ناوگان اتوبوسرانی شهر تبریز با کمتر از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ناوگان اتوبوسرانی شهر تبریز با کمتر از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس، فعال است و امیدواریم تا آخر دوره ششم شورا، این تعداد به حدی برسد که زمان انتظار مسافر در ایستگاه‌ها به زیر ۱۵ یا ۱۰ دقیقه برسد.

روح‌الله رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در آذربایجان شرقی درباره به‌کارگیری خودروهای برقی اظهار کرد: این موضوع در دوره اخیر در شهرها به‌ویژه در زمان تشدید آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار گرفته و تمایل به استفاده از خودروهای برقی در سطح گفتمان عمومی در حال افزایش است، در واقع محرک اصلی ایده به‌کارگیری این نوع خودروها مسائل زیست‌محیطی است.

وی افزود: برای استفاده گسترده از خودروهای برقی چالش‌هایی وجود دارد، اگر بخواهیم به واسطه استفاده از این نوع خودروها در کیفیت محیط زیست شهری تأثیرگذار باشیم، باید تعداد این نوع خودروها افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه ۸۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری شخصی با پلاک شهر تبریز در سطح شهر تردد می‌کنند، خاطرنشان کرد: این تعداد خودرو به عنوان منابع متحرک به روایت‌های مختلف، حداقل ۶۰ یا ۷۰ درصد در آلودگی هوای این شهر نقش دارند.

رشیدی ادامه داد: تبدیل ۸۵۰ هزار دستگاه خودروی شخصی به خودروی برقی زمان‌بر است و چالش‌هایی همچون وضعیت کنونی تولید برق در کشور و تأمین زیرساخت‌های این نوع خودروها از جمله احداث ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر یا حتی در منازل وجود دارد.

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص ورود تاکسی‌های برقی به شهر تبریز عنوان کرد: مدتی قبل در این زمینه با یکی از خودروسازان، تفاهم‌نامه‌ای در قالب ورود تعداد محدودی از تاکسی برقی منعقد شد که به سرانجام رسیدن آن با توجه به تأمین زیرساخت آن‌ها، زمان‌بر است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به تعداد تاکسی‌های شهر تبریز تاکید کرد: نزدیک به ۱۱ هزار تاکسی در سطح شهر شمارش شده که حداقل ۵۰ درصد آن‌ها، فرسوده است و باید نوسازی شود.

رشیدی اضافه کرد: در دوره شورای ششم با هدف نوسازی تاکسی‌های فرسوده، تسهیلاتی از جمله اعطای وام در نظر گرفته و مقرر شده است تا بخشی از بازپرداخت آن توسط مدیریت شهری تقبل شود که به این منظور میان شهرداری و خودروسازان قراردادهایی منعقد شد و در سال ۱۴۰۲ روند خوبی را شاهد بودیم.

وی درباره وجود موانع مرکزی در روند اعطای وام به جهت نوسازی تاکسی‌های فرسوده، بیان کرد: با وجود اختلال در سامانه ثبت‌نام که مربوط به نظام مرکزی تصمیم‌گیری بود، نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی که می‌توان گفت ۲۰ درصد کل تاکسی‌های شهر و کمی بیشتر از ۴۰ درصد تاکسی‌های فرسوده را شامل می‌شود، نوسازی شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اهمیت شناسایی تاکسی‌های غیرفعال هوشمندسازی را از وظایف سازمان تاکسیرانی دانست و تصریح کرد: در این روش سازمان، تاکسی‌ها را به روش‌های مختلف و به منظور رصد برای اطلاع از میزان ساعات کار، پراکندگی در سطح شهر و امکان مدیریت در مواقع خاص هوشمند می‌کند که این امکان به طور کامل محقق نشده است.

اواخر سال ۱۴۰۰ یک دستگاه اتوبوس برقی مورد آزمایش قرار گرفت، البته تولید اتوبوس برقی هزینه‌بر است و موانعی دارد که در شهر، تنها در بعضی مسیرها قابل استفاده است

رشیدی درباره مشکلات فعلی حوزه تاکسیرانی در سطح شهر تبریز عنوان کرد: موضوع نخست، تکمیل روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده است که آورده بسیاری برای شهر دارد و موجب افزایش کیفیت ارائه خدمات و راندمان شبکه می‌شود؛ مهم‌ترین موضوع از نظر بنده هوشمندسازی است؛ به نحوی که حداقل پرداخت نقدی کرایه کاهش پیدا کند و روابط بین مسافر و رانندگان تاکسی، بیش از این مبتنی بر قانون باشد.

وی درباره مسائل دیگر حوزه تاکسیرانی تاکید کرد: مسائلی همچون امنیت شغلی، وضعیت بیمه رانندگان تاکسی و مساعدت به آن‌ها برای کاهش هزینه نگهداری تاکسی، باید مورد توجه قرار گیرند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز درباره روند تعداد اتوبوس‌های خریداری شده از ابتدای دوره شورای ششم، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ ۱۹ دستگاه، سال ۱۴۰۱ ۸۸ دستگاه و سال ۱۴۰۲ ۵۰ دستگاه وارد ناوگان شده و سال ۱۴۰۳ نیز ۵۱ دستگاه وارد شده است البته حدود ۳۰ دستگاه پلاک نشده اما وارد شده است.

رشیدی با اشاره به ورود و خروج اتوبوس‌های شهر تبریز عنوان کرد: در طول سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حدود ۲۰۸ دستگاه خرید اتوبوس اتفاق افتاده است که در مقابل از سال ۱۴۰۰ به بعد، شاهد خروج ۳۴۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان بودیم، به نحوی که ناوگان فعال به کمتر از ۳۰۰ دستگاه رسیده است و امیدواریم تا آخر دوره ششم شورا این تعداد اتوبوس به حدی برسد که زمان انتظار مسافر در ایستگاه‌ها به کمتر از ۱۵ یا ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه اواخر سال ۱۴۰۰ یک دستگاه اتوبوس برقی مورد آزمایش قرار گرفت، ادامه داد: در حال حاضر ایده‌ای برای آن وجود ندارد، چراکه تولید اتوبوس برقی هزینه‌بر است و موانعی دارد که در شهر، تنها در بعضی مسیرها قابل استفاده است.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=317769

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: