نشست چالش‌های تامین مالی شهرداری‌ها با حضور مدیران شهری، بانک شهر و بازار سرمایه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با حضور دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران برگزار شد.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، احسان متولیان دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در نشست چالش‌های تأمین مالی شهرداری‌ها که در دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: شرایط شهرداری‌ها در سال‌های اخیر خواسته و ناخواسته به نحوی بوده است که شهرداری‌ها را به سمت بازار سرمایه و انتشار اوراق مشارکت هدایت کرده است.

وی افزود: ماده یک قانون درآمدهای پایدار نیز زمینه استفاده شهرداری‌ها از انواع ابزارهای مالی را فراهم کرده است و استفاده از سایر ابزارهای مالی نیازمند بررسی‌های کارشناسی متناسب با پروژه شهرداری است.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران خاطرنشان کرد: در خصوص اوراق مشارکت که حدود ۱۴–۱۳ سال است که مورد توجه شهرداری‌ها قرار گرفته، واقعیت آن است که با شرایط کنونی اصلاً برای شهرداری‌ها مقرون به صرفه نیست و شهرداری‌ها نیز با سه چالش اصلی برای انتشار اوراق مواجه هستند.

متولیان تاکید کرد: اولین چالش پیش روی شهرداری‌ها زمان است، در حال حاضر در مرداد ۱۴۰۳ هستیم و هنوز اوراق ۱۴۰۲ منتشر نشده است، یعنی ۱.۵ سال از انتشار اوراق عقب هستیم و فرایند صدور مجوز مشکلات زیادی را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: دومین چالش نرخ بالای انتشار اوراق است و با توجه به شرایط فعلی بازارهای مالی و نرخ سود اوراق مشابه موجود در بازار سرمایه عملاً امکان فروش اوراق مشارکت طرح‌های قطار شهری با نرخ ۲۰.۵ درصد وجود ندارد و معدود شرکت‌های تأمین سرمایه که برای خرید این اوراق اظهار تمایل کرده‌اند، خواستار شرایط نامتعارفی همچون حداقل سپرده‌گذاری ۱۰ درصد و سودهای بین ۳۴ تا ۳۹ درصد هستند که اجابت این موضوع توسط شهرداری‌ها قابل اجرا نیست و احتمال فروش نرفتن اوراق فوق را قوت می‌بخشد.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران تاکید کرد: با در نظر گرفتن چنین نرخ‌هایی گرفتن تسهیلات برای شهرداری‌ها بهتر است، سومین و مهم‌ترین چالش حجم ناچیز اوراق است، کل اوراق ۴۲ همت و برای نزدیک به ۱۴۰۰ شهرداری است که عملاً شهرهای کوچک از این موضوع بهره‌ای نبردند و تنها کلان‌شهرها امکان استفاده خواهند داشت.

متولیان ادامه داد: به هر حال انتظار می‌رود با توجه به اینکه اوراق بابت توسعه حمل‌ونقل عمومی، زیرساخت‌های شهری و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، همچنین تأمین ماشین‌آلات برای شهرداری‌ها است و این موضوع مستقیماً با رفاه شهروندان و میزان افزایش رضایت مردم ارتباط دارد، این مبلغ افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد اوراق شهرداری‌ها از طریق بانک شهر چه به عنوان عامل و چه به عنوان ضامن انجام می‌شود، تصریح کرد: این رقم سال ۱۴۰۲ به چیزی حدود ۲۷–۲۶ هزار میلیارد رسیده و این دلیلی جز تعامل سازنده بانک شهر با شهرداری‌ها نداشته است. بانک شهر

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ادامه داد: شهر به عنوان بانک تخصصی شهرداری‌ها همواره پیگیر موضوعات مرتبط با حوزه مدیریت شهری بوده که این امر در مدیریت جدید بانک شهر نیز با عنایت به ایجاد معاونت امور شهرداری‌ها در بانک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.