به گزارش پردیسان آنلاین، سالها بود که مدارس کانکسی و فضاهای نامناسب آموزشی به عنوان چالشی جدی در نظام تعلیم و تربیت کشور شناخته میشدند؛ فضاهایی که نه تنها از نظر ایمنی، بلکه از نظر انگیزش یادگیری نیز به شدت ناکارآمد بودند اما در سالهای اخیر با ظهور نهضت ملی مدرسهسازی، همکاری نهادهای دولتی، خیران مدرسهساز و مردم، این معضل به تدریج رنگ باخت و جای خود را به فضاهای نوین، استاندارد و با کیفیت داد.
در سالجاری با شتاب و گستردگی بیسابقهای این حرکت پیگیری شد؛ آنچنان که استانهای مختلف کشور، هر کدام به تناسب ظرفیت و نیازهای خود، دستاوردهایی چشمگیر در این مسیر ثبت کردند، از جنوب تا شمال، از شرق تا غرب ایران، کلاسهای کانکسی جمعآوری و حذف شدند و جای خود را به ساختمانهای چندطبقه مدرن، مقاوم در برابر زلزله و مجهز به امکانات رفاهی و آموزشی مناسب دادند.
این دستاوردها نه تنها موجب افزایش سرانه فضای آموزشی شدهاند بلکه به دانشآموزان احساس امنیت و آرامش بیشتری در محیط تحصیل میدهند؛ موضوعی که در سالهای اخیر به کرات به عنوان یکی از شاخصهای کیفیت آموزش مورد توجه قرار گرفته است.
دستاوردهای استانی، آماری که از تحول حکایت میکنند
در استان خراسانجنوبی، حامد رخسارپور، مدیرکل نوسازی مدارس خبر میدهد که با تجهیز ۱۲۷ کلاس درس و حذف کامل مدارس کانکسی، سال تحصیلی جدید گام مهمی در ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی برداشته شده است.
وی از اجرای ۱۰۳ طرح ساخت و بهسازی در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی سخن میگوید که تاکنون ۵۸ پروژه به بهرهبرداری رسیده و ۴۲ مدرسه دیگر آماده افتتاح است، در این مسیر، صرف ۲۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی ۱۵۰ کلاس درس صورت گرفته است و همچنان مدرسهسازی و افزایش سرانه آموزشی به عنوان اولویتهای اساسی استان در دستور کار قرار دارد.
در استان کرمانشاه با رتبه دوم در کشور در زمینه نوسازی مدارس، مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان میگوید: «با اجرای ۱۹۳ پروژه و ساخت ۷۴۸ کلاس درس در مهر سالجاری حدود ۱۵۵ مدرسه جدید افتتاح خواهد شد که سرانه فضای آموزشی استان را از ۶.۲ متر به ۶.۵ متر افزایش میدهد.
این استان سال گذشته از مشارکت خیران مدرسهساز بیش از ۱۱۳ میلیارد تومان بهرهمند شده و در سالجاری هدفگذاری شده تا این رقم به ۱۵۰ میلیارد تومان برسد.
خراسان شمالی با حذف کامل مدارس خشتی و گلی و اجرای ۸۰ پروژه با ۲۰۰ کلاس درس، نمونه دیگری از موفقیت در توسعه عدالت آموزشی است، امین فلاح، مدیرکل نوسازی استان از پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی این پروژهها و آماده شدن ۵۶ پروژه با ۱۶۲ کلاس درس برای افتتاح در نیمه نخست مهر خبر میدهد.
در قزوین، طرح نوآورانه «نشاندار کردن مالیات» موجب شده است ۱۹.۵ میلیارد تومان اعتبار جذب و صرف ساخت و تکمیل پروژههای آموزشی شود، مجتبی پورعباسی، مدیرکل نوسازی مدارس از ۱۴۶ مدرسه در دست ساخت و حذف هفت مدرسه کانکسی با هشت کلاس درس خبر میدهد که این امر کمک شایانی به ارتقای عدالت آموزشی استان کرده است.
در اردبیل نیز وعده داده شده که تا پایان مهر، ۵۶ مدرسه کانکسی و مدارس سنگی ناایمن کاملاً برچیده و ایمنسازی شوند، سید اردشیر زاهدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان از حمایت بنیاد علوی و بسیج سازندگی برای ساخت مدارس جدید خبر میدهد که نشاندهنده عزم جدی مسئولان است.
خراسانرضوی نیز با ۷۲۵ پروژه در حال ساخت و افتتاح ۲۷۳ پروژه آموزشی در ماه مهر، گواهی دیگر بر این حرکت عظیم است، مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان از هزینه ۱۸۰ میلیارد ریالی برای ساخت بیش از ۶۵۰۰ کلاس درس خبر میدهد.
در استان یزد، ۲۷۰ کلاس درس جدید ساخته شده و همزمان با افتتاح ۳۰ مدرسه، ۱۰۰ پروژه فعال مدرسهسازی در حال اجراست، مازندران نیز با صرف بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان برای ساخت ۱۶۱ کلاس درس جدید، آماده استقبال از ۵۲۸ هزار دانشآموز خود شده است.
مدارس کانکسی، پایان یک کابوس قدیمی
حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور این اقدامات را در قالب طرح «شهید عجمیان» گامی مهم در بهبود و شادابسازی فضاهای آموزشی میداند.
وی میگوید: هدف اصلی ما فراتر از بهسازی فیزیکی است؛ ایجاد محیطهای تربیتی و تفریحی مناسب، تقویت بنیه مهارتی دانشآموزان و فراهم آوردن فضایی دلنشین برای یادگیری است.
خان محمدی تاکید میکند که با وجود چالشهای اجرایی، تاکنون حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار کلاس درس در کشور بهسازی و نوسازی شده یا در حال انجام است که این پروژهها به ایجاد فضایی استاندارد و ایمن برای میلیونها دانشآموز منجر شده است.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش نیز در ارتباط بیان کرده است که مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانشآموز به زودی و به طور کامل حذف خواهند شد و این مهم یکی از اولویتهای جدی وزراتخانه در راستای تحقق آموزش عدالت آموزشی است.
زهرا علیاکبری، معاون رسانه وزرات آموزش و پرورش هم گفته است که در دولت چهاردهم برای حدود ۸۰۰ هزار دانشآموز آینده ساز فضای آموزشی نوساز آماده شده است و حدود ۶۰ درصد پروژهها ۴ تا ۱۲ کلاسه بودهاند.
به گزارش پردیسان آنلاین، آنچه از گزارشها و آمارها پیداست، مهر سالجاری نه تنها آغاز سال تحصیلی بلکه آغاز دورهای جدید در نظام آموزشی کشور است؛ دورانی که در آن عدالت آموزشی دیگر فقط یک شعار نیست، بلکه با اراده دولت، همراهی خیران و مشارکت مردم، در قالب اقداماتی ملموس و اثرگذار جلوهگر شده است، برچیده شدن مدارس کانکسی و فرسوده، افزایش سرانه فضای آموزشی، تجهیز مدارس به امکانات استاندارد، و تحقق رؤیای آموزش برابر برای همه کودکان ایران، پیام روشن این تحول بزرگ است.
هر کدام از این اقدامات، امید به آیندهای بهتر و روشنتر را در دل میلیونها خانواده ایرانی زنده کرده است، آیندهای که در آن هیچ دانشآموزی به دلیل نبود فضای مناسب از تحصیل محروم نخواهد ماند، در سالجاری، ماه مهر، آغاز رشد و شکوفایی دوباره مدارس کشور است؛ مهر عدالت آموزشی، مهر تحول، مهر امید.