی کتابخانه تا موزه و نمایشگاه تخصصی

محسن زمانی، مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان در حاشیه برگزاری مهمانی بزرگ غدیر به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: غدیر و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و جزو موضوعات مورد تأیید پیامبر (ص) است.

وی می‌افزاید: در مجموعه شهرداری اصفهان به‌ویژه منطقه ۴ تصمیم گرفتیم دِین خود را به موضوع غدیر و امیرالمومنین (ع) ادا کنیم، بنابراین در مجموعه باغ غدیر با وسعتی نزدیک به حدود ۵۰۰ هزار مترمربع که نزدیک به ۳۰ سال از آماده شدن آن می‌گذرد، همچنین خیابان‌های علامه امینی در شرق و غرب، پل غدیر و بعضی نمادهای دیگر در سطح این منطقه فعالیت‌هایی در موضوع غدیر و تبیین آن انجام داده‌ایم.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: باغ غدیر تا پیش از دو سال گذشته همچون یک بوستان محصور بود که مردم می‌آمدند و از فضای سبز داخل آن استفاده می‌کردند و در گوشه دیگر باغ بعضی فعالیت فرهنگی، کلاس‌های آموزشی، ورزشی و کتابخانه برقرار بود، اما در موضوع غدیر فعالیتی انجام نمی‌شد و در محتوای آن فعالیت ویژه و تأثیرگذاری صورت نمی‌گرفت، از این‌رو تصمیم گرفتیم باغ غدیر را محور فعالیت‌های غدیر قرار دهیم.

نصف جهانِ حیدری

زمانی می‌گوید: تصمیم بر این شد که در باغ غدیر با دو رویکرد کلی فعالیت کنیم که رویکرد نخست مناسبتی-رویدادی است که به‌صورت برنامه‌های موردی برگزار می‌شود، همچون برگزاری جشن‌ها، اعیاد، سوگواری‌ها و در قله آن ایام عید ولایت و عید غدیر که در حال حاضر برنامه‌ای به‌همین مناسبت در حال برگزاری است.

وی تصریح می‌کند: به‌جز رویکرد نخست و برنامه‌های مناسبتی، رویکرد دیگری در راستای تعظیم شعائر و بزرگداشت مناسبت‌ها همچون غدیر در این باغ تعریف کردیم و به سمت اقدامات بزرگ رفتیم تا اثر آن ماندگار بماند و باغ غدیر پایگاه موضوع غدیر در شهر اصفهان یا حتی کشور باشد تا وقتی مردم وارد این باغ می‌شوند، با فضای معنوی و مفاهیم غدیر مواجه شوند و تحت تأثیر قرار گیرند.

محور غدیر اصفهان از پل غدیر تا باغ غدیر تعریف شده است

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: در باغ غدیر به‌دلیل موقعیت و ارتباطی که با مردم دارد و روزانه شاید چندین هزار نفر از آن دیدن کنند، به سمتی حرکت کردیم که مخاطب را تحت تأثیر مفاهیم غدیر قرار دهیم تا این باغ در طول سال تجلی موضوع غدیر باشد و مخاطبی که در این باغ حضور پیدا می‌کند، بتواند از فضای معنوی باغ استفاده کند.

زمانی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای باغ غدیر تعریف کردیم که یکی از آن‌ها فضاسازی داخلی است تا وقتی مردم وارد آن می‌شوند، تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار گیرند، ادامه می‌دهد: بعضی نقاط باغ اصلاح، پردازش و زیباسازی شد، همچنین نورپردازی در سطح باغ داشتیم تا به زیبایی بیشتر آن کمک کند.

وی خاطرنشان می‌کند: برای نورپردازی پل غدیر که بخشی از آن سال گذشته انجام شد و بخش دیگر آن سال جاری تکمیل می‌شود، پایه‌های پل را با چراغ‌های نورانی با طرح امیرالمومنین (ع) مزین کردیم و به‌نوعی محور غدیر را از پل غدیر تا باغ غدیر تعریف کردیم.

نصف جهانِ حیدری

نورپردازی سه بعدی ترکیبی «ویدئو مپینگ» روی ساختمان الغدیر

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه آب‌نماهای باغ غدیر ساماندهی شده و آب‌نمای موزیکال نیز دوباره احیا شده است، ادامه می‌دهد: در عرصه باغ، فضاسازی محتوایی به‌صورت رویداد مسابقه محور برای مجسمه‌سازی برگزار شد که از مجسمه‌سازان مطرح کشور درخواست کردیم در موضوعات مختلف غدیر مجسمه‌سازی کنند که پیرو آن ۴۰ اثر پیشنهاد و ۱۲ اثر منتخب در حال حاضر در سطح باغ غدیر وجود دارد تا شهروند پس از ورود به باغ غدیر، با نمادها و فضائل امیرالمومنین مواجه شود.

زمانی می‌گوید: در باغ غدیر محوری به نام «چهار باغ ولایت» تعریف کردیم که در چهار موضوع کار می‌کند و قرار است در چهار بوستان داخلی و چهار گذر مشرف به این بوستان‌ها کار شود که یکی از این بوستان‌ها مربوط به القاب امیرالمومنین (ع) است؛ حضرت علی (ع) نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ لقب دارند که مقرر شد القاب ایشان را در این محور کار کنیم.

وی می‌افزاید: قرار است یکی دیگر از محورهای «چهار باغ ولایت» مربوط به اسامی روز غدیر باشد، زیرا غدیر دارای اسامی مختلفی است، همچنین یکی دیگر از باغ‌ها مربوط به مفاهیم خطبه غدیر است، چراکه خطبه غدیر به‌لحاظ محتوایی بسیار قوی و فضائل امیرالمومنین (ع) تا امام زمان (عج) در آن ذکر شده است.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: محور دیگر چهارباغ ولایت مربوط به مفاهیم نهج‌البلاغه و معارف آن است که منبع عظیم و یادگار از امیرالمومنین (ع) است و در کل به سمتی حرکت کردیم که مخاطبی که در این چهارباغ قدم می‌زند، بتواند با این مفاهیم آشنا شود.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از برنامه‌های خوبی که برای فضاسازی باغ غدیر در نظر گرفتیم، استفاده از سیستم نورپردازی سه بعدی ترکیبی «ویدئو مپینگ» بر ساختمان الغدیر است که فضای زیبایی برای مخاطب تداعی می‌کند.

رویدادهای دائمی همچون راه‌اندازی موزه و آثار هنری مربوط به غدیر در طبقه فوقانی ساختمان الغدیر در حال تکمیل است

زمانی می‌افزاید: تاکنون چند جشنواره خوب از جمله سرود غدیر، نقالی و پرده‌خوانی غدیر، نمایش‌های خیابانی غدیر، قصه‌گویی غدیر و جشنواره تولید بازی‌های فکری غدیر را در سطح منطقه ۴ شهرداری برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از برنامه‌های منطقه ۴ در باغ غدیر، تولیدات مکتوب درباره غدیر و چاپ خطبه آن بود، همچنین تولیدات رسانه‌ای همچون کلیپ، پادکست و تولیدات هنری همچون خوشنویسی و پرده روایت‌گری را در برنامه‌های خود داشتیم.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان می‌گوید: از دیگر اقدامات اساسی در باغ غدیر، برگزاری نشست‌های علمی است که در قالب‌های مختلف اعم از شعر غدیر، ولایت، پرسش، پاسخ و رفع شبهات با موضوع غدیر و نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه غدیر و نهج‌البلاغه با حضور کارشناسان حوزه علمیه و دانشگاه و علمای شهر در نظر گرفته شده است.

زمانی می‌افزاید: سعی می‌کنیم جلسات هفتگی و ماهانه با شب شعرهایی در موضوعات مختلف با حضور شاعران آئینی، مداحان و علما داشته باشیم، همچنین رویدادهای دائمی همچون راه‌اندازی موزه و آثار هنری مربوط به غدیر در طبقه فوقانی ساختمان الغدیر در حال تکمیل است.

نصف جهانِ حیدری

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی غدیر و شیعه

وی ادامه می‌دهد: برنامه مهم دیگر ما راه‌اندازی کتابخانه تخصصی غدیر و شیعه است که بخشی از ساختمان الغدیر را به آن اختصاص می‌دهیم و حدود ۳۰ هزار جلد کتاب در حال جمع‌آوری است.

مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان می‌گوید: برنامه‌های ما در باغ غدیر راه‌اندازی نمایشگاه تخصصی برای روایت‌گری موضوع غدیر است تا بیننده‌ای که وارد این نمایشگاه می‌شود، با سیر موضوعی از زندگی امیرالمومنین مواجه شود.

زمانی تصریح می‌کند: یکی از برنامه‌های رویداد مناسبتی برگزاری جشن‌های بزرگ دهه ولایت با عنوان «مهمانی بزرگ غدیر» است که از بیست‌وهشتم خرداد آغاز شده است و تا پنجم تیر سال جاری از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۲۲:۰۰ در مجموعه فرهنگی باغ غدیر برگزار می‌شود؛ در حال حاضر چند شب از برنامه متفاوت‌تر از سال گذشته برگزار و با استقبال بی‌نظیر شهروندان مواجه شده است.

وی می‌گوید: یکی از اقداماتی که در باغ غدیر اتفاق افتاده است، برپایی موکب‌ها و غرفه‌های فرهنگی مشاوره، بازی و زیارت با محوریت خانواده است که در کنار آن‌ها غرفه‌های پذیرایی مختلفی نیز به‌صورت شام و لقمه‌های میان وعده در نظر گرفته شده است، همچنین مسابقاتی از جمله ایستگاه بازی‌های فکری و کارناوال عروسکی در سطح باغ در نظر گرفته شده است که شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

گزارش از: راضیه کشاورز