به گزارش عصر پنجشنبه مرکز خبر حوزه حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی در جلسه کمیسیون «اساتید حوزه و آموزش مجازی، فرصت ها، تهدیدها و راهکارها» بیست و دومین اجلاسیه سالانه سطوح عالی و خارج حوزه قم در مدرسه عالی دارالشفا، با بیان اینکه هر ساله اجلاسیه هایی به منظور تقدیر و تکریم از استادان […]

به گزارش عصر پنجشنبه مرکز خبر حوزه حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی در جلسه کمیسیون «اساتید حوزه و آموزش مجازی، فرصت ها، تهدیدها و راهکارها» بیست و دومین اجلاسیه سالانه سطوح عالی و خارج حوزه قم در مدرسه عالی دارالشفا، با بیان اینکه هر ساله اجلاسیه هایی به منظور تقدیر و تکریم از استادان حوزه در قم برگزار می شد و در این اجلاسیه کمیسیون هایی با هدف خدمات بهتر در امور آموزشی و پژوهشی از سوی استادان هم ارایه می شود، گفت: امسال به دلیل انتشار ویروس کرونا این کمیسیون به صورت حضوری برگزار نخواهد شد.

وی افزود: در تلاش هستیم در برگزاری این اجلاسیه که به صورت مجازی خواهد بود، همه استادان نقش مهم و فعالی داشته باشند و برای خدمات بخش های مختلف آموزش، پژوهش و… به طلاب به ارایه نظر بپردازند و مسئولان حوزه را در  امر خدمت رسانی هر چه بهتر به طلاب کمک و یاری کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته در مورد برگزار شدن آموزش در فضای مجازی دیدگاهی در حوزه وجود داشت که برگزاری این امر را نادرست می دیدند، ولی امروز به دلیل شرایط کرونایی به جایی رسیدیم که چاره ای جز ارایه آموزش در فضای مجازی وجود ندارد، گفت: بزرگانی که تا دیروز مخالفت می کردند، اما امروز این امر را پذیرفتند.

وی اظهار داشت: در گذشته بسیاری از چیزها برای طلبه ممنوع بود، از جمله داشتن گوشی در مدرسه علمیه، اما امروز به دلیل شرایط کرونایی و ارایه آموزش در فضای مجازی، برای عقب نماندن طلاب از درس و بحث، تلاش می شود از طلبه هایی که به دلیل مشکلات مالی از تامین گوشی در رنج هستند، حتی حمایت هایی صورت گیرد؛ این نشان می دهد، باید آموزش و پژوهش را مطابق نیاز پیش ببریم تا از شرایط فعلی عقب نمانیم. 

معاون سطوح عالی و خارج  و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر چه در بحث استفاده از فضای مجازی مخاطرات و تهدیدهایی وجود دارد، ولی می توان با استفاده از این فضا نهایت بهره برداری را کرد و آن تهدید ها را حتی تبدیل به فرصت کرد.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا اگر چه مشکلاتی در امر آموزش در فضای مجازی برای طلاب و حوزویان وجود داشت، ادامه داد: اما به مرور زمان مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری و نواقص دیگر؛ از طریق مجموعه مهندسان فناوری اطلاعات مرکز مدیریت در پیشخوان حوزه برداشته است و حتی می توان گفت این پیشخوان ظرفیت های خوبی هم دارد که بعضا از آن غفلت شده است.

وی با بیان اینکه این شرایط کرونا و حساسیت آموزش در فضای مجازی حتی نزدیک بود، پذیرش حوزه ها را با اختلالات جدی مواجه کند؛ بیان کرد: در این جلسه که با حضور بعضی از استادان مراکز تخصصی حوزه و دانشگاه تشکیل شده است، بیشتر به دنبال حل این مساله هستیم؛ آموزش در فضای مجازی فرصت یا تهدید است و در این رابطه هم آسیب ها و راهکارهای خود را ارایه دهند.

حامدی اظهار داشت: این ارایه نظر و پیشنهاد می تواند این مدیریت را در برگزاری فعالیت یکهزار و ۸۰۰ استاد، ارایه ۹ هزار و ۱۰۰ درس و ۱۸ هزار انتخاب درس از سوی طلاب در فضای مجازی و برگزاری اجلاسیه ۲۲ اساتید که به صورت مجازی برگزار می شود، کمک و یاری کند.