به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، جلیل سالاری بعدازظهر امروز، (شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسان جاده‌ای میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بانک ملت و شرکت‌های خودروساز رخش خودرو دیزل و ماموت در محل ساختمان اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد: تسهیلات پرداخت‌شده از سوی […]

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، جلیل سالاری بعدازظهر امروز، (شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسان جاده‌ای میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بانک ملت و شرکت‌های خودروساز رخش خودرو دیزل و ماموت در محل ساختمان اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد: تسهیلات پرداخت‌شده از سوی بانک ملت در این تفاهم‌نامه بازپرداخت هفت ساله دارد و امیدواریم بتوانیم برای تأمین منابع مالی طرح‌ها و مگاپروژه‌های آینده صنعت پالایش که منابع مالی مورد نیاز آن بیش از ۵ تا ۶ میلیارد دلار است، از ظرفیت همه بانک‌ها در قالب کنسرسیوم استفاده کنیم.

وی بیان کرد: تفاهم‌نامه امروز برای نوسازی ۵۰۰ دستگاه نفتکش حمل فرآورده امضا می‌شود و امیدواریم بتوانیم در قالب تفاهم‌نامه‌های دیگر، در مجموع ۴ هزار دستگاه نفتکش را نوسازی کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی در مقایسه با دیگر ناوگان‌های صنعتی در کشور، به لحاظ سنی جوان‌تر است، اما تلاش می‌کنیم با اجرای طرح‌های نوسازی حداقل میانگین سنی ناوگان حمل‌ونقل ما به زیر ۱۰ تا ۱۵ سال برسد تا افزون بر بهینه‌سازی مصرف سوخت، چالش‌های محیط زیستی هم حل و ایمنی در این بخش نیز محقق شود.

سالاری افزود: امیدواریم بتوانیم در آینده از ظرفیت دیگر شرکت‌های تولیدکننده خودرو در طرح‌هایی که مطالعه و برنامه‌ریزی شده است، استفاده کنیم. ظرفیت‌های زیادی در بخش حمل‌ونقل وجود دارد که این تفاهم‌نامه زمینه را برای اقدام‌های توسعه‌ای آینده فراهم خواهد کرد.

وی ضمن قدردانی از همکاری بانک ملت برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه گفت: از شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های خودروساز داخلی که استانداردهای خود را به سطوح جهانی رسانده‌اند و نیاز داخل کشور را تأمین می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

تأمین مطلوب سوخت زمستانی و انتقال یک میلیارد لیتر سوخت بیشتر به نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره تأمین سوخت زمستانی در سال ۱۴۰۰ گفت: با تلاش عزیزان ما در شرکت‌های حمل‌ونقل و همکاران ما در مناطق سی‌وهفت‌گانه توانستیم از زمستان سخت امسال عبور کنیم و در مقایسه با پارسال نیز یک میلیارد لیتر سوخت بیشتر به نیروگاه‌ها ارسال کردیم و خوشبختانه مشکل و چالشی در زمینه تأمین سوخت نیروگاهی نداشتیم.

سالاری افزود: در حوزه سیاست‌گذاری در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی، در طرح جامع حمل‌ونقل مسئولیت‌هایی به‌عهده ما گذاشته شده است که یکی از مهم‌ترین این موارد، ترکیب سبد سوخت حمل‌ونقل است که خوشبختانه اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شد.

وی بیان کرد: در بحث ال‌پی‌جی با توجه به قیمت‌های کنونی در بازارهای جهانی و شرایط عرضه ما (در بورس و فروش صادراتی) و در عین حال اتکای زیاد به سوخت‌های مایع در زمینه تولید محصولات و جذابیت قیمتی برای بخش خصوصی‌، سیاست ما این است که بتوانیم بخشی از این سوخت را در سبد زنجیره ارزش (بخش تولید محصولات پلیمری) قرار دهیم و در این بخش روی تکمیل زنجیره ارزش تمرکز کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با اشاره به اینکه در زمینه نوسازی ناوگان نیز ما از اعطای تسهیلات استفاده کردیم، گفت: بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ برای توسعه این بخش باید از الگوهای دیگری نظیر الگوی ساخت و خودگردانی، الگوی ساخت و تحویل، الگوی ساخت و اجاره، الگوی ساخت و مالکیت و الگوهایی مانند ساخت و انحصار مدت‌دار به‌منظور تجهیز ناوگان حمل‌ونقل استفاده کنیم.

سالاری افزود: نگاه ما این است که یک سیستم حمل‌ونقل کارا داشته باشیم و این سیستم در دسترس و ایمن بوده و افزون بر آن، به لحاظ محیط زیستی نیز سبز و دارای صرفه اقتصادی باشد، بنابراین سبد حمل‌ونقل را نیز همسو با این اهداف تعریف کردیم، در مسافت‌های بزرگ‌تر با توجه به قطب مصرف و توزیع، بخشی از چرخه حمل‌ونقل را به سمت حمل‌ونقل جاده‌ای، بخشی را به سمت خطوط ریلی و بخشی از حجم حمل‌ونقل را نیز بر خطوط لوله متمرکز کردیم که تفاهم‌نامه این طرح‌ها به‌زودی امضا خواهند شد.