به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست استان تهران، علیرضا رحمتی با اشاره به شعار هفته ملی هوای پاک با عنوان عزم ملی برای هوای پاک با استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و مقادیر مصرف سوخت فسیلی در کشور و انتشار کربن اظهار کرد: امیدواریم با برنامهریزی درست و هدفمند به سمت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر حرکت کنیم.
وی با اشاره به اثر آلودگی هوا بر سلامت روان افزود: همگی روزهایی که کیفیت هوای تهران در سطح استاندارد و پاک قرار دارد، خوشحال هستیم و در روزهایی با هوای آلوده ناراحت، عصبی و پژمرده میشویم. هوای کلانشهرها که قسمت اعظم سکونتگاهها را تشکیل میدهد، آلوده است. وسعت تهران ۰.۰۷ مساحت کل کشور است اما ۱۱ درصد جمعیت را با ۹ میلیون نفر جمعیت ثابت پوشش میدهد، همچنین جمعیت شناور تهران به ۲۰ میلیون نفر میرسد.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به نواختن زنگ هوای پاک در یکی از مدارس تهران گفت: از دانشآموزان ابتدایی پرسیدم آیا بابت تعطیلی مدارس خوشحال میشوید؟ آنها گفتند خیر چرا که هوای آلوده باعث میشود پدر بزرگ و مادربزرگ آنها دچار مشکلات تنفسی شوند و بهداشت عمومی آنها به خطر بیفتند. بچههای کم سن و سال نیز از آنجا که نسبت به بزرگسالان تنفس بیشتری دارند درگیر آلودگی هوا میشوند.
وی با بیان اینکه در مقابل آلودگی هوا مسئولیت داریم، تصریح کرد: با همگرایی، هماندیشی و همفکری نتیجه مؤثری در رابطه با آلودگی هوای تهران به دست میآید. اداره کل محیط زیست تهران وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاهها را در زمینه هوای پاک دارد. دستگاههای دیگر مانند وزارتخانههای نفت و صنعت، معدن و تجارت نیز وظایف مشخصی در این زمینه دارند.
رحمتی اضافه کرد: تکالیف تمام دستگاهها در قانون مشخص شده است، به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه ساماندهی و از رده خارج کردن موتورسیکلتهای فرسوده را بر عهده دارد این در حالیست که ۹۰ درصد موتورسیکلتهای سطح شهر تهران فرسوده هستند و باید از رده خارج شود، وظیفه قانونی وزارت نفت تحویل سوخت استاندارد به مصرف کننده بر اساس استاندارد روز اروپا بوده است اما اجرایی نشده است.
معاون مدیر کل و رئیس اداره محیط زیست شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری وظایفی را بر عهده دارد. در حالی که تاکسیهای سطح شهر اغلب فرسوده است. بین ۵۰ تا ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل شهری فرسوده است و شهرداری باید بهسرعت نوسازی ناوگان را انجام دهد.
وی با اشاره به جمعیت ساکن در کلانشهرها نیز گفت: در حال حاضر منابع پایه محیط زیستی آب، هوا، خاک و تنوع زیستی گیاهی و زندگی جانوری تحت فشار قرار میگیرد. حتی کلاغها هم به علت آلودگی هوا دیگر به شهر تهران نمیآیند، در شش ماهه دوم سال که فعالیت کشاورزی در شهرستانها نیز تعطیل شده شاهد مهاجرت موقتی به تهران هستیم. این افزایش جمعیت مزید بر علت شده است.
رحمتی افزود: اغلب خودروهای تهران بیش از ۱۵ سال سن دارد و بر اساس قانون خودروهای شخصی بیش از ۲۰ سال باید از رده خارج شوند. تاکسیها نیز بالای ۱۰ سال باید از رده خارج شوند. لازم است دستگاههای مسئول رسیدگی به این موارد را در اولویت قرار دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران باید نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل اقدام کند.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: محیط زیست مطالبه مردمی شده است و مردم به عنوان مطالبهگر جدی حفاظت محیط زیست، هوای سالم، آب سالم و تنوع زیستی را پیگیری میکنند. نشستهایی نیز بهصورت ماهیانه و مستمر با سازمانهای مردم نهاد برگزار میشود. سازمان حفاظت محیط زیست نیز با همگرایی و همفکری دولت به صورت مرتب و ماهیانه دو بار کارگروه ملی آلودگی هوای کلان شهرها را برپا میکند.
وی ادامه داد: میزان سهم مصرف انرژی تجدیدپذیر در کل کشور یک درصد است در صورتی که سهم انرژیهای تجدید پذیر در جهان تا ۳۵ درصد رشد داشته است. دولت در این رابطه اهتمام جدی داد و نه تنها شخص رئیس جمهوری که وزارتخانهها و استانداری نیز در این زمینه پیگیر هستند. به همین سبب فرایند صدور مجوزهای متعدد به دو تا سه مجوز تقلیل پیدا کرده است. واگذاری زمین به منظور زمینه سازی برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر در حال انجام است.
رحمتی با اشاره به فوریت رسیدگی به مشکلات محیط زیستی اضافه کرد: مشکلات حوزه کمبود برق بر افزایش آسیبهای محیط زیستی نیز اثرگذار است. امیدواریم که ظرفیت عمدهای به استحصال انرژیهای تجدید پذیر اختصاص داده شود تا در تابستان جاری سهمی از انرژیهای تجدید پذیر داشته باشیم.