مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم، گفت: با اجرای پویش همیار ترافیک، دانشآموزان به سفیران ایمنی در مدرسه و خانواده تبدیل شدهاند تا فرهنگ رعایت قوانین از کودکی نهادینه شود.
به گزارش پردیسان آنلاین، علی رضا خلیلی مقدم مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم در گفتوگویی خبری با اشاره به اینکه آموزش رفتارهای ترافیکی در سطح مدارس، از موضوعات بسیار مهم و تأثیرگذار در ارتقای فرهنگ ترافیک شهری است؛ در خصوص این آموزشها که نهتنها برای دانشآموزان بلکه برای اولیای مدارس و والدین دانشآموزان نیز ضروری و مؤثر است، اظهار داشت: در جوامع امروزی، انسان از نخستین روزهایی که وارد محیطهای اجتماعی میشود، با مقوله حملونقل در ارتباط است و لازم است شیوه صحیح استفاده از آن را بیاموزد.
وی گفت: بر همین اساس، سازمان حملونقل و ترافیک قم با همکاری اداره آموزش این سازمان، “طرح آموزش رفتارهای ترافیکی” را متناسب با نیاز هر قشر از جامعه طراحی و اجرا کرده است. این طرح در مدارس شهر قم و برای دانشآموزان، که در بهترین سنین آموزشپذیری قرار دارند، آغاز شده تا با نهادینهسازی فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بتوانیم زمینهساز تردد ایمن و سالم در معابر شهری باشیم.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به نهادهای همکار در اجرای این طرح گفت: این آموزشها با همکاری ادارهکل آموزشوپرورش استان، پلیس راهور و با حمایت سازمان حملونقل و ترافیک و شهرداری قم اجرا میشود. این برنامه از سال گذشته آغاز شده و نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.
خلیلی عنوان کرد: سال گذشته بیش از 250 مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مورد بازدید کارشناسان این سازمان قرار گرفت و در مجموع حدود 45 هزار دانشآموز با قوانین و مقررات اصلی راهنمایی و رانندگی آشنا شدند.
وی در ادامه به بخشهای تکمیلی این طرح اشاره کرد و گفت: در پایان دورههای آموزشی، جشنواره نقاشی ویژه دانشآموزان مقاطع پایینتر برگزار شد. در این جشنواره، کودکان برداشت خود از آموزشهای ترافیکی را در قالب نقاشی به تصویر کشیدند که بازخوردهای بسیار خوبی داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم اظهار داشت: نمایشگاهی از آثار برتر این جشنواره در شهرداری مرکز و شورای اسلامی شهر قم برگزار شد که مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان قرار گرفت. کیفیت بالای نقاشیها نشان داد که آموزشهای ارائهشده بهخوبی در ذهن دانشآموزان اثر گذاشته و همین مسئله ما را به تداوم و گسترش این طرح امیدوارتر کرده است.
خلیلی در توضیح روند آموزشها بیان کرد: در مدارس ابتدایی، آموزشها در 2 سطح انجام میشود؛ دانشآموزان پایههای اول تا سوم یک سطح آموزشی دریافت میکنند و پایههای چهارم تا ششم سطحی بالاتر را میگذرانند. محتوای آموزشها متناسب با سن، درک و نیازهای هر گروه سنی تنظیم شده تا برای آنان کاربردیتر و اثرگذارتر باشد.
وی یادآور شد: در سالهای گذشته طرحی تحت عنوان “همیار” پلیس با همکاری سازمان ترافیک و پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا میشد که تأثیر خوبی در رفتار ترافیکی دانشآموزان داشت. اکنون پویش جدیدی با عنوان “همیار ترافیک” راهاندازی شده تا همان اهداف با رویکردی تازه دنبال شود.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: در قالب این پویش، هر دانشآموز یک “همیار ترافیک” محسوب میشود که نهتنها در مسیر مدرسه بلکه در محیط خانواده نیز نقش آگاهسازی دارد؛ به این معنا که رفتارهای صحیح ترافیکی را به والدین یادآوری میکند و خود نیز در عمل رعایت آنها را سرلوحه قرار میدهد.
خلیلی در پایان خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما از اجرای این آموزشها، ایجاد زیرساختی پایدار برای توسعه فرهنگ شهروندی و بهویژه ارتقای فرهنگ ترافیک در سطح جامعه است تا شاهد شهری ایمنتر، قانونمندتر و با نظم بیشتر باشیم.